تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

ستاد مقابله با کرونا: رونمایی از دومین واکسن کرونای ایرانی تا یک ماه دیگر

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ساخت واکسنی که تست انسانی آن شروع شد از ویروس غیرفعال‌شده استفاده شده است و در آزمایش روی حیوانات بالای ۹۰درصد مؤثر بوده است.

زمان تزریق همگانی واکسن ایرانی کرونا

رویداد۲۴ حمیدرضا جمشیدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: در دنیا ۸ روش (پلتفورم) برای ساخت واکسن استفاده می‌شود که یکی استفاده از خود ویروس کروناست، و این به دو شکل است یکی با غیرفعال کردن ویروس، یکی هم با استفاده از ویروس ضعیف شده، ما در ساخت واکسنی که تست آن با تزریق به ۳ نفر شروع شد از ویروس غیرفعال استفاده کرده ایم.

جمشیدی با بیان این که واکسنی چینی که در کشور‌های عربی استفاده شده مانند واکسن ما ساخته شده بود افزود: استفاده از مواد ژنتیک یکی دیگر از روش‌های ساخت واکسن است که در ستاد اجرایی امام و در یک شرکت دانش بنیان از این روش هم دارد برای تواید واکسن استفاده می‌شود و تاکنون بر روی موش آزمایش شده و به زودی روی میمون هم آزمایش خواهد شد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا گفت: ۲ روش دیگر هم هست که با استفاده از پروتئین انجام می‌گیرد که در انستیتو پاستور از این روش‌ها دارند برای ساخت واکسن استفاده می‌کنند که آن هم به مرحله آزمایش روی میمون رسیده و به نتایج خوبی هم رسیده است.

عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تقریبا همه روش‌هایی که در دنیا به عنوان پلتفورم ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد در ایران هم انجام می‌شود افزود: تا یک ماه دیگر تزریق انسانی واکسن انستیتو رازی هم شروع می‌شود.
او گفت: به هر حال با تمرکزی که روی ساخت واکسن کرونا به وجود آمده چه به نتیجه برسیم چه نرسیم پایه علمی کشور دارد ارتقا می‌یابد و این تهدید کرونا فرصت‌های جدیدی برای کشور به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید: یک واکسن و هزار ابهام/ چرا قرار نیست برای واکسن ایرانی کرونا مجوز جهانی دریافت شود؟


جمشیدی با بیان اینکه ما منتظر نتایج واکسن هستیم گفت: فاز اول بعد از ۱۴ روز با تکرار دوز دیگر واکسن تمام می‌شود و منتظر می‌مانیم تا نتایج بعد ۶۰ روز مشخص شود و در این مدت فردی که واکسن گرفته تحت معاینات و آزمایش‌ها و مراقبت‌های ویژه است و مرتب معاینه می‌شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن ما صد در صد ایرانی است از صفر تا ۱۰۰، ما گاهی یادمان می‌رود که چه زیرساخت‌هایی در تولید واکسن در کشور داریم، ما بزرگانی مثل مرحوم میرشمسی داریم و امروز هم میرشمسی‌های جوان بسیار عالمانه و عاشقانه شبانه روز دارند کار می‌کنند. ما امروز واکسن دیفتری، کزاز، هپاتیت، فلج اطفال را خودمان تولید و مصرف می‌کنیم.

او گفت: ما زیر ساخت تولید واکسن داریم منتهی باید بیشتر و بهتر عمل کنیم و هنوز مانده تا به نقطه مطلوب برسیم.
دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که ما داریم کار علمی انجام می‌دهیم و آزمون و خطا دارد گفت: امیدواریم که نتایجی که روی حیوانات گرفتیم روی انسان هم بگیریم.

جمشیدی گفت: گاهی تولید واکسن ۱۰ سال طول می‌کشد منتهی با توجه به شرایط اورژانسی دنیا این مسیر را کوتاه‌تر کرد و تجربه خوبی برای همه است.

او درباره تولید انبوه واکسن و شروع واکسیناسیون هم گفت: تاریخ قطعی نمی‌توان پیش بینی کرد، اما امیدواریم ۶ یا ۷ ماه آینده به نقطه تولید نیمه صنعتی برسیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما در کنار ساخت واکسن بحث راه اندازی خط تولید را هم دنبال کرده ایم و خط تولید نیمه صنعتی برای تولید ۱.۵ میلیون دوز داریم، اما باید منتظر نتایج تست واکسن بشویم.

 جمشیدی در خصوص جهش ویروس و تاثیر واکسن گفت: استفاده از ویروس کرونا برای ساخت واکسن به نظر می‌رسد بهتر در مقابل جهش ویروس عمل کند، یعنی همین نوع واکسنی که ما ساخته ایم.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان