تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

وضعیت بورس در آینده چه خواهد شد؟

بررسی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بازار سرمایه نشان می دهد، شاخص کل در حال حاضر درگیر یک حمایت قوی است و در روزهای آینده بورس احتمالا شاهد رشد شاخص خواهد بود.

پیش بینی بورس

رویداد۲۴ هنوز بسیاری از سهامداران در بازار سرمایه وقتی به یاد  ۳ ماه خونین بورس در ماه های گذشته می افتند، تنشان می لرزد و سرمایه از دست رفته شان را نظاره می کنند.

بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس را می توان با نگاهی ورود و خروج پول حقیقی ها از بورس نشان داد. خالص ورود پول حقیقی به بورس در هفته اول دی ماه مثبت بود؛ اما در هفته دوم دی ماه پول حقیقی از بورس خارج شد. در تمام روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته، ۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی ۵۰۲ میلیارد تومان بود.

تحلیلگران تکنیکال چه می گویند؟

در کنار این ورود و خروج پول حقیقی از بورس، باید نظر تحلیلگران تکنیکال را قرار داد. این تحلیلگران معتقدند شاخص در محدوده ۱.۳۲۰.۰۰۰ واحدی حمایتی جدی دارد. اما نوسان شاخص کل بین اعداد یک میلیون و چهار صد هزار واحد تا حمایت طی هفته های گذشته برخی را متقاعد کرده است که زیاد نباید به تحلیل تکنیکال دل خوش کرد.

به عبارت دیگر، به دلیل اینکه بازار سرمایه طی هفته های گذشته بیشتر درگیر حواشی بوده است، نمی توان از تحلیل تکنیکال زیاد انتظار پیش بینی درست روندها را داشت. بازار در شرایط کنونی متوجه اخبار و شایعات است و نمی توان به روندهای آن حتی برای یک روز هم امید داشت.

به بیانی دیگر، افق بلندمدت در شرایط فعلی بازار مفهومی گم شده است و کارشناسان بازار سرمایه کمتر به آن می پردازند. این موضوع را می توان در معاملات سرمایه گذاران در هفته های اخیر به وضوح مشاهده کرد. چرخش پول از نمادهای بزرگ به سمت نمادهای کوچک و مثبت شدن شاخص هموزن درعین منفی بودن شاخص کل را می توان به این دلیل توجیه کرد.

اما در همین بین برگشت بازار از نمادهای کوچکتر نیز به دلیل عدم وجود دید بلند مدت در میان سهامداران قابل مشاهده است. به عبارت دیگر ماهیت فعلی بازار نوسان و چرخش پول است و در چنین شرایطی کارشناسان حرکت به سمت تک سهم ها را در شرایط فعلی جدی تر از گروهها پیش بینی می کنند.


بیشتربخوانید: ۳ هشدار بورس به سهامداران


امیدواری سهامداران به تحلیل بنیادی بازار سرمایه

از دیگر سو، یکی از روش های بررسی ارزنده بودن نمادها را بر اساس تحلیل بنیادی است. تحلیل بنیادی بر روندهایی مانند میزان فروش و سود شرکت در ماه های گذشته، نرخ تورم، نرخ ارز و سایر عوامل اقتصادی که بر ارزندگی سهم ها تاثیر دارند، پایه گذاری شده است. برخی از کارشناسان تاکید دارند با توجه به  گزارشات بسیار مناسب فعالیت ماهانه شرکت ها در ۹ ماهه ابتدایی سال که تا پایان دی ماه وارد کدال خواهد شد و تثبیت نرخ تورم و نرخ ارز، به نظر می رسد از این پس سهم های بنیادی با P/e  پایین مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت.

با بررسی تحلیل های بنیادی می توان گفت تا اواخر دی ماه شرکت هایی که به استقبال صورت وضعیت مالی با توجه به میزان فروش ۳ ماهه فصل پاییز رفته اند، قیمت سهامشان در منفی ها افت کمتر و در مثبت های بازار رشد بهتری را تجربه خواهد کرد.

افزایش قیمت کامادیتی ها در بازارهای جهانی طی ماه های گذشته در روزهای آتی، می توان امیدوار بود که شاهد مورد توجه قرار گرفتن سهام بزرگ در کنار نمادهای کوچکتر ارزنده در بازار باشیم.

تاثیر تصمیمات دولت بر سهامداران حقیقی

البته باید در این بین به برخی تصمیمات دولت درخصوص بازار سرمایه نیز اشاره کرد. این تصمیمات که در اکثر مواقع نتیجه اش ریزش بورس می شود، به ضرر سهامداران خرد بوده است. تعیین دستوری اقلامی مانند فولاد در بورس کالا یکی از مسائلی است که در نهایت ضرر آن به چشم سهامداران حقیقی بازار سرمایه رفته است. این مساله تا جایی پیش رفته است که رییس سازمان بورس در گفت و گویی به این نحوه سیاست گذاری دولت اعتراض کرده است.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می گوید: نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در عرضه‌های بورسی متضرر شدن سهامداران، عرضه این محصولات در بازار آزاد به قیمت‌های گزاف و نیز سرازیر شدن درآمدهای کلان به جیب واسطه ها و به زیان مردم است.

در بخش دیگری از این گفت وگو، قالیباف از «نهادهای بالادستی»  می خواهد برای مقابله با چنین پیامدهای ناخواسته‌ای، در «فرآیندهای بازار رقابتی دخالت نکنند».

این مساله نشان می دهد دولت برای اصلاح امور اساسی در زمینه بورس ها و بازار سرمایه باید به تبعات این تصمیمات بیشتر دقت کند و از سیاست گذاری یک سویه، جدا پرهیز کند. این امر می تواند اعتماد سرمایه گذاران به بورس را کاهش داده و سبب خروج پول حقیقی از بازار سرمایه شود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
سر مردم کلاه کذاشتن پالایش با بیست درصد تخفیف فروختن حالا از اصل قیمت سی درصد افت کرده بعد میگن سایت های شرط بندی سر مردم کلاه میزارند
نظرات شما
پیشخوان