تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۹

کدام یک از مجرمان هیچ‌گاه عفو نمی‌شوند؟

بر اساس قانون بسیاری از مجرمان و محکومان بنا به شرایطی مشمول عفو نمی‌شوند.

کدام یک از مجرمان هیچ‌گاه عفو نمی‌شوند؟

رویداد۲۴ بر اساس قانون عفو شامل متهمان بسیار زیادی می‌شود و محکومانی که حکم قطعی گرفته‌اند، می‌توانند از عفو استفاده کنند.  

عفو به معنای آن است که بخشی از تعقیب متهمان موقوف می‌ماند یا تمام و قسمتی از مجازات محکومان بخشیده می‌شود که به طور کلی به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. 

عفو عمومی به موجب قانون به تصویب می‌رسد و موارد تصویب چنین قانونی اندک و مربوط به شرایط خاص است. در عفو خصوصی هر ساله تعدادی از مجرمان که شرایط لازم را کسب کرده‌اند، شناخته و  از قید مجازات رها می‌شوند. 

اما به موجب ماده ۲۵ آیین نامه کمیسیون عفو مجازات برخی جرایم مشمول عفو قرار نمی‌گیرند و محکومان این جرایم نمی‌توانند تقاضای عفو کنند. 

قاچاق حرفه‌ای مواد مخدر، مواردی که مجازات آن حق الناس است مثل قصاص، سرقت مسلحانه، تجاوز و زنای به عنف و جاسوسی از جمله این جرایم هستند. 

همچنین در محاربه هم نمی‌توان تقاضای عفو کرد، بر اساس قانون هر شخص که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد، محارب است. 

علاوه بر موارد گفته شده قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشاء، آدم ربایی و محکومان به جرایم موجب حد شرعی اعدام و رجم که جرمشان با شهادت شهود اثبات شده هم  مشمول عفو نمی‌شوند. 

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان