تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۸ نظر

آغا محمدخان قاجار ؛ خواجه حیله‌گر

آغا محمد خان قاجار بنیانگذار سلسله قاجاریه در ایران بود. در دوران پادشاهی او تهران پایتخت ایران شد. آغامحمدخان ۶ ساله بود که توسط عادل‌شاه اسیر و سپس اخته شد که به همین دلیل او را «آغا» نامیدند. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی پرماجرای این پادشاه ایرانی را بررسی کرده است

آغا محمدخان قاجار ؛ خواجه حیله‌گر

رویداد۲۴ «هنگامی که آغامحمدخان در مشرق زمین نام خود را با حروف خونین در صفحه تاریخ می‌نگاشت، منظومه‌ای از اسامی پرشکوه و جلال کسانی که به کار‌های مسالمت‌آمیز هنری مشغول بودند در مغرب زمین می‌درخشید؛ بتهوون، شوبرت، گوته، جرج واشینگتن، کارلایل و...! در همان ایامی که دانشمندان در کشور‌های مترقی به سوی پیشرفت و تعالی می‌رفتند، در ایران جمجمه‌ها روی هم انباشته می‌شد و بر حسب دستور آغا محمدخان از چشمان از حدقه درآمده مردم تپه می‌ساختند.» فرد ریچاردز / یک سفرنامه ایرانی

به قدرت رسیدن آغامحمد خان قاجار فاجعه‌ای برای مردم ایران بود. وی مردی به شدت حیله‌گر و خونخوار و کینه‌جو بود و مانند اسلافش برای ایران چیزی جز جنگ و خونریزی و فلاکت نداشت.

آغا محمدخان پایه‌گذار سلسه پادشاهی قاجاریه بود. قاجار‌ها مجموعه‌ای از قبایل ترک زبان قفقاز بودند و نسلشان به تیره ترکمن‌های غز می‌رسید. قاجار‌ها در دوران صفویه وارد دستگاه دیوانی شدند و شاه عباس برای اینکه بیش از حد قدرت نگیرند، یک شاخه از آن‌ها را به مرو و دیگری را به گرگان فرستاده بود. آن‌هایی که به مرو رفتند به مرور در فرهنگ محلی مضمحل شدند، ولی آن‌هایی که در گرگان ساکن شدند، هویت قاجاری خود را حفظ کردند و استرآباد را پایتخت خود ساختند.

قاجار‌ها در استرآباد قدرت بسیاری گرفتند و به دو گروه عمده تقسیم شدند. آشاق باش و یوخاری باش. به خاندان آشاق باش، قویونلو یا رمه‌دار می‌گفتند و به خاندان اصلی یوخاری‌باش، دولو یا شتردار می‌گفتند. پدربزرگ آغا محمدخان، فتحعلی خان نام داشت که بزرگ قویونلو‌ها بود. پس از مرگ وی محمدحسن خان قاجار یعنی پدر آغا محمدخان، بزرگ قویونلو‌ها شد و با نادرشاه افشار و بعد‌ها با زندیه جنگید.


بیشتر بخوانید: نادر شاه افشار؛ ماجراجوی نظامی منطقه که اسطوره ناسیونالیسم ایرانی شد


به گزارش رویداد۲۴ آغا محمدخان در ۱۱۲۰ هجری شمسی متولد شد. مادرش دختر اسکندر خان قوانلو بود وپدرش از همان کودکی او را جنگجو بار آورد. محمدحسن خان علاقه زیادی به فرزندش داشت و محمد میرزا از کودکی در کنار پدر به جنگ‌های مختلف می‌رفت. آخرین جنگی که آن دو با یکدیگر رفتند جنگ با عادل شاه بود.

پس از مرگ نادر، قاجار‌ها یکی از مدعیان سلطنت بودند. نادر هیچگاه نتوانست محمدحسن خان را شکست دهد، اما عادل شاه برادر نادر وی را در نزدیکی استرآباد شکست داد و زمانی که می‌خواست آغا محمدخان را اعدام کند به اصرار پدرش از خون وی گذشت، اما در عوض وی را اخته کرد.

دلیل اخته شدن آغا محمدخان قاجار

آغا محمد خان مدتی در دربار عادلشاه افشار بود و مشهور است در آنجا همه کودکان از وی می‌ترسیدند. نوشته‌اند زمانی که ندیمه بچه‌ها می‌خواست او را تنبیه کند محمد میرزا طوری در مقابل وی ایستاد و گفت که شاهزاده‌ای است از تبار اوزون حسن و کنیزک را تنبیه خواهد کرد که زن بینوا ترسید و و از تنبیهش دست کشید.

اخته کردن یک شاهزاده در جامعه مردسالار آن روز یعنی از بین بردن شانس وی برای حکومت. اخته کردن آغا محمدخان تاثیر روانی بسیار مخربی بر او داشت و باعث شد رسما دیوانه‌ای کینه‌جو شود. پس از مرگ عادلشاه آغا محمدخان نزد پدرش بازگشت و تا زمان مرگ پدر با او بود.

اینک قاجار‌ها برای رسیدن به سلطنت تنها یک چیز کم داشتند و آن شکست زندیه بود. محمدحسن خان از سپاهیان زند شکست خورد و آن‌ها سرش را بریدند و در پوستش کاه پر کردند. فرزند وی، آغا محمدخان را نیز به اسارت بردند. کریم خان دستور داد پیکر محمدحسن خان را با گلاب بشویند و به خاک بسپارند. با آغامحمد خان نیز که در کاخ او به گروگان گرفته شده بود با مهربانی و نیکی رفتار کرد و حتی گا‌ه در امور مملکی از او مشورت می‌گرفت.

آغا محمد خان در این دوران زندگی نسبتا خوبی داشت؛ به شکار می‌رفت و خدم و حشم فراوان داشت. وی ۱۶ سال در دربار زندیه بود اما در دوران اسارتش در حریم زندیه بیکار ننشسته بود. او این مدت را با کمک خاله‌اش که از زنان کریم خان بود قبایل زندیه را شناسایی کرد و قوت و ضعف آن‌ها را سنجید. همچنین در طول سال‌ها نقشه‌های مختلفی برای برچیدن کل خاندان زندیه کشید.

برادر آغا محمدخان که حسین قلی نام داشت نیز در اسارت زندیه به سر می‌برد. کریم خان، حسین قلی را پس از ده سال که از اسارتش می‌گذشت به حکومت دامغان گماشت و حسین قلی که سعی در گرفتن انتقام از دشمنان دولوی پدرش داشت آنچنان در این کار افراط کرد که به جهانسوز ملقب شد. اما سرانجام در یکی از همین جنگ‌های قبیله‌ای کشته شد و فرزندی به نام فتحعلی از وی باقی ماند که بعد‌ها به فتحعلی شاه مشهور شد.

سر جان ملکم درباره ظاهر و ویژگی‌های آغامحمدخان می‌نویسد: «اندامی ضعیف داشت؛ چنانکه از دور مانند پسری ۱۴ ساله به‌نظر می‌آمد. چهره بی موی پرچینش، چون زنان سالخورده می‌نمود. صورتش اگرچه در هیچوقت از دیدن نیکو نبود، ولی در هنگام غضب حالتی مهیب می‌یافت و هم بدین سبب خود نمی‌خواست کسی بر صورت وی نگاه کند، چنانکه آورده‌اند که احیانا او را غشی عارض گشتی و تا یک دو ساعت از هوش و حواس عاری ماندی. اتفاقا وقتی در حوالی کرمان به شکار اشتغال داشت، از جماعت جدا افتاده اسبش در باتلاقی فرورفت و هم در آن وقت حالت معهود وی را طاری گشت. در این اثنا یکی از غلامان رسیده او را بدان حالت یافت و به صعوبت تمام او را از گل بیرون آورده به کناری کشید و بر سرش ایستاد تا به هوش آمد.»

آغامحمد خان زمانی که از بیماری و مرگ قریب الوقوع کریم خان اطلاع یافت فضا را برای اجرای اقداماتش مناسب دید. اخته شدن نه تنها مانع ادامه فعالیت‌های سیاسی وی نشد بلکه ترغیبش کرد که حیله‌گری و تدبیر بیشتری در سیاست به خرج دهد و دشمنانش را از دم تیغ بگذراند. وی ابتدا به بهانه شکار از شهر خارج شد و زمانی که خبر مرگ وکیل را به او دادند با برادرانش جعفرقلی و مهدی قلی به اصفهان رفت و از آنجا خود را به تهران و مازندران رساند. وی در اصفهان تعدادی از قبایل ترک زبان را با خود همراه کرد و در راه مازندران به دو محموله که مالیات‌های شمال کشور را به مرکز می‌بردند دستبرد زد و نقدینگی لازم برای ادامه اقداماتش را تهیه کرد.

آغامحمد خان در این دوران ۳۶ سال سن داشت و تعدادی از بزرگان قاجاریه را با خود همراه کرده بود. اما بسیاری از خوانین قاجار وی را قبول نداشتند؛ بویژه برادرش مرتضی قلی خان که حکومت گرگان را دردست خود داشت.

رجال قاجاریه


بیشتر بخوانید: لطفعلی خان زند؛ شاهزاده مثله شده


آغامحمد خان چهار سال با برادرش جنگید و نهایتا وی را شکست داد و برادر به دربار کاترین کبیر در روسیه گریخت. آغا محمدخان در ۱۷۸۵ میلادی گیلان، مازندران و زنجان را زیر سلطه خود گرفت و کردستان و یزد هم به زودی تحت فرمان وی درآمدند. آغا محمد خان از طرفی هم با خوانین داخلی قاجار درگیر بود که پس از دو سال جنگ و نزاع آن‌ها را شکست داد و بیگلربیگی نیرومند طایفه دولو نیز به نفع وی کنار رفت تا او پادشاه شود.

از این رو به نوادگان بیگلربیگی تاجبخش می‌گویند. آغامحمد خان دو سال یعد تاجگذاری کرد و برادرزاده‌اش فتحعلی میرزا را به ولیعهدی برگزید. اکنون وی پادشاه شمال ایران کنونی بود و در جنوب رقیب اصلی‌اش کسی نبود جز لطفعلی خان زند. وی با علیمردان خان و جعفرخان از طایفه زندیه درگیری‌هایی داشت، اما آن‌ها به زودی کنار رفتند و نوبت به لطفعلی خان رسید.

خواجه قاجار نخستین بار در هزار بیضا با لطفعلی خان نبرد کرد و در آن کم مانده بود مغلوب شود ولی حیله‌گری‌هایش باعث شد از میدان نبرد بگریزد. آغا محمدخان تجدید قوا کرد و دوباره با ارتشی منظم به جنگ با لطفعلی خان رفت و وی را در سمیرم علیا شکست داد. لطفعلی خان که به شیراز گریخت دریافت حاج ابراهیم کلانتر به وی خیانت کرده است. از این رو به کرمان گریخت و آغا محمد خان با محاصره ۱۳ ماهه کرمان نهایتا وی را شکست داد و زجرکش کرد.

آغامحمد خان علاقه بسیاری به درآوردن چشم از کاسه داشت. وی بیست هزار تن از مردم کرمان را به جرم همکاری با لطفعلی خان کور کرد که این بیست هزار نفر تا پایان عمر فاقد توان کار بودند و در گوشه کنار ایران گدایی می‌کردند. خواجه قاجار همچنین خود با دستان خودش چشمان لطفعلی خان را از کاسه بیرون آورد و دستور داد در بم که پناهگاه شاهزاده زند بود کشتار کنند و تپه‌ای از سر‌های بریده برپا کرد. آغا محمد خان در سال ۱۷۹۵ میلادی با شکست تمام رقبای خود پادشاه سراسر ایران شد.

آغا محمد خان در دوران قدرتش برای تفریح و سرگرمی آدم می‌کشت و چشم‌ها را کاسه می‌کرد. تنها سپاهیان وفادار و اهل شریعت از شر اقدامات جنون‌آمیز وی در امان بودند. سر جان ملکم می‌نویسد: «با اهل شریعت به احترام و رأفت زیستی. مفسدان بر کسی ابقا نکردی. ضباط و عمال و اعیان مملکت و سپاهی و قطاع الطریق هرکس از حد خود تجاوز نمودی، سزای خود دیدی. با امرای درخانه مکرر سخت گرفتی و گاه گاه ظلم کردی، مگر با حاجی ابراهیم که از سایرین به اعتماد و احترام امتیاز داشت.»

آغا محمدخان قاجار که بود

جنایات آغا محمدخان در گرجستان

اقدام بعدی آغامحمد خان حمله به گرجستان بود که آثار منفی بسیاری برای ایرانیان داشت چرا که نقطه شروع درگیری با امپراطوری قدرتمند روسیه بود.

به گزارش رویداد۲۴ آغا محمد خان برای ساختن و حکومت در صلح زاده نشده بود. وجودش پر از عقده بود و زمانی که بر رقبای داخلی غلبه کرد، نمی‌توانست در پایتخت بنشیند و حکومت کند. به همین دلیل راهی قفقاز شد. لشکریان آغا محمدخان از سه جبهه به قفقاز حمله کردند. یکی به سوی ایروان، دیگری تفلیس و آخری به سمت قره باغ. آغامحمد خان این سه منطقه را تصرف کرد و دست به اقداماتی زد که زمینه‌ساز حمله روسیه تزاری به ایران و تحقیر ایرانیان در زمان حکومت جانشین آغامحمدخان شد. وی کلیسا‌ها را ویران کرد که ارادت خود به تشیع را نشان دهد. همچنین دستور داد کشیش‌ها را به رودخانه پرتاب کنند و ۲۵ هزار مسیحی را به بردگی گرفت. در تفلیس دستور داد ۱۵ هزار نفر را سر ببرند و پس از این اقدامات به دشت مغان رفت و شمشیر شاهان صفوی را بر کمر بست.

طبیعی بود که چنین تعرض آشکاری به مسیحیان و گرجستان که از توابع روسیه تزاری بود با پاسخ امپراطوری روسیه مواجه خواهد شد. کاترین کبیر در آن زمان درگیر جنگ در جبهه غرب بود و حمله به ایران را به چند سال بعد موکول کرد. نهایتا هم روس‌ها چند سال بعد تمام این مناطق را به علاوه بسیاری از مناطقی که در خاک ایران بودند پس گرفتند و با قرارداد‌های استعماری و لشکرکشی‌های گاه و بیگاه ایران را منزوی و فقیر کردند. تمام این اتفاقات از لشکرکشی بیجای آغامحمد خان به قفقاز ناشی می‌شد.

آغا محمد خان پس از اجرای مراسم تشریفاتی در دشت مغان راهی خراسان شد که توسط نواده نابینای نادرشاه یعنی شاهرخ اداره می‌شد. آغا محمد خان در مشهد ابتدا به زیارت حرم رفت و بلافاصله پس از زیارت حمام خون در مشهد به راه انداخت. به او گفته بودند که نادرشاه جواهرات بسیاری را در مشهد پنهان کرده است.

خواجه قاجار نیز تمام کسانی را که گمان می‌رفت از ثروت مخفی نادر خبری دارند دستگیر و تا حد مرگ شکنجه کرد. سر شاهرخ را خمیر گرفتند و سرب داغ بر آن ریختند. سپس خواجه خود آمد و عمل مورد علاقه‌اش را انجام داد و چشم‌های شاهرج را از حدقه درآورد و نهایتا شاهرخ زیر شکنجه جان داد.

آغا محمدخان قاجار چگونه کشته شد

روسیه در اواخر عمر آغا محمد خان نخستین لشکر خود را برای گرفتن قفقاز عازم کرده بود. آغا محمد خان نیز برای مقابله با روس‌ها عازم منطقه قلعه شوشی شد و آنجا را تصرف کرد. آغا محمد خان ۳ روز پس از ورود به قلعه شوشی سه تن از عمال خود را به بهانه‌ای بسیار کوچک محکوم به مرگ کرد.

عادت دیرینه خواجه قاجار این بود که برای خطا‌های کوچک مجازات‌های بزرگ در نظر می‌گرفت. اعدام این سه تن به اصرار سپاهیان به فردای آن روز موکول شد. آن سه تن اعدامی نیز از بیم جانشان شبانه به چادر وی حمله بردند و آغامحمد خان را با دشنه و خنجر تکه تکه کردند و جواهراتش را به سرقت بردند. پس از مرگ آغامحمدخان آشوب در لشکریانش افتاد و نهایتا فتحعلی شاه به سلطنت رسید و دستور داد نعش آغامحمد خان را از شوشی به نجف ببرند و در مرقد مطهر دفن کنند.

با جانشینی فتحعلی شاه خیال بسیاری از بابت ناامنی و آشوب در کشور راحت شده بود، اما اقدامات نابخردانه خواجه قاجار تبعاتی داشت که به زودی دامنگیر ایران شد. اکنون دیگر ایران یک دشمن بسیار قدرتمند را به دشمنان خود اضافه کرده بود، یعنی روسیه.

لشکریان روس به جبران توهین آغامحمدخان در حال تدارک حمله به ایران بودند. آغا محمد خان نیز مانند اسلافش چیزی جز بدبختی برای کشور نداشت و زمانی که اروپاییان به سرعت در حال ترقی و پیشرفت بودند وی در حال ارضای امیال وحشیانه خود بود. به همین دلیل هم ایرانیان و جانشینان آغامحمدخان تاب مقابله با حملات بریتانیا و روسیه را نداشتند.

منابع:
آغامحمد خان قاجار؛ چهره حیله‌گر تاریخ / پناهی سمنانی / نشر آرمان
آغامحمدخان قاجار /امینه پاکروان / ترجمه جهانگیر افکاری / نشر جامی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
13
15
با وجود همه ایراداتی که به اغامحمد خان وارده ولی این شخص توانست بار دیگر بعد از نادرشاه قلمروی ایران رو به حدود قبل نزدیکتر کرده و ایران رو متحد کنه گرجستان از دیر باز بخشی از ایران بود و کار خان قاجار برای تصرف اون منطقه اشتباه نبود در ضمن توسعه طلبی روسها موجب حمله به قلمروی ایران شده نه اقدامات اغامحمد خان چراکه روسها بعد از جنگ جهانی دوم هم چشم طمع به شمالغرب ایران داشتند
پاسخ ها
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
البته خوده نادرشاه توسط پدر ایشان کشته شد و حکومت افشاریه توسط آقا محمدخان نابود شد و نعش نادرشاه نیز توسط ایشان از قبر در آمده و به طه ان برده شد ... و کلا آقا محمدخان تورکمن ربطی به توی تبریزی ناموس فروش نداره
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اقا محمد خان یک دانشمند و یک انسان بسیار شریف و بزرگی بود او تمام خصوصیات خوب که یک انسان در ان زمان می توانست در ذهن خود بگنجاند را داشت او بسیار باهوش و باسواد بود او فقیه بودو به علم فلسفه و کلام و تاریخ تسلط کامل داشت به زبانهای فارسی ترکی عربی و روسی تسلط داشت و کمی نیز فرانسوی می دانست او یک انسان مذهبی بود نمازش فقط در میدان جنگ ترک میشد و همیشه برای نماز شب و زیارت عاشورا می خواند که در ان زمان یک حسن به حساب می امد او برای امامان شیعه مرقد طلا درست کرد ساده زیست بود و بیت المال را در راه کارهای اصولی و بهینه مصرف می کرد انسان بسیار شجاعی بود و در قضیه کرمان هم فقط تعدادی از طرفداران لطفعلی خان را کور کرد کلا ایشان تمام خصوصیات خوبی که یک انسان می توانست در ذهن خود بگنجاند را داشت
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
6
11
مسئولیت مقاله با کیه اقای سردبیر؟!.علیرضا نجفی قبلا شهامت داشت اسمشو اول مقاله براره.وقتی با درخواست مخاطبان مبنی بر درج ایمیل مواجه شد.اسمش رو هم در اورد.به قول خودتون روزنامه نگارها خبر بدون منبع معتبر ومقاله بدون رفرنس و مولف اصلا قابل قبول نیست.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
14
20
لعنت
ابدی بر قاجار و خانم محمد سلطان قجر نمک به حروم که نمک زندیه وکریم خان رو خورد.وبه نوادگانش خیانت کرد.وباعث بی ابرویی ایران در قفقاز شد.بی بته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
نمکشونم نخورد بلکه سر پدرشو گوش تا گوش بریدند و اونو سالها در غربت اسیر گرفتند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
14
14
قصه نوشتی یا تاریخ .پر از اشتباه تاریخی هست. درسته قاجارها بی کفایت بودند اما اغا محمد خان قاجار یک چیز دیگه بود اگر کشته نمیشد و وقت داشت ادامه جنگ شرق ایران و جنگ با عثمانی رو ادامه بده قطعا ایران بزرگتر از امروز بود.اون فردی بود که از هیچ حکومتی ساخت که تا ۱۵۰ سال دوام داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
6
آقا جان یه ایمیله دیگه بذارید خب.یه نفر نقدی سوالی چیزی دلشت به گوش نویسنده برسونه.تو مجلات معتبر همیشه آدرس ایمیل در کنار نام نویسنده درج میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
11
13
لعنت به قاجار و اغاممدخان ملعون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
3
7
اینا رو هم لابد نجفی نوشته ! مرد حسابی چرا اعصاب ملتو خورد می کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
3
9
هیچ کس سیاه یا سفید مطلق نیست مخصوصا شاهان و حاکمان که قطعا قتل و خشونت در پرونده شون هست یعنی ناچار میشن بخاطر همین سیاست کثیفه چون لازمه ی حکومت و کشور گشایی زور و جنگه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
10
11
کوروش نادرشاه اغامحمد خان کریم خان که ازشون بدگویی شده اتفاقا شاهان با لیاقتی بودند برعکس اخرین شاه ساسانی یزدگرد سوم و شاه سلطان حسین صفوی فتعلیشاه یا خود رضاشاه علی رغم کارهای مفیدش بی لیاقت بودند
مهدی
|
United States of America
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
2
11
حیف که نیستم تا ببینیم نظر آیندگان به حاکمان این نطام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
7
5
آقا محمد خان یکی دیگر از کسانی بود که با تقویت قوم گرایی مذهبی باعث از هم پاشیدن ایران بزرگ شد
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
8
4
مرگ بر قاجار مرگ بر مصدق
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
3
6
خب شما عرضه دارین برین با روسیه بجنگین که الان پاچه خوارشید میگی اروپا درحال پیشرف بود درحالی که عثمانی از فتحعلی شاه شکست خورد مشکل اغا محمد خان نبود مشکل بعد اون بود اون خاعن هارو اعدام کرد تا همه بدونن به سرزمینشون نباید خیانت کنن نباید به هموطنشون ظلم کنن و قدرت ایران رو به رخ همه کشید خب شما عرضه دارین برین ایرانو بزرگ کنین خب عرضه دارین برین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
5
10
خیلی جالبه... به کورش افتخار می‌کنند به خاطر جنگ ها و تصرفاتش.. ولی از محمد خان بد می‌گویند که چرا جنگ کردی و فلان جا را تصرف کردی... در ضمن زندیه حکومت ضعیفی بود و ایران از شیراز تا اصفهان بود حتی مشهد و تبریز هم خارج از محدوده ایران بود.... از فتحعلی شاه بد می‌گویید چون از دست داد از محمد خان بد می‌گویید چون شوشی و تفلیس را فتح کرد کلا از قاجار نفرت دارید می‌خواهد محمد خان باشه که پیروز بود و یا فتحعلی شاه که از روس‌ها شکست خورد... دلیل دشمنی شما با قاجار فقط یک چیز است تورک بودن.... باقی حرفهایتان اراجیف است
راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
2
4
اخته شدن آغامحمدخان توسط علیشاه چندان قابل قبول نیست ، اگر محمدخان قاجار توسط خاندان نادر اخته شده بود مطمئنا با توجه به آن روحیات انتقام جویی که داشت اجازه نمی داد برخی ولایات ایران توسط گماشتگان نادر اداره شود به طور مثال شاهرخ در مشهد تا اواخر عمر اغامحمدخان حکومت می کرد، ( برای مطالعه بیشتر به کتاب خواجه ی تاجدار اثر ژان گوره مراجعه کنید.)
ضمنا در تاریخ آمده شیخ علی خان زند دختری زیبا روی داشت که محمدخان قاجار عاشق او می شود و بدون اذن پدر و خواندن عقد با او ارتباط می گیرد وهمین امر موجب غضب شیخ علی خان زند شد و هنگامی که محمدحسن خان قاجار در قرق اشرف با شیخ علی خان زند می جنگید، محمدخان قاجار همراه پدر بود و پس از شکست او و مادرش جیران اسیر شیخ علی خان زند شدند و آنجا بود که شیخ علی خان زند محمدمیرزا قاجار را اخته می کند.
با نگرش تحلیلی هم به موضوع نگاه کنیم این روایت نزدیک به واقعیت است ، چراکه انتقامی که آغامحمدخان از خاندان زندیه می گیرد جز از روی جنون اخته شدن از کسی برنمی آید
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
7
2
آغا محمد خان ،صفاک،جانی،عقده،ای،قاتل
جواد مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
3
7
حیله و مکر جزو تاکتیک نظامی است و بسیار کاربرد دارد حتی پیامبر (ص) در زمان فتح مکه از آن استفاده کرد . آقا محمد خان پادشاه بزرگی بود ، زجر کشیده بود در شش سالگی آن بلا سرش آمد ، در نوجوانی سر بریده پدرش را دید و سالها در چنگ کریم خان اسیر بود ، لطفعلی خان هم جوان بود و زیبا وبا آقا محمد خان سر سازگاری نداشت ، مرتب اورا تحقیر می کرد حتی در جمع و در میان دوشیزگان ، به مغازه داران سفارش کرده بود به او جنس آشغال بفروشند و از اینکه کریم خان در مسائل مهم با آقا محمد خان مشورت می کرد در حسادت بود ، روزی که اسیر شد و او را به حضور خان آوردند هنوز غرور داشت و در حضار که سفرای خارجی هم حضور داشتند گفت سلام بر مردان که به خان اهانت کرده باشد خان هم غرورش را لگدمال کرد ، به او آغا نگویید بلکه بگویید آقا .
امیرعباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
0
0
خوب بود
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
6
2
قاجاریه خود را منسوب به مغولان میدانستند و اغا محمد خان به شیوه چنگیز مغول قتل عام و غارت میکرد ..طایفه قاجار بیابانگرد و کوچ نشین بودند و از زمان صفویان به فکر حکومتداری بودند.. کریم خان زند نسبت به اغا محمد خان ترحم داشت و در کل شاهی معتدل بود..ترحم وبخشندگی و بها دادن به اغا محمد خان بزرگترین اشتباه کریم خان زند بود.اغا محمد خان قاجار در دربار زندیه روز به روز قدرتمندشدو به قول معروف کریم خان زند ماری در آستین خودش پرورش داد..زنده نگه داشتن اغا محمد خان توسط افشاریه و زندیه برای خودشان خیلی گران تمام شد و پس از به قدرت رسیدن اغا محمد خان هر دو طایفه قتل عام و تبعید شدند و حتی قبر نادرشاه افشار و کریم خان زند هم از کینه و حسد اغا محمد خان در امان نماند و هر دو مزارشان تخریب شد ...جنگها و هزینه هایی که قجرها برای حکومتهای صفوی و افشار و زندیه به بار اوردند بسیار به ایران گران تمام شد..این حکومتها یا باید با توطئه و فتنه گری های قاجار مقابله میکردند و یا رو در رو با قاجارمیجنگیدند ..در طول تاریخ ایران هروقت جنگ داخلی شکل گرفته دشمنان خارجی طمع کردند و به ایران حمله کردند..در پایان باید عرض کنم که عقده و کینه و خشونت بی حد و مرز اغا محمد خان فقط جنگ و خونریزی به دنبال داشت و مردم زیادی قربانی این شاه خونخوار شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
قبل از اینکه طایفه فارس بیابانگرد افغانی پاکستانی هندی نژاد وارد ایران بشن ملت بزرگ قدرتمند ترک ساکنان کهن این سرزمین بودن و تمام تمدنهای کهن ترکی بوده. شک داری نام شاهان و سرزمینها رو در زمان تمدن قزوین(کاسپین) و اورارتو و ماننا ووو مطالعه کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
1
2
امروز یه کیلوآرد خریدم ۲۵ هزارتومان،هرکس وسعت ایران زمین رابزرگترکند محبوب است،آغا محمدخان که به اندازه چنگیزخون نریخت چه طوراست که مغولها اونومی پرستند
میم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
7
2
در فساد و حماقت و عقده داشتن شاهان قاجار به ویژه آغا محمد خان سفّاک و وحشی ، هیچ گونه تردیدی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
3
2
واقعا متاسفم که توی این قرن هنوزم نژاد پرستید...حالا کاری با اصل داستان ندارم همتون ب جون هم افتادید اون میگه فارسا فلانن یکی دیگه میگه تبریزیا فلان.. اصلا چ ربطی داره وقتی ی ادمی این همه خون ریخته یعنی وحشی بوده حالا هرچقدرم قلمرو رو زیاد کرده باشه...حالا ک همش ب باد رفت توسط خود قاجار ...پادشاه باید انسانیت داشته باشه ن صرفا جلاد باشه...
چون اخته شده کشت و کشتارش توجیه میشه ؟حالا جالب اینه ک تو زمان قاجار بی رویه اخته کردن...زمانی ک همه جهان درحال پیشرفت بودن ایران درحال اخته کردن مردای سرزمین بود و نژاد پرستی و قوم پرستی بیداد میکرد الانم ک باز همه کشورا درحال پیشرفتن ما درگیر چیزای نامربوطیم بله تاریخ تکرار میشه...اما متاسفانه ما همیشه به جای درس عبرت درحال تجربه شکستیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
0
6
آقا محمد خان قاجار در یکی از وحشتناک ترین دوران ایران این کشور را متحد کرد . به نظرم کسایی که ازش بد می نویسند نمی شناسند . به عنوان یک استاد تاریخ می گویم ایران در تاریخ نوین چهار خدا دارد که شاه اسماعیل که ایران را متحد کرد شاه عباس که به منتهای قدرت رساند و نادر شاه بزرگ و آقا محمد خان قاجار که مظلوم ترین شاه ایران بود . اگر این شاه نبود نه رضا شاهی وجود داشت نه محمد رضایی و نه بعدی هایشان . این نعمتی بود که در آسمان ایران درخشید . در کرمان زیاد چشم در نیاورد . سرپرستی سایکس اعلام کرده هفتاد هزار نفر و سرجان ملکم که به دوران آقا محمد خان فوق العاده نزدیک و در اصل هم دوره آمد هفت هزار اعلام می کند . این هم درش شبه است . من الان یک حرفی را به رفیقم می زنم و موقعیکه این حرف دو دست چرخید یک چیز عجیب بهم می‌رسد . دوستان ایرانیها و از جمله آنها خودم بسیار اهل یک کلاغ و صد کلاغیم . چهل نگفتم چون کفاف نمی کرد . در مورد دوستانتان امتحان کنید تا ببینید . اولا زندیه طبق نوشته کتاب گیتی گشا که در زمان خود زندیه و در دربارش نوشته شده عراقی هستند و نه ایرانی در دوسه صفحه اول گیتی گشا آمده . دوما زمانیکه آقا محمد خان نبود خود زندیه همدیگر را تخته می کردند و کور می نمودند . سوما با خواهران ازدواج می کردند که برادری علی مراد خان و جعفر قلی خان مادرشان یکنفره است تحقیق از شما .چهارما در پیمانی به نام خوی که در ایرانیها هست در پیمانی تا رود ارس و علاوه بر آن گیلان و مازندران را به کاترین کبیر بدون هیچ جنگی دادند از این لحاظ هم خاک بخششی کردند . پنجم اگر بخواهید دوران قاجار را با دوران قبل و بعد از خودش مقایسه کنید ترکان قاجار در دو جنگ نزدیک به چهارده سال با روسیه الکساندر کبیر جنگیدند . این الکساندر ناپلون را شکست کامل داد و تا پاریس را تصرف کرد . کشورهایی را کامل در اروپا تصرف نمود تنها جایی که نتوانست تصرف کند ایران بود . البته در کتاب متاثر احمد دنبلی که کرد هم بود اعلام کرده فقط ترکان در این جنگ بودند و بقیه قومیتهای ایران محکم سر جای خود نشسته بودند مثل الان شما ها که دریای خزر رفت و اعتراض هم نکردید . در دوران پهلوی اول روسیه تا تهران آمد اونم در کمتر از یک هفته . ششم زندیه بعد از نادر شاه اومد نقشه ایران در زمان زندیه را چک کنید تا رود ارس بیشتر نیست . هفتم می دانم نشسته پشت سیستم هستید و در جای امن و آرام دارید نظر میدهید تصور می کنید که رستم دستانید اینها رویاست در واقعیت می بینید که در شرایط جنگی خیابان هم نمی تواند بروید . اگر پیاده در زمستان تا آذربایجان می رفتید تازه می فهمیدید از تصور و حرف زدن تا عمل کهکشانها فاصله است . ازتون کشورداری نمی خواهند فقط پرستان را بخوانید اون را هم باید با کلاس کنکور طی کنید و معلم خصوصی . این حرف های بی جایی که می نویسید توهین به خون اون سربازهاییست که خود نشان را برای تیم دادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
2
سلام یک قسمت دیگر را نوشته بودید که غلط بود . نوشته شده سر شاهرخ شاه را سرب مذاب ریختند . آقا محمد خان هم چشمش را در آورده . کاملا غیر واقع است . شاهرخ نابینا بود ضمنا سر کسی سرب مذاب بریزند آیا زنده می ماند و مهمتر شاهرخ شاه نزدیک دامغان فوت کرد . شکنجه او هم یک حلقه دور سرش بسته بودند و تنگش می کردند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
5
به عنوان یک تاریخ شناس می گویم نه اینکه فقط یک کتاب خوانده باشم بزرگترین شانسی بود که ایرانی ها آوردند و آن ظهور آقا محمد خان قاجار بود . در موردش گفته آمد یک حرمسرای بزرگ داشت و ... . این شخص هرگز استراحت نکرد تاریخ لشکر کشی هایش را دقیقا بخوانید این مرد یک ماه یکجا بند نبود . ایران تکه پاره رو جمع کرد اما همیشه آنهایی که به این سرزمین خدمت کرده اند همیشه مورد بی مهری بوده اند . بهش خبر دادند سپاهیان روس به دشت اردبیل رسیده اند با ده هزار نفر حرکت کرد و فاصله تهران تا اردبیل را در سه و نیم روز طی کرد و در ظهر بهشون رسید . زمانیکه 62 سال داشت . الان از تهران رانندگی می کنید تا اردبیل در راه چند بار می ایستد استراحت ? این شخصیت بزرگ یکی از عاشقان این سرزمین بود . ضمنا اگر مردم علاقه داشتند به ایران چرا در جنگهای ایران و روس پدرانمان شرکت نکردند کتاب متاثر دنبلی را بخوانید . فقط آذربایجانیها بودند و کل روسیه . نگید سرزمینها یمان را قاجار از دست داد بگویید پدرانمان مثل همیشه ترسیدند و نجنگیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
5
1
به کامنتهای که از آغا محمد خان طرفداری کردن نگاه کنید همگی ترک زبان هستند و نژاد پرست
س ه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
1
2
جنابان قوم پارس فرزندان خدا و پیامبر ای پاکان روی زمین! همه ما قبول داریم قاجار و اغا محمدخان جنایتکار بودن و بی‌عرضه و....... هر جی که بگین درست، چرا در تاریخ متوهم ایران (پارسیان) هیچ مطلبی از جنایتکارانی چون خشایارشا بچشم نمیخوره با انکه طبق مستندات تاریخی و کتابهای مقدس یهود همین خشایار شا یک سوم ملت ایران زمان خود را بخاطر یک زن قتل عام کرد!!! میشه بگید برمبنای جمعیتی امروز چن ده میلیون ایرانی بخاطر یک زن کشتار شدن؟؟؟! دیگه زمانش گذشته همه جشم لسته اراجیف پارسيان را بپذیرند و......دوره دوره اطلاعات و اگاهی ملتهاست دیگ کسی اجازه نمیده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
1
1
ادم نمک به حرامی بوده
حسن صادقی
|
United States of America
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
1
0
تاریخ تحریف شده دوره پهلوی که توسط عمال انگلیسی یهودی نگاشته شد
داود آجورلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
0
1
این اراجیف که بافتی فقط از یه وطن فروش بر می یاد . اتحاد و یکپارچگی ایران مدیون نادر شاه افشار و آقا محمد شاه قاجار هستش. همین که به قدر صلابت داشت روس‌ها رو شکست داد، به معنی لیاقت و کفایت این شاه بزرگ و عزیز هستش. مشکل تو جای دیگه هستش ، مشکل تو اینه که خاىن به وطنت هستی
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
تمام اراجیف مربوط به پادشاهان بزرگ و تاجدارمان بر می گردد به مزخرفات یک نویسنده که نه ریسنده دروغ باغ برایش بهتر است به نام ذبیح الله منصور که بیوگرافی اش را بخوانید . اگر این بشر تحقیق می کرد با سواد دیپلم یا زیر دیپلمش می توانست این همه کتاب بنویسد و مردم ما خوانده و روی این نوشته های صد من نظر دهند و واقعی فرض کنند .
محمدمیرکی اناری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
0
1
سلام
انسان = کارهای مثبت و منفی
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
0
با سلام آقا محمد خان می‌دانست که کی او را اخته کرده و از مرده اش هم انتقام گرفت . استخوانهایش را انداخت زیر پایش . فکر میکنم کریم خان زند این کار را انجام داده اگر عادل شاه بود او نو نبش قبر میکرد . البته میدانم کریم خان عوام فریب قهاری بوده اما چون خود آقا محمد خان اون زمان می‌زیسته کل جریان را میدانسته
داود آجورلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
0
تاریخ همیشه به دست فاتحان تحریف شده .
ای کاش می شد به اون دوران می رفتم تا سرباز آقا محمد شاه قاجار می شدم و جونم رو در راه وطن با این پادشاه بزرگ فدا می کردم .
با افتخار می گم از خون خوبانم ، از خون قاجار
نظرات شما
پیشخوان