تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
رویداد۲۴ تحرکات اخیر کاندیداهای انتخاباتی را بررسی کرد

رسیدن به پاستور از مسیر قم

هنوز زمان زیادی از سفر حسن روحانی به قم نگذشته که زمزمه‌های جدیدی درباره حضور پرمعنای چهره‌های سیاسی در قم به گوش می‌رسد. بر اساس اظهارات آیت‌الله غرویان محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی به‌صورت مخفیانه با برخی علمای قم دیدار و گفت‌وگو داشته است. اظهاراتی که تاکنون توسط هیچ‌کدام از علمای مطرح قم تکذیب نشده است.
رویداد۲۴- هنوز زمان زیادی از سفر حسن روحانی به قم نگذشته که زمزمه‌های جدیدی درباره حضور پرمعنای چهره‌های سیاسی در قم به گوش می‌رسد. بر اساس اظهارات آیت‌الله غرویان محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی به‌صورت مخفیانه با برخی علمای قم دیدار و گفت‌وگو داشته است. اظهاراتی که تاکنون توسط هیچ‌کدام از علمای مطرح قم تکذیب نشده است. 

غرویان دراین‌باره تأکید می‌کند: «احمدي‌نژاد سخنراني‌هايي ‌مي‌كند و نشست‌هايي دارد. اطلاع دارم به‌صورت مخفيانه و در سكوت از اساتيد و علماي حوزه براي نشست‌هايي در تهران با حضور احمدي‌نژاد دعوت رسمي شده است تا در اين نشست‌ها هماهنگي‌هاي لازم را براي انتخابات آينده رياست‌جمهوري داشته باشند.»
 
از سوی دیگر سعید جلیلی از کانال‌های مختلف خود را به قم نزدیک کرده و در حال زمینه‌سازی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری است. مسئله هنگامی جدی می‌شود که به‌تازگی تحرکات مبهمی از سوی محمدباقر قالیباف نیز در این زمینه وجود داشته و به نظر می‌رسد قالیباف در حال رصد کردن شرایط برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری از مسیر قم است.

غرویان دراین‌باره نیز خاطرنشان می‌کند: «در ماه‌های اخیر رقبای انتخاباتی آقای روحانی مانند آقای جلیلی رفت‌وآمد بیشتری به شهر قم داشته‌اند و سخنرانی‌های بیشتری نسبت به گذشته در قم انجام داده‌اند. این در حالی است که برخی جلسات غیرعلنی بین آقای جلیلی و برخی دیگر از کاندیداهای احتمالی مانند آقای قالیباف با برخی از علما صورت گرفته که از محتوای این جلسات هیچ‌گونه اطلاع دقیقی منتشر نمی‌شود. تحرکات انتخاباتی به‌صورت زیرپوستی در قم بیشتر شده و جلسات و دیدارهایی در این شهر صورت می‌گیرد که کاملاً شائبه انتخاباتی دارد».

روحانی در روز جمعه31اردیبهشت‌ماه در سفری یک‌روزه به دیدار مراجع و علمای طراز اول قم مانند آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی رفت. سفری که از جنبه‌های مختلف و ازجمله انتخابات ریاست جمهوری آینده دارای اهمیت استراتژیک و حیاتی است. 

نکته مهم در این زمینه اینکه روحانی به‌خوبی فضا و نهادهای مؤثر قم را می‌شناسد و می‌داند که برای پیشبرد اهداف خود احتیاج به همراهی این شهر با سیاست‌هایش دارد. روحانی در زمانی که رئیس‌جمهور منتخب بود در جریان سفر به قم خطاب به مراجع تقلید گفت: «امیدوارم دولت یازدهم بتواند با برقراری ارتباط مؤثر با حوزه و مراجع معظم تقلید و علما، مشکلات داخلی و خارجی کشور را کاهش و حل‌وفصل کند.» 

بااین‌وجود روحانی از سفر به قم سه هدف مهم را دنبال می‌کرد. نخست اینکه منتقدان رئیس‌جمهوری در این سال‌ها سعی کردند به مردم القا کنند که قم مخالف روحانی است و از تصمیمات دولت درزمینهٔ‌های مختلف راضی نیست. سفر یک‌روزه روحانی به قم خنثی کردن این استراتژی بود. در تمام دیدارهای روحانی مراجع تقلید عملکرد روحانی را ستایش کردند و حتی آیت‌الله مکارم خطاب به حسن روحانی گفت که رئیس‌جمهور موفقی است. 

هدف دوم سفر روحانی به مسئله برجام و دوران پسابرجام مربوط می‌شود. بدون شک دولت آقای روحانی برای رسیدن به موفقیت در دوران پسا برجام ابتدا باید یک وحدت فراگیر را در کشور نهادینه کند تا با فراغ بال دوران پسا تحریم را مدیریت کند. اگر روحانی نتواند وحدت کلمه را در کشور فراگیر کند قطعاً مشکلات فراوانی در ماه‌های پیش رو خواهد داشت و انرژی‌ دولت صرف پاسخ‌گویی به مخالف‌های دلواپس دولت خواهد شد.

روحانی به‌خوبی به این مسئله آگاهی دارد که مراجع تقلید به‌عنوان زعمای دینی و سیاسی کشور می‌توانند نقش «ریسمان وحدت» را بازی کنند و حمایت مراجع تقلید از دولت می‌تواند کمک بزرگی به روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور باشد. از سوی دیگر مراجع تقلید می‌توانند سد محکمی درراه مخالفان دولت باشند و اجازه ندهند آن‌ها با مسموم کردن فضا راه را برای موفقیت دولت در دوران پسا برجام ببندند. 

هدف سوم سفر روحانی به قم دیدار بی‌واسطه و صمیمی با مراجع بود تا به این وسیله  اجازه ندهد دلواپسان و مخالفان دولت، منبع خبری بیوت مراجع شوند. سفر اخیر محمد نهاوندیان به قم و دیدار بی‌واسطه با علما و مراجع نیز در همین راستا بوده است. 

رئیس‌جمهور به‌خوبی می‌داند که اگر منتقدان دولت حامل اخبار کشور به مراجع باشند، همان اتفاقاتی خواهد افتاد که سال گذشته و در ماجرای نقل خبر تک‌خوانی زنان به وجود آمد. ماجرایی که افرادی مانند حداد عادل و مرتضی آقاتهرانی اعتراف کردند که تک‌خوانی صورت نگرفته است و وزارت ارشاد تخلفی انجام نداده است. 

بااین‌وجود به نظر می‌رسد مهم‌ترین رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده سعید جلیلی و محمدرضا باهنر باشند. از گوشه و کنار خبر می‌رسد جلیلی بدون سروصدا و به شکلی کاملاً معمولی در حال مشورت با علمای بزرگ قم برای تصمیم‌گیری درزمینه ورود و یا عدم ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال96 است. 

این در حالی است که سخنرانی‌های جلیلی در ماه‌های اخیر افزایش یافته و وی به‌صورت جسته‌وگریخته انتقادات جدی را به سیاست‌های دولت روحانی وارد می‌کند. 

جلیلی در تازه‌ترین اظهارات خود برجام را «واویلا» خوانده و عنوان کرده: «سند برجام، سندی نیست که به‌خودی‌خود قابل‌اعتماد باشد، این سند با شروط پذیرفته‌شده است. اگر برجام توافق خوبی بود، رهبر انقلاب، مجلس و شورای امنیت ملی 28 شرط برای اجرای آن اضافه نمی‌کردند. برجام بدون این شروط واویلاست».

به نظر می‌رسد جلیلی عزم خود را برای ریاست جمهوری آینده و بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به وضعیت گذشته جزم کرده است. جلیلی به‌خوبی به این نکته آگاهی دارد که اگر بخواهد حسن روحانی را اولین رییس‌جمهور چهارساله ایران کند باید از قم برای خود سکوی پرتابی بسازد و جایگاه حسن روحانی را در این شهر مخدوش کند.
برچسب ها: کاندید ، جلیلی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان