تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۹

آیت الله مصباح یزدی درگذشت

بنابر اعلام دفتر آیت الله مصباح یزدی، لحضاتی قبل در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله مصباح یزدی درگذشت

رویداد۲۴ به نقل از دفتر آیت‌الله مصباح یزدی؛ لحظاتی پیش آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت.

مصباح یزدی از چندروز قبل به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و از صبح امروز حال او رو به وخامت گذاشت. وی ساعتی قبل در بیمارستان درگذشت.


بیشتربخوانید: جبهه پایداری و ۱+۵/ یاران مصباح یزدی از سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ خبر دارند؟


مصباح یزدی از دوره دوم مجلس خبرگان رهبری نماینده استان تهران در آن بود، در انتخابات دور پنجم در سال ۹۴ با حضور۱۳۹۴ موفق به کسب رای کافی نشد و از انتخاب مجدد برای ورود به این مجلس بازماند. او در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استان خراسان رضوی نامزد شد و توانست به عنوان نماینده منتخب مردم خراسان رضوی به مجلس خبرگان راه یابد.

مصباح یزدی پس از تحصیلات ابتدایی وارد حوزهٔ علمیهٔ یزد شد و پس از طی مقدمات، عازم نجف شد و سپس برای ادامهٔ تحصیل به قم هجرت کرد و حدود ۸ سال به‌طور مداوم در درس فقه حسین طباطبایی بروجردی شرکت کرد. مصباح یزدی در دروس فقه و اصول امام خمینی شرکت کرده و تا ۱۵ سال در درس فقه آیت الله بهجت و تا ۲ سال در درس محمد علی اراکی شرکت می‌کرد.

او از شاگردان درس تفسیر و فلسفهٔ محمدحسین طباطبایی نیز به‌شمار می‌رود و با پایه‌گذاری مدرسه حقانی توسط علی قدوسی و محمد حسینی بهشتی استاد و عضو هیئت مدیره این مدرسه می‌شود. اما بعد‌ها به دلیل اختلافات شدیدش با علی شریعتی از این سمت کناره گرفته و به مؤسسه «در راه حق» پیوست.

مصباح یزدی از مخالفان سرسخت اصلاح طلبان ایران بود. او در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸ گفته بود «سلسله جنبان این قضایا هر که بود درصدد حذف ولایت فقیه از نظام سیاسی کشور بود.» او گفته بود «دشمنان می‌خواستند یا این رکن اساسی را حذف یا تضعیف و کمرنگ کنند.»

برخی فعالان سیاسی مصباح یزدی را توجیه‌کننده خشونت خوانده‌اند و به سخنرانی او استناد کرده‌اند که پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در خرداد ۷۸ گفته: «مردم اگر با دلایل قطعی برای شان ثابت شود که توطئه علیه نظام در کار است و می‌خواهند نظام را براندازند، دیگران به هر دلیلی توجه ندارند یا صلاح خودشان نمی‌دانند، اگر مردم قطع پیدا کردند، خودشان باید اقدام کنند. این هم از مواردی است که تمسک به خشونت جایز است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان