تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

سناریوهای مختلف تا فروردین ۱۴۰۰/ بدون محدودیت‌ها، سفرهای نوروزی چقدر بیشتر می‌شود؟

بر اساس ارزیابی‌های مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای اگر محدودیت‌های تردد اعمال نشود، روند افزایشی سفرهای جاده‌ای تا پایان سال ادامه می‌یابد و در نوروز آینده ۴۶ درصد معادل ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه به ترددهای بین‌استانی اضافه می‌شود.

محدودیت تردد کرونایی

رویداد۲۴ بر اساس جدیدترین ارزیابی مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در جاده‌های کشور، با فرض شرایط عادی و عدم اعمال مجدد محدودیت‌های گسترده به خاطر شیوع بیماری کرونا، تردد روزانه بین استانی تا انتهای سال به طور میانگین حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه در روز و ۸ درصد بیشتر از متوسط تردد ده‌ماهه ابتدای امسال خواهد شد و با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه ۲۲ بهمن، اوج ترددها در این ماه مربوط به تعطیلات مذکور خواهد بود و در صورت عدم محدودیت سفر در نوروز اوج ترددها در انتهای سال به وقوع خواهد پیوست.

البته سناریو دیگری که مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای کشور آن را برآورد کرده این است که با فرض اعمال محدودیت‌ها، تردد روزانه بین استانی تا انتهای سال به طور میانگین حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار وسیله نقلیه در روز باشد و ۲۶ درصد کمتر از متوسط تردد ده‌ماهه ابتدای سال جاری شود. البته در ادامه این گزارش آمده است که اعمال محدودیت‌ها، افزایش شیوع مجدد بیماری کرونا و تغییرات شدید آب و هوایی می‌تواند منجر به تغییر در این پیش‌بینی شود.

بر اساس این ارزیابی اگر ترددها و سفرهای نوروزی در سال آتی محدود نشود، متوسط تردد روزانه بین استانی نوروز ۱۴۰۰ بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد خواهد شد که روزانه ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه و معادل ۴۶ درصد به آمار کنونی اضافه خواهد کرد. همچنین اوج ترددها در انتهای هفته اول و انتهای هفته دوم تعطیلات مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید: هشدار درباره شدیدتر بودن موج بعدی کرونا/ پیک چهارم حتمی است


اما اگر محدودیت های سراسری با توجه به شیوع کرونا اعمال شود ترددهای نوروز ۱۴۰۰ به کمترین میزان تردد در کل سال می‌رسد و به طور متوسط تردد روزانه بین استانی ۹۸۰ هزار وسیله نقلیه برای جاده‌های کشور پیش‌بینی می‌شود.

همچنین در این صورت سفرهای هفته آخر اسفند عمدتا با هدف دیدار با آشنایان در شهرستان‌ها خواهد بود و با این حساب و کتاب مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای کشور پیشنهاد داده که در صورت تصمیم بر اجرای محدودیت های کامل و کاهش این سفرها، محدودیت‌های سفر از ۲۰ اسفند تا ۱۰ فرودین ۱۴۰۰ اجرا شود.

چراکه بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته اگر محدودیت‌ها مشابه امسال در خود تعطیلات اجرا شود، با اطلاع‌رسانی، سفرها، به دیدار آشنایان محدود شود و سفرهای غیرضروری و تفریحی به حداقل برسد. پیش‌بینی می‌شود اگر محدودیت‌ها در میانه تعطیلات اعمال شود، ترددها در روزهای پایانی اسفند به اوج خود برسد و پس از اعمال محدودیت ها کاهش محسوسی داشته باشد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان