تاریخ انتشار: ۰۶:۵۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فضاسازی رسانه‌های هندی علیه ایران/ تهران در پشت پرده بمب‌گذاری در نزدیکی سفارت اسرائیل است؟

در ماه ژانویه بمب گذاری در اطراف سفارت اسرائیل در دهلی نو اتفاق افتاد که یک روزنامه هندی مدعی است ایران پشت پرده آن بوده است. اما ماجرا از چه قرار است و چرا در شرایط کنونی این ادعا علیه ایران مطرح شده است؟

بمب گذاری در نزدیکی سفارت اسرائیل در هند

رویداد۲۴ ادعای بمب گذاری از سوی ایران علیه مواضع اسرائیل در رسانه‌ها بار دیگر جنجال ساز شده است. یک روزنامه در هند ادعا کرده که ایران در پشت پرده حمله اخیر به سفارت اسرائیل در این کشور بوده است. ادعایی که در شرایط کنونی، تلاش ایران و غرب برای احیای برجام و آغاز دوباره دیپلماسی را به حاشیه ببرد. ما جزئیات گزارش منتشر شده در این رسانه درباره نقش ایران در این ماجرا چه می‌گوید؟

روزنامه هندوستان تایمز در یادداشتی که روز گذشته دوشنبه منتشر کرده به نتیجه تحقیقات اطلاعاتی دولت هند اشاره کرده و گفته به این نتیجه رسیده‌اند که حمله انجام شده توسط سپاه قدس سازماندهی شده بوده و مواد انفجاری با دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده‌اند.

بر اساس این گزارش، پس از انجام این حمله، تلاش‌هایی برای مقصر جلوه دادن داعش در این بمب‌گذاری انجام شده است، اما سازمان‌های ضد تروریستی هند به روشنی بر نقش ایران در این حمله واقف شده‌اند. در گزارش هندوستان تایمز به نقل از یک کارشناس که نامش برده نشده گفته شده که این بمب شدت زیادی نداشته و هدفش هم ترور انسانی نبوده،این فرد در ادامه ادعا کرده چون ایرانی‌ها نمی‌خواهند که یک کشور دوست مثل هندوستان را از دست بدهند، اما پیام این اقدام روشن بوده و آن تهدید اسرائیل بوده است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز در گزارش خود نوشته: نامه‌ای در اطراف محل حادثه پیدا شده که در آن سفیر اسرائیل تهدید به مرگ شده است و گفته دائما او را زیر نظر دارند و قول داده انتقام شهادت قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و محسن فخری زاده را بگیرند.

تایمز آو اسرائیل نوشته این نامه به زبان انگلیسی بوده، اما غلط‌های گرامری و املایی زیادی داشته. این نامه خطاب به ران مالکا سفیر اسرائیل در هند نوشته شده و او را تروریست یک ملت تروریست خوانده است.

دوباره ایران/ چه کسی پشت پرده بمب گذاری نزدیکی سفارت اسرائیل در هند است؟

تصویر نامه خطاب به سفیر اسرائیل در دهلی نو

امضای نامه مربوط به «حزب الله هند» است. هندوستان تایمز نوشته این گروه پیش از این شناخته شده نبوده. در بیانیه پلیس درباره حادثه آمده: این انفجار شدت بسیار کمی داشته و منجر به شکستن پنجره‌های سه اتومبیل اطرافش شده است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد هدف از این انفجار یک شیطنت برای ایجاد احساس (رعب) بوده است.

دوباره ایران/ چه کسی پشت پرده بمب گذاری نزدیکی سفارت اسرائیل در هند است؟

کانال‌۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته کارشناسان موساد در جریان تحقیقات دولت هند درباره این حادثه قرار گرفته‌اند. رسانه‌های اسرائیلی مدعی‌اند که بعد از ترور محسن فخری زاده در ماه نوامبر، همه نمایندگی‌های اسرائیل در سراسر جهان در حالت آماده باش قرار دارند.

این اولین بار نیست که ایران در دهلی نو متهم به دست داشتن در یک ترور نافرجام می‌شود. آخرین بار در فوریه ۲۰۱۲ خودروی حامل همسر یک دیپلمات اسرائیلی مورد حمله بمب‌گذاری قرار گرفت. متقارن با همین زمان، یک خودروی بمب‌گذاری دیگر در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس، پایتخت گرجستان پیدا شد و نیرو‌های امنیتی توانستند بمب را خنثی کنند.

دوباره ایران/ چه کسی پشت پرده بمب گذاری نزدیکی سفارت اسرائیل در هند است؟

دوباره ایران/ چه کسی پشت پرده بمب گذاری نزدیکی سفارت اسرائیل در هند است؟

خودروی منفجر شده در سال ۲۰۱۲ 

«براجش کومار گوپتا»، کمیسر پلیس وقت دهلی نو درباره آن حادثه گفته بود که همسر دیپلمات اسرائیلی در رفتن به سمت مدرسه بین‌المللی در سفارت آمریکا بوده تا فرزندان خود را از به خانه ببرد که یک موتورسوار نزدیک شده و یک بمب را به عقب ماشین می‌چسباند. وی افزده که در نتیجه انفجار بمب، خودرو به آتش کشیده می‌شود که به موقع راننده و همسر دیپلمات اسرائیلی را از ماشین به بیرون می‌کشند.»

گزارش رسانه‌های اسرائیلی در آن زمان حاکی از آن بود که خانمی که مورد حمله قرار گرفته، همسر وابسته نظامی و نماینده وزارت دفاع اسرائیل در هند بوده است.


بیشتر بخوانید:جزییات پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی / بمبگذاری در همایش سازمان مجاهدین چقدر جدی است؟


شبکه تلویزیونی «ریل تی وی» تفلیس هم در گزارشی درباره حادثه مشابه در گرجستان در همان زمان به نتیجه بازرسی‌ها اشاره کرده که نشان می‌داد یک نارنجک در خودروی «اسحاق گربر»، سفیر اسرائیل در گرجستان نصب شده بوده. این گزارش می‌گفت راننده این خودرو به چیزی که زیر ماشین چسبانده شده مشکوک می‌شود و با پلیس تماس می‌گیرد که نیرو‌های ویژه به صحنه آمده و نارنجک آماده انفجار را خنثی می‌کنند.

پس از این تاریخ نیز دیپلمات‌های اسرائیلی در جمهوری آذربایجان و تایلند هدف بمب گذاری واقع شده بودند.

حملات سال ۲۰۱۲ بعد از بمب‌گذاری خودروی عماد مغنیه و شهادت او اتفاق افتاده بود. حزب الله لبنان وعده داده بود ترور مغنیه را جبران کرده و انتقام خون او را از عوامل ترور بگیرند.

در چی حملات انجام گرفته به دیپلمات‌های اسرائیلی در سراسر جهان، حمیدرضا ترقی، از چهره‌های حزب موتلفه در همان زمان به خبرنگار واشنگتن پست در تهران گفته بود «ما به طور آشکار از همه خواسته‌ایم در مقاومت علیه اسرائیل نقش فعال داشته باشند پس این امکان وجود دارد که هسته‌های مقاومت مختلفی در همه جای جهان تشکیل شده باشد. اما من اطلاعی از این ندارم که چه کسی در حمله‌ای که در هند انجام شده، نقش داشته است.»

با این وجود تریبون‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه همواره دست داشتن ایران در این گونه حوادث را رد کرده‌اند.

پلیس هند در سال ۲۰۱۲ حکم بازداشت سه مرد ایرانی‌الاصل را به اتهام مشارکت آن‌ها در حمله دهلی‌نو صادر کرد. یکی از این اتباع ایرانی مسعود صداقت زاده بود که در زمان صدور حکم بازداشت در هندوستان، در مالزی تحت بازداشت بود. صداقت زاده یکی از سه ایرانی است که توسط مقامات تایلند به اتهام مشارکت در انفجاری در بانکوک، در دادگاه مالزی به حبس محکوم شد.

صداقت زاده درحالی در فرودگاه کوالالامپور بازداشت شد که سعی داشت به ایران برگردد. حسام الدین حسین وزیر کشور مالزی در آن زمان گفته بود او «قصد فرار به ایران» را داشته و دستگیر شده، چون مالزی در مقوله مبارزه با تروریسم «جدی و متعهد» است.

او به همراه سعید مرادی و محمد خزاعی (دیگر متهمان بمب گذاری در بانکوک) در آذر ماه امسال طی یک تبادل زندانی با کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی به ایران برگشتند. تبادل زندانیان یک عملیات در چارچوب دیپلماسی کشورهاست که در واقع از سوی مراجع رسمی و حاکمیتی کشور‌ها هدایت می‌شود. آزادی این سه زندانی در همان زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیاری از رسانه‌ها مدعی شدند این اقدام به منزله وجود ارتباطی میان این اتباع ایرانی با دولت ایران بوده است.

دوباره ایران/ چه کسی پشت پرده بمب گذاری نزدیکی سفارت اسرائیل در هند است؟

تصویر مرادی زمان آزادی از زندان بانکوک- مرادی در جریان انفجار دو پایش را از دست داد

اتهام دست داشتن ایران در ترور‌های برون مرزی دست کم در یک فقره به پرونده عریض و طویلی علیه یک دیپلمات ایرانی در بلژیک منجر شده است. اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین برای برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس مجرم شناخته و به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States of America
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
0
0
چابهار کمه، بیشتر. و با این حکومت می‌گیرند.
نظرات شما
پیشخوان