تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
کارشناس مسائل اقتصادی:

نگاهی به راه‌های نجات اقتصاد ایران/ توسعه اقتصاد کشور پشت درهای بسته به جایی نمی‌رسد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که شرایط اقتصادی کشور نگران‌کننده است و دولت بدون همراهی حاکمیت نمی‌تواند اقتصاد کشور را نجات بدهد و لازمه حل مشکلات معیشتی مردم و نجات اقتصادی کشور، تعامل و همکاری با جهان در قالب تفاهمنامه‌های یک جانبه یا چندجانبه است.

راه‌های نجات اقتصاد ایران

رویداد۲۴ علی قنبری در پاسخ به این پرسش که امروز برای خروج از شرایط وخیم اقتصادی نیازمند چه اهداف و راهکارهایی هستیم، گفت: ما باید بیش از هر اقدام و روشی به دنبال ایجاد امنیت و ثبات همه جانبه اقتصادی در کشور برویم. امنیت و ثبات اقتصادی باعث می‌شود که شرایط برای آغاز و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در کشور فراهم شود. اگر ما به این ممکن دست پیدا کنیم، سپس می‌توانیم به سراغ جلب اعتماد عمومی شهروندان و سپس جلب اعتماد و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جلب اعتماد عمومی شهروندان و سرمایه‌گذاران باعث ورود سرمایه به بازارهای مالی و خطوط تولید شده و در نتیجه با خود افزایش نرخ تولید ملی را به همراه دارد. بنابراین یکی دیگر از اهداف باید حمایت از تولید با ارائه سازوکارهای حمایتی از جمله تسهیلات مالی و معنوی باشد. چراکه اولین و مهمترین نتایج افزایش نرخ تولید در کشور، کاهش نرخ بیکاری در کشور و در کنار آن افزایش سرانه درآمد افراد و در نتیجه حرکت جامعه به سمت رفاه و آسایش اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. من اعتقاد دارم که باید برای رسیدن به این اهداف یک نگاه جامع به شرایط امروز کشور داشت و سپس طبق یک دستورالعمل مشخص حرکت کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز اقتصاد کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد، تصریح کرد: امروز دولت توانایی ایجاد زمینه‌های توسعه و رشد اقتصادی را ندارد، چون از جمله شاخصه‌ها و مولفه‌های این مساله جذب سرمایه‌گذاران و رونق تولید با ارائه امکانات و تسهیلات و در نتیجه افزایش سرانه درآمدی شهروندان است که همگی این موارد نیازمند تفاهم بخش حاکمیتی کشور است که اگر با دولت همراهی نکنند، به نتیجه‌ای ختم نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: دورنمای ۲۰۲۱ اقتصاد ایران


قنبری با اشاره به این نکته که برخی تصور می‌کنند که اقتصاد را می‌توان پشت درهای بسته کشور و بدون ارتباط با جهان رشد و توسعه داد، گفت: ما نمی‌توانیم کشور را یک جزیره منفک از دنیا تصور کنیم و بگوییم که ما بدون ارتباط گرفتن با جهان می‌توانیم، اقتصاد کشور و معیشت شهروندان را بهبود ببخشیم. امروز اقتصاد بدون ارتباط با دنیا توسعه پیدا نمی‌کند. ما مثل سایر کشورهای جهان باید با دیگران تعامل و همکاری اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برجام و FATF می‌توانند زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با جهان باشند، گفت: باید این مسائل را به صورت جدی پیگیری کرده و حل کنیم. ما باید با دنیا مصالحه کنیم. ما نمی‌توانیم با همه دنیا درگیر باشیم و اقتصاد و تجارت خودمان را با جهان قطع کنیم. چراکه شرایط امروز جهان با گذشته تغییر کرده است و کشورها برای تامین منافع ملی خودشان نیازمند تعامل و همکاری با سایر کشورها هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این یک تصور غلطی است که برخی فکر می‌کنند، می‌توان اقتصاد کشور را پشت درهای بسته رشد و توسعه داد. ما در تعامل با جهان می‌توانیم به بازارهای مختلف مالی و اقتصادی دست پیدا کرده و از طریق افزایش صادرات مبتنی بر تقویت تولید در داخل کشور، نرخ رشد اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم. واقعیت این است که لازمه حل مشکلات معیشتی مردم و نجات اقتصادی کشور، تعامل و همکاری با جهان در قالب تفاهمنامه‌های یک جانبه یا چندجانبه است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان