تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۹

دیپلمات برجامی در راس «سیا» / نامزد انتخابی بایدن برای ریاست سازمان سیا کیست؟

جو بایدن، ویلیام برنز دیپلمات آمریکایی دوره باراک اوباما را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برگزید. برنز از نزدیک در دولت اوباما بر سر برجام همکاری داشت و از او به عنوان مرد پشت پرده مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ یاد می‌شود.
ویلیام برنز
رویداد۲۴ جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نامزد خود برای تصدی ریاست آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را اعلام کرد. بنا به گزارش‌ها وی، ویلیام برنز را برای تصدی‌گری این سمت نامزد کرده است. ویلیام برنز دیپلماتی آمریکایی است که در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» مشغول به فعالیت بود و ۳۳ سال سابقه کار در دولت‌های آمریکا را دارد. بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مردم آمریکا با انتخاب من برای ریاست جدید سیا شب‌ها راحت خواهند خوابید.» به گزارش سی‌ان‌ان، بایدن یک دیپلمات باتجربه و کهنه‌کار را برای سمت بزرگ‌ترین سازمان جاسوسی کشورش انتخاب کرده است. او ویلیام برنز را عامل راحت خوابیدن مردم آمریکا در شب‌ها خوانده است. درصورت تایید برنز برای این پست، او نخستین دیپلمات باتجربه است که از وزارت امورخارجه برای این پست تعیین شده است.
 
در این رابطه بایدن گفت: «بیل برنز یک دیپلمات نمونه است و دهه‌ها تجربه در عرصه جهانی برای حفظ امنیت مردم و کشورمان دارد.» بایدن معتقد است برنز در این ایده که سازمان اطلاعات باید غیرسیاسی و وابسته به اعضای حرفه‌ای اطلاعاتی باشد هم عقیده است. در بیانیه بایدن آمده است: «برنز دانش، قضاوت و دورنمایی را که ما برای ممانعت و مقابله با تهدیدات پیش‌رو لازم داریم، دارد. مردم آمریکا با او به‌عنوان مدیر آینده سیا می‌توانند آرام بخوابند. این متخصصان اطلاعاتی فداکار که به ملت ما خدمت می‌کنند، همواره مورداحترام و تکریم ما هستند.»

افراد آشنا به این موضوع می‌گویند، برنز نه تنها به‌دلیل اشرافی که درخصوص روسیه دارد، مورد وثوق بایدن است، بلکه او با تجربه بالایش می‌تواند اعتبار آمریکا را که در صحنه جهانی خدشه‌دار شده است، به این کشور بازگرداند. تجربه برنز موجب شده است که او نسبت به سایر نامزد‌های متخصص در حوزه اطلاعاتی اولویت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: نامه ۵۰ دیپلمات سابق به بایدن درباره ایران/ روز اول کاری خود به برجام بازگردید
برنز که با نام بیل هم شناخته می‌شود، رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی بوده که یک اتاق فکر معتبر امور بین‌الملل در واشنگتن است. وی پس از سه دهه کار در خارج از کشور به‌عنوان یک دیپلمات کارکشته، در نهایت در دوران باراک اوباما به‌عنوان معاون وزیر خارجه مشغول به کار شد. در واقع او از سال ۱۹۸۲ به این وزارتخانه پیوسته بود. وی همچنین زیر نظر ۵ رئیس‌جمهوری متفاوت، دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین ۱۰ وزیر امور خارجه، در پست‌های مختلف خدمت کرده است که از آن جمله می‌توان به حضور او تحت عنوان سفیر در اردن در دولت کلینتون و سفیر در روسیه در دولت جورج دبلیو بوش اشاره کرد.

برنز یکی از منتقدان رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بوده و به‌طور گسترده درمورد خساراتی که معتقد است دولت ترامپ به سیاست خارجی ایالات‌متحده وارد کرده، صحبت‌های فراوانی داشته است. وی در ماه آگوست گذشته در مقاله‌ای مشهور در آتلانتیک درمورد عواقب حضور خطرناک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عدم پذیرش شکست انتخابات هشدار داده بود. او در آن مقاله نوشته بود: اگر او ببازد، من شک دارم که او تعهد سنتی دوحزبی را برای برکناری بپذیرد. در بهترین حالت او تلاش خواهد کرد که انتخابات را سراسر فریب و تقلب اعلام کند و نتیجه انتخابات را نپذیرد. مانند بسیاری از موارد دیگر در عصر ترامپ، انتقال قدرت در دوره وی نیز شباهت کمی به گذشته خواهد داشت و عدم پذیرش شکست از سوی او می‌تواند سیگنال‌های غلطی را به خارج از مرز‌های آمریکا بفرستد.»

برنز، اما سابقه طولانی خدمت در خاورمیانه را دارد و از نزدیک در دولت اوباما بر سر برجام همکاری داشته است. از او به عنوان مرد پشت پرده مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ یاد می‌شود. البته یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایش تجربه محدود در ارتباط با چین است؛ اما در مناطق دیگر و در عرصه جهانی کارنامه‌ای قابل توجه دارد. با این حال انتخاب برنز برای این پست می‌تواند از سوی سنا با مشکلاتی روبه‌رو شود. اگر سایر نامزد‌ها از سوی بایدن برای این پست معرفی می‌شدند، مسیر تایید آن‌ها در سنا چندان پیچیده نبود؛ اما نقش برنز در بنغازی می‌تواند مسیر انتخاب وی را سخت‌تر کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، سیا
نظرات شما
پیشخوان