تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند

قهر خریداران با بازار خودرو/ آزادسازی قیمت خودرو در دستورکار قرار گرفت

قیمت‌ها در بازار خودرو دوباره روی موج افزایشی قرار گرفته اما این بازار در این روزها ثابت کرده که رکود آن ناشی از کاهش قیمت‌های اخیر نیست. بعد از شوک بزرگ قیمتی در این بازار، هرچند مدت کوتاهی قیمت‌ها کاهشی بود اما نه آن زمان و نه الان که کمی قیمت‌ها رشد کرده، تقاضا به بازار باز نگشت.

وضعیت بازار خودرو

رویداد۲۴ هما حسینی: جو روانی مدت‌هاست دست‌بردار بازار خودرو نیست. از جهش یک‌باره تابستان و پاییز خودرو آغاز شد و حتی اکنون در روزهای بعد هم که قیمت‌ها کاهشی شد، باز هم خریداران به سمت این بازار نیامدند. درحالی که متقاضیان منتظر بودند ببینید قیمت‌ها در چه نقطه‌ای رنگ ثبات به خود می‌بیند و مدار کاهشی کجا متوقف می‌شود، اما در هفته جاری بازار خودرو شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها بود. قیمت برخی خودرو‌های تولید داخل در دو روز اخیر، تا بیست میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته فعالان بازار خودرو اولین عامل اثرگذار در رشد قیمت خودرو در بازار به طرح قیمت گذاری جدید خودرو مربوط می‌شود؛ طرحی که  براساس آن خودورها براساس دو گروه خاص و عام قیمت‌گذاری خواهند شد و این روش به اعتقاد فعالان بازار خودرو بر رشد قیمت خودرو بی تاثیر نبوده است.

فرمول جدید قیمت‌گذاری به‌جای آزادسازی

مورد دومی که به گفته کارشناسان منجر به افزایش دوباره قیمت خودرو شده، صحبت‌های اخیر رییس شورای رقابت است. رئیس شورای رقابت از فرمول جدید قیمت‌گذاری خبر داده و گفته «هر سه ماه یکبار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می‌گیریم،در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت بر اساس قیمت بازار خواهد بود. از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود. نکته مهم فرمول قیمت‌گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد. برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.»

به گفته رئیس شورای رقابت، هجده خودرو مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU5، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می‌شوند.

صحبت‌های رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در خصوص لزوم افزایش تولید این خودرو‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمت ها با واکنش سریع بازار مواجه شد. به گفته یک فروشنده خودرو روز بعد از انتشار این مصاحبه و بدون هیچ دلیل دیگری، اکثر خودرو‌های داخلی تا بیست میلیون تومان گران شد. قیمت خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷، پژو پارس معمولی و پژو پارس با موتور تی یو ۵، تا بیست میلیون تومان افزایش یافت.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم در واکنش تصمیم شورای رقابت اعلام کرد:« این تصمیم باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است. او با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار در اوایل آبان ماه به تابناک گفته « قیمت‌ها در بازار خودرو تقریبا به ثبات رسیده بود و فروشنده و خریدار خود را به این قیمت‌ها عادت داده بودند، اما با فرمول جدید شورای رقابت شاهد نوسان در قیمت‌ها هستیم. وضعیت خودرو در بازار طوری شده بود که اگر کسی نیاز به خودرو داشت خریدش را انجام می‌داد، اما اکنون فروشندگان برای فروش خودروی خود دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها افزایش یافته است.»

از همین رفت‌وبرگشت‌های میان قیمت می‌توان حدس زد که گرچه گفته می‌شود رکود بازار خودرو ناشی از نوسان قیمتی است اما واقعیت بزرگ کسانی هستند که این نوسان‌ها قیمتی را پیش می‌آورند.


بیشتر بخوانید: بازی یکی به میخ و یکی به نعل مجلسی‌ها/ طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان صوری است؟


به گزارش رویداد۲۴ مدت‌هاست دو خودروساز بزرگ از طریق رسانه‌ها و همچنین مجلس شورای اسلامی در حال فشار آوردن برای آزادسازی قیمت خودرو و در واقع حذف شورای رقابت هستند. هرچند که شورای رقابت هم طی سال‌های فعالیت‌هاش در دوره‌هایی نشان داده منافع خودروسازان را به منافع مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهد اما همین نهاد در حال حاضر تنها مکانی است که می‌تواند در برابر افزایش قیمت افسارگسیخته از مصرف‌کنندگان حمایت کند.

همین چند روز پیش بود که مجلس هم با یک عملکرد متناقض ضمن پیگیری تحقیق و تفحص از دو خودروسازی بزرگ، طرح ورود خودرو به بورس و تعیین قیمت در این بازار را در دستور کار خود قرار دادند.

اما جالب اینجاست که شورای رقابت هم گرچه می‌گوید مخالف آزادسازی قیمت خودرو است اما همین فرمول جدید خود نوعی آزادسازی قیمت خودرو و پالسی برای بازار خودرو در راستای افزایش قیمت خودرو‌هاست.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا اراده محکم نهادهای مختلف از شورای رقابت تا مجلس به کام خودروسازان بزرگ شیرین خواهد شد. تاکنون که به‌نظر می‌رسد لابی این دو خودروساز پاسخ گرفته و طرح‌های مختلفی با هدف آزادسازی قیمت خودرو در حال پیشرفت است. در این صورت کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند باید در انتظار یک جهش قیمتی دیگری نیز در بازار خودرو باشیم. کارشناسان توصیه می‌کنند، وضعیت آتی بازار خودرو به نظر نمی‌رسد از لحاظ قیمتی بهتر از آنچه الان هست، بشود و اگر خریداری منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خرید است، شاید هرگز این کاهش قیمت اتفاق نیفتد بلکه باید احتمال افزایش‌های شدیدتر و عمیق‌تری را در قیمت‌ها درنظر گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
1
0
اگربایدن به برجام برگرددتمامی خودروسازان به کشوربرمیگردن کمی صبرنه به خریدخودروتااخربهمن امسال
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
تا قیمت خودرو یا هر چیز دیگه ای تو این مملکت صعودی نشه ایرانی جماعت خریدار نمیشه تو این مملکت این عادت شده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان