تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹

حقوق پرستاران افزایش یافت؟

به گفته دبیر کل خانه پرستار، افزایش حقوق ۵۰ درصدی دی فقط به پرستارانی که استخدام رسمی هستند تعلق گرفت و ۴۰ هزار پرستار قراردادی مشمول افزایش حقوق نشدند. همچنین کارانه پرستاران در امسال نسبت به سال ۹۳ حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

حقوق پرستاران افزایش یافت؟

رویداد۲۴ طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار شد حقوق پرستاران از اول دی ماه، ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش حقوق باید در دریافتی بهمن اعمال شود؛ آیا این افزایش حقوق انجام شد؟

اگر چه معاون وزیر بهداشت گفته که حقوق پرستاران از ۹۲ حقوق پرستاران ۶.۵ برابر شده اما دبیر کل خانه پرستار معتقد است که این آمار درست نیست، قاعدتا حقوق پرستاری که در سال ۹۲ حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده الان باید بیش از ۱۴ میلیون تومان دریافت کند که اینطور نیست.

محمد شریفی مقدم در این خصوص می‌گوید: در قانون پنجم توسعه مصوب شده که حقوق کارمندان دولت ۵۰ درصد افزایش یابد، بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حقوق همه کارمندان دولت به جزء دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش اضافه شد. پس از چند سال بالاخره این افزایش حقوق از اسفند پارسال برای پرستاران نیز اعمال شد.

به گفته او همچنین قرار بود یک افزایش حقوق فوق‌العاده ۵۰ درصدی در حقوق ماه گذشته اعمال شود که همین هم به همه کارکنان دولت اضافه شده بود. همچنین به فوریت‌ها، کارکنان ستادی وزارت بهداشت و به ۲۰ نفر هزار از اعضای هیات علمی اضافه شده بود؛ بنابراین مخصوص پرستاران نبوده است.

براساس اظهارات شریفی مقدم، فقط پرستارانی که استخدام رسمی بودند افزایش حقوق دی را گرفتند و به ۴۰ هزار پرستار قراردادی تعلق نگرفته است. شرکتی‌ها می‌گویند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حقوق پرستاران اضافه می‌کنیم که هنوز هم اعمال نشده، اما ۲۰ هزار عضو هیات علمی ۱۲ میلیون تومان(۵۰ درصد) افزایش حقوق داشته‌اند.


بیشتر بخوانید: افزایش ۵۰۰ درصدی درخواست مهاجرت پرستاران/ روزگار تلخ کادر درمان بیمارستان میلاد چگونه می‌گذرد؟


کارانه پرستاران چه شد؟

طبق وعده دولت قرار بود کارانه پرستاران پرداخت شود اما کارانه یک ماه را برای تسویه چهار ماه پرداخت کرده‌اند.

معاون وزیر بهداشت اعلام کرده که معوقه کارانه و اضافه کار پرستاران که در سال گذشته ۱۶ تا ۱۸ ماه و گاهی ۲۴ ماه تاخیر داشت اکنون به سه تا چهار ماه رسیده است

اما دبیر کل خانه پرستار از کاهش ۸۰ درصدی مبلغ کارانه خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال ۹۳ متوسط دریافتی کارانه یک پرستار حدود یک میلیون تومان بود ولی الان ۲۰۰ هزار تومان است، یعنی بعد از شش سال نه تنها افزاشی نداشته که به یک پنجم هم رسیده. به طور مثال کارانه ۱۰ ماه در سال ۹۳ حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شد اما الان دو میلیون تومان را برای ۱۰ ماه کارانه داده‌اند و با این روش معوقات کارانه پرداخت کرده‌اند.

در خصوص استخدام نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که مجوز استخدام تعدادی از پرستاران را گرفته، اما شریفی مقدم عنوان می‌کند که فقط ۴۰ درصد این تعداد پرستار جذب کار شده‌اند و ۶۰ درصد باقی مانده را به گروه‌های دیگر تخصیص داده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان