تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

اجاره بهای واحد‌های مسکونی در پاییز چقدر افزایش یافت؟

مرکز آمار ایران از افزایش ۶/۸ درصدی اجاره بهای واحد‌های مسکونی در مناطق شهری در پاییز امسال خبر داد.

اجاره بهای مسکنرویداد۲۴ مرکز آمار ایران، اعلام کرد: در فصل پاییز ۱۳۹۹، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۰۹،۰ رسید که نسبت به فصل قبل (۱۹۵.۸)، ۶.۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) می‌شود.

بیشترین نرخ تورم فصلی در فصل پاییز ۱۳۹۹، مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۹.۰ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۳.۹ درصد افزایش است.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۸.۴ درصد است که نسبت به فصل تابستان ۱۳۹۹ (۲۸.۹ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه با ۳۸.۶ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۷ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان کرمانشاه به طور متوسط ۱۰.۲ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان ۱۵.۷ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: کاهش قیمت‌های اخیر در بازار مسکن نشانه چیست؟


نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ۲۶،۰ درصد است. اطلاع مذکور در استان چهارمحال و بختیاری (۳۲.۸ درصد) بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی (۱۳.۳ درصد) کمترین عدد را نشان می‌دهد.

متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل پاییز ۱۳۹۹ برابر با ۳۴،۰ درصد است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان