تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

روغن ثبت‌نامی هم به بازار آمد!

کمبود و سهمیه‌بندی روغن به تهران رسید. برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تحویل روغن جامد ثبت‌نام می‌کنند، اما زمان تحویل روغن، سال ۱۴۰۰ است. این در حالی است که رئیس انجمن صنایع روغن نباتی ایران می‌گوید در بهمن ماه ۱۸۰ هزار تن روغن در کشور توزیع شده و این رقم بالاترین توزیع روغن در ادوار گذشته است.

روغن ثبت‌نامی هم به بازار آمد!

رویداد۲۴ آخرین پیگیری‌ها حاکی از این است که کمبود روغن در بازار ادامه‌دار است. این بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران برای فروش روغن جامد نام‌نویسی می‌کنند. متولی یکی از فروشگاه‌ها نام متقاضیان را به همراه شماره تلفن همراه در دفترشان ثبت‌نام می‌کند و به برخی می‌گوید که نوبت‌شان بعد از سال ۱۴۰۰ است.

برخی از سوپر مارکت‌ها در غرب تهران هم روغن مایع ندارند. یکی از فروشندگان می‌گوید روغن مایع در تهران موجود نیست و شرکت‌ها به جای روغن مایع، روغن سرخ کردنی می‌دهند.

با کمبود روغن در بازار تولیدکنندگان بهانه می‌آورند که شاید روغن مایع و جامد در انبار‌های خانگی دپو شده است. فعالان بازار می‌گویند روغن باید در انبار‌های ما باشد، اما انبار‌های ما خالی است و گویا افراد دیگری روغن را دپو کرده‌اند.

به گفته رئیس انجمن صنایع روغن نباتی ایران، علت کمبود روغن در بازار افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت دانه آفتابگردان در سال ۲۰۲۱ است. همین مساله باعث کاهش واردات دانه‌های روغنی شده است. همچنین در بهمن ماه ۱۸۰ هزار تن روغن توزیع شده که این رقم بالاترین توزیع روغن در ادوار گذشته بوده است!


بیشتر بخوانید: مواد غذایی در بهمن ماه چقدر گران شدند؟


واردات روغن آفتابگردان کم شد

چرا روغن نباتی در بازار کم شده است؟ ابوالحسن خلیلی به تجارت‌نیوز می‌گوید که خرید روغن جامد ریشه در فرهنگ دارد، برخی به دلیل حلبی بودن این روغن‌ها و افزایش طول‌مدت نگهداری‌شان روغن جامد را با کارت ملی می‌خرند و در انبار‌های خانگی نگه می‌دارند تا از این فرصت استفاده کنند. بازار دلالی راه می‌اندازند و روغن جامد را با قیمت بالا به صاحبان صنایع می‌فروشند.

او اظهار می‌کند: تولید جهانی روغن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. روغن سرخ‌کردنی، روغن کلزا مایع است، اما مردم روغن آفتابگردان را روغن مایع می‌دانند که واردات آن کم شده است.

خرید روغن جامد مشکوک است!

کمبود روغن در حالی در بازار مشهود شده است که دی ماه امسال ابوالحسن خلیلی، رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفته بود: «نیاز هر ماه بازار ۱۳۰ هزار تن روغن است، اما در آذر ماه ۴۰ هزار تن روغن مازاد تولید و توزیع شده است.» با این شرایط چرا همچنان در بازار روغن نیست؟

خلیلی با طرح این سوال که چرا با وجود فراوانی روغن مایع، اما مردم همچنان تمایل به خرید روغن جامد دارند؟ توضیح می‌دهد تقاضای بیش از حد مردم برای خرید روغن جامد مشکوک است. مصارف روغن تقریبا یکی است با این وجود که روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روغن ، کالاهای اساسی
نظرات شما
پیشخوان