تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

آمار نگران کننده؛ ترک تحصیل ۶۱۸۴ دانش‌آموز آذربایجان غربی در سال تحصیلی کرونایی!

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی گفت: تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۵ نفر در استان آذربایجان غربی به علل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند که از این تعداد ۴ هزار و ۳۷۱نفر به فرآیند آموزش بازگردانده شده‌اند.

آمار نگران کننده؛ ترک تحصیل ۶۱۸۴ دانش‌آموز آذربایجان غربی در سال تحصیلی کرونایی!

رویداد۲۴ آموزش مجازی اگر چه می‌تواند فرصتی برای برقراری عدالت آموزشی باشد اما در شرایط فعلی به  دلیل فراهم نبودن ابزار مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم، به شاخصی برای عمیق‌تر شدن شکاف آموزشی و لطمه بیشتر به پیکر نحیف عدالت آموزشی شده است و  هم‌اکنون بخشی از دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش مجازی از چرخه تحصیل باز مانده‌اند.

گرانی تبلت و گوشی هوشمند و ناتوانی مالی خانواده‌ها برای خرید آن باعث افزایش آمار 3.5 میلیونی دانش‌ آموزان بازمانده از پیام‌رسان آموزشی شاد به 5 میلیون دانش‌ آموز شده و اطلاعاتی از دسترسی این دانش آموزان به تلویزیون وجود ندارد.

هشدار درباره ترک تحصیل دانش آموزان 

طبق گفته‌های محمدرضا سیفی مدیر کل دفتر عشایر و توسعه عدالت آموزشی در سال تحصیلی جاری 210 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی داریم.

البته طبق برخی از آمار دیگر حدود 200 هزار دانش آموز دوره متوسطه در سال تحصیلی جاری از تحصیل بازمانده‌اند که این موضوع تاکنون هیچ واکنش و حساسیتی را از سوی معاونت آموزش متوسطه برای پاسخگویی درباره دلایل این موضوع به همراه نداشته است!

پیش از این نیز علی اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به بسته بودن مدارس هشدار داده و گفته بود: تعداد زیادی دانش‌آموز به دلیل نداشتن امکانات برای استفاده از آموزش مجازی از کلاس‌ درس محروم شده و ترک تحصیل می‌کنند؛ با این شرایط  رشد بیسوادی در کشور افزایش پیدا می‌کند.

بیشترین ترک تحصیل‌ دانش آموزان در این استان‌ها

طبق اعداد لایحه بودجه، در سال تحصیلی آینده 86 هزار و 501 بازمانده از تحصیل، در 8 استان تحت حمایت قرار خواهند گرفت. 75 درصد این افراد حمایت شده، در استان‌های خوزستان (32 هزار نفر)، سیستان و بلوچستان (19 هزار نفر) و آذربایجان غربی (12 هزار نفر) هستند که جزو استان‌هایی هستند که بیشترین آمار ترک تحصیل را دارند.

بر همین اساس با مهین منافی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی که یکی از استان‌های دارای نرخ بالای ترک تحصیل است گفت‌وگویی داشتیم.


بیشتر بخوانید: هشدار درمورد ترک تحصیل گسترده دانش آموزان/ کمبود معلم در آموزش و پرورش


بیش از 6 هزار ترک تحصیل در استان آذربایجان غربی

در همین رابطه مهین منافی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی درباره وضعیت این استان در بحث دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار ثبت نام سال تحصیلی 99-1400، تعداد 10 هزار و 555 نفر در استان آذربایجان غربی به علل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند که از این تعداد 4هزار و 371نفر به فرآیند آموزش بازگردانده شده‌اند.

وی درباره تاثیر شرایط کرونایی، آموزش مجازی و بسته بودن مدارس در افزایش جمعیت بازماندگان و تارکان تحصیل گفت: شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژه‌ای را برای آموزش و پرورش به وجود آورده و مسئولیت این نهاد را سنگین‌تر کرده است به ویژه که تعطیلی مدارس، احتمال ترک تحصیل برخی از دانش آموزان را بیشتر کرده است.

منافی ادامه داد: با این وجود، تعلیم و تربیت، امر تعطیل برداری نیست و در ایام شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش با روشهای مختلف اعم از یستر فضای مجازی و ارائه محتواهای آموزشی ضمن توجه به کیفیت آموزشی، سلامتی دانش آموزان و دبیران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار می دهد.

16 درصد دانش آموزان در شاد نیستند

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از دانش آموزان استان به موبایل و تبلت دسترسی ندارند؟ متذکر شد: از مجموع 625 هزار و 550 نفر از کل دانش آموزان استان 524 هزار و261 نفر در شبکه شاد هستند یعنی 83.80 درصد و از کل دانش آموزان موجود در شبکه شاد تعداد 474هزار و674 دانش آموزان آنلاین هستند که 90.54 درصد را شامل می شود 16.19 درصد از دانش آموزان با روش‌های دیگر از آموزش‌ها بهره مند می‌شوند.83.80 درصد دانش آموزان و 95 درصد معلمان به ابزارهای آموزش مجازی دسترسی دارند.

وی درباره اینکه آیا نداشتن موبایل و تبلت و جاماندن دانش آموزان از چرخه آموزش مجازی به ترک تحصیل آنها دامن خواهد زد؟ گفت: آموزش و پرورش، دانش آموزان که در شاد ثبت نام نکردند را از طریق آموزش‌های حضوری محدود طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا، بسته‌های آموزشی، مدرسه تلویزیونی، سی دی و فلش و درسنامه تحت پوشش قرار گرفته اند.

منافی بیان کرد: در یک هزار و 100 روستا که تعداد دانش آموزان کمتری بین پنج تا 10 نفر داشتند آموزش حضوری برقرار است  و حدود 200 مدرسه متوسطه اول و دوم که در حالت سفید و آبی هستند از آموزش حضوری برخوردار بوده که 160 هزار و 780 نفر دانش آموزان استان را شامل می شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان