تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

اعتماد مردم به بورس چگونه بر می‌گردد؟

بازار ارز و سکه در آخرین هفته دی ۹۹ شاهد نوسانات قابل توجهی بود که البته بازار بورس هم از تغییرات بی نصیب نماند.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تصمیمات اخیر مجلسی‌ها مبنی به کاستن دخالت‌های دولت در بازار سرمایه، اظهار کرد: اکنون شرایط بازار به نحوی نیست که هر شخصی بیاید و یک موضوعی را مطرح کند به علت آنکه این گونه مسائل می‌تواند آتش بی اعتمادی را در بین سهامداران خرد شعله ور کند.

او بیان کرد: چنین طرحی وقتی توسط مجلس بیان می‌شود بازیگران اصلی را مجاب می‌کند تا در یک بازه زمانی عملکرد وزیر اقتصاد و رئیس جمهور را در تحلیل‌های خو در نظر نگیرند که این مسئله اصلا به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

میرزایی در رابطه با تشکیل کانون نهاد‌های حقیقی بیان کرد: این کانون در صورتی می‌تواند موثر واقع شود که نهاد‌های تصمیم گیر مانند مجلس پشتیبانان آن باشند تا در زمانی که افراد غیر حقیقی خواستند در این بازار اخلالی به وجود آورند این نهاد بتواند، ورود کند.


بیشتر بخوانید: در بازار سرمایه چه می‌گذرد؟ / سرمایه‌های مردم در گرو بازی‌های بورس


پیش بینی بازار سرمایه برای روز‌های آینده مشکل است

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه، درباره تغییرات شاخص بازار بورس در آخرین هفته دی ماه گفت: باتوجه به رویداد‌هایی که در این هفته برای بورس اتفاق افتاد که از جمله می‌توان به استعفای رییس بورس و نوسانات شاخص اشاره کرد، پیش بینی بازار برای روز‌های آینده بسیار سخت و مشکل است چرا که ابهامات زیادی بخصوص در بحث جا به جایی مدیریت در بورس وجود داد و از اهمیت زیادی برخوردار است.

او افزود: بزرگترین ریسک که در بازار سرمایه وجود دارد نرخ سود بانکی است که همچنان بیش از ۲۰ درصد است از طرف دیگر قیمت گذاری دولتی توسط وزارت صمت و همچنین دخالت‌های دولت در بازار سرمایه همچنان به قوت خود باقی است و همین امر موجب می‌شود ریسک ها‌ی موجود در بازار حذف نشود و بازگشت بازار به قبل از این عوامل زمان می‌برد.

دلبری درباره تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه بر یک شخص متکی نیست و این جابه جایی تاثیر خاصی بر بازار سرمایه نخواهد گذاشت و امیدوارم دخالت‌های مجلس شورای اسلامی و دولت در بازار کمتر شود و اجازه دهند قیمت گذاری محصولات در شرایط رقابتی و منصفانه تری اتفاق بیوفتد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با قیمت گذاری‌هایی که در بورس کالا انجام می‌شود سود از سهامداران گرفته می‌شود و به عده‌ای افراد رانت جو و غیر شفاف تعلق می‌گیرد و این امر منجبر به کاهش سود شرکت‌ها می‌شود و بر قیمت سهام‌ها تاثیر می‌گذارد که هم اکنون حدود ۴۵ درصد شاخص کل اُفت داشته است و حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم ارزش سهامداران عدالت کاهش یافته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
1
اولین حرکت درخصوص اعتمادسازی در بورس ,عمل به وعده های داده شده درخصوص عرضه پالایشی است که اثر عمومی دارد
نظرات شما
پیشخوان