تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹

کاهش قیمت مرغ در بازار/ ۲ معضل سامانه بازارگاه، مرغداران را گرفتار کرد

حجت از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ ۲۱ هزار تومان است.

کاهش قیمت مرغرویداد۲۴ عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی،‌ از کاهش ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۱ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولیدکننده، مرغدار در فروش هر کیلو مرغ زنده یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان زیان می کند.

حجت با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه بیان کرد: سه ماهی است که سامانه بازارگاه در بحث نهاده های دامی در فرمت جدید فعالیت می کند، اما تخصیص نهاده تنها تا سن ۴۰ روزگی گله در این سامانه و عدم تمایل خانوارها به مصرف مرغ سایز موجب شده مرغداران بخشی از نهاده خود را تا رسیدن مرغ به وزن مطلوب از بازار آزاد خریداری کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی استاندارد لاشه را ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه عمده خانوارها مرغ سایز درشت مصرف می کنند و فرهنگ سازی لازم برای استاندارد لاشه با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم نشده ، به همین خاطر مرغدار مجبور است که مرغ خود را در مدت زمان ۵۰ روزگی عرضه کند که با این وجود ۱۰ روز نیاز کامل مرغ را از بازار آزاد خریداری می کند، همچنین سهمیه از سامانه بازارگاه تازمانیکه مرغ وارد سالن نشود، تخصیص داده نمی شود و حداقل ۲ هفته از زمان ورود مرغ به سالن زمان نیاز است تا نهاده بدست مرغدار برسد که در این مدت هم‌مرغدار چاره ای جز تامین از بازار آزاد ندارد و تمامی این عوامل بر افزایش هزینه های تولید دامن‌می زند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به تامین بخشی از نهاده از بازار آزاد بارها پیشنهاد شده است که ۲۰ درصد از نهاده را به محض ورود جوجه در اختیار مرغدار بگذارند تا بخشی از معضل مرتفع شود.

به گفته وی، در مواقعی که قیمت مرغ همانند شرایط فعلی کمتر از نرخ تمام شده تولید است، مسئولان امر به تولیدکننده کاری ندارند، اما در مواقعی که قیمت بالا می رود همه دستگاه ها به سراغ مرغدار می آیند که این یک بام و دوهوا در صنعت مرغ گوشتی باعث می شود که مرغداران زیادی از دور تولید خارج شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ بیان کرد: از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که برمبنای هزینه تمام شده قیمتی را اعلام کند تا مرغدار تکلیف خود را بداند چرا که در شرایط فعلی بلاتکلیفی به زیان این صنعت تمام می شود‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام طرحی را اعلام کرده تا بتواند ضمن افزایش ذخایر خود، برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران نوعی کمک به تولیدکننده کند، اما به علت اینکه ستاد تنظیم بازار، قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی را برای مرغ در نظر گرفته است و پشتیبانی مرغ را به صورت منجمد و شیرینگ پک شده خریداری می‌کند، در این حالت زیان مرغداران بیش از عرضه مرغ گرم است.


بیشتر بخوانید: مرغ دوباره در مسیر افزایشی افتاد


وی با بیان اینکه هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم یک هزار تومان اختلاف دارد، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام برای هر کیلو مرغ منجمد خط ۲ کشتارگاهی پیشنهاد ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان را داده است که به علت اختلاف ناچیز هزینه مرغ شیرینگ پک شده با مرغ گرم، مرغداران مجدد دچار زیان می‌شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته مشکلی در تولید نداریم و تنها برای خروج مرغداران از سردرگمی تولید انتظار می رود که هر چه سریع تر قیمت جدید متناسب با هزینه تولید اعلام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان