تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۹

مشکل اصلی بورس، عرضه یا تقاضا؟

کارشناس بازار سرمایه برای حل مشکلات فعلی بازار سرمایه، تقویت هر دو طرف تقاضا و عرضه را ضروری دانست.

مشکل اصلی بورس، عرضه یا تقاضا؟

رویداد۲۴ علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در خصوص منشاء مشکلات بازار سرمایه مبنی بر عرضه یا تقاضا گفت: مشکلی که از سوی تقاضا وجود دارد این است که خدشه‌ای به اعتماد سرمایه گذاران وارد شد و سرمایه گذاران به بورس دعوت شدند و نتوانستند پاسخگوی نیاز مردم باشند و اکثرا با زیان شدیدی از بازار خارج شدند.

وی افزود: از سوی عرضه هم متاسفانه شاهد عرضه‌های شدید و مدیریت نشده از سمت شرکت‌های حقوقی هستیم که امیدواریم در این عرضه‌ها ظن دستکاری قیمت مطرح نباشد و به خاطر تامین مالی باشد. در هر صورت با هر هدفی که انجام شود، این عرضه‌ها مدیریت شده نیست و به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

تاجبر در خصوص لزوم تقویت عرضه یا تقاضا، اظهار کرد: هر دو طرف باید تقویت شود. اگر سمت عرضه مدیریت شود و سهامداران هم بازار سهام را جذاب ببینند، سمت تقاضا هم تقویت می‌شود و در این صورت شاهد بازار متعادل خواهیم بود. در غیر این صورت اگر این عرضه‌های مدیریت نشده ادامه یابد و اعتماد مردم هم بیشتر خدشه دار شود، آشفتگی و خروج بیشتر مردم از بازار را شاهد خواهیم بود که متاسفانه طی چند ماه اخیر شاهد این مسئله بوده ایم؛ بنابراین از یک طرف باید عرضه‌ها کنترل شود و از سوی دیگر تلاش شود که اعتماد به بازار برگردد و بتوانیم سهامداران حقیقی را به بازار برگردانیم.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد ابزار‌های تقویت تقاضا اشاره کرد: اولین مورد عرضه‌های دولتی و حقوقی است و دومین مورد پتانسیل‌های بسیار خوبی که در بازار سهام نهفته است. از جمله سهام شرکت‌های بزرگ که سهام بنیادی محسوب می‌شوند. اما این پتانسیل‌ها به خوبی برای افراد عادی نمایان نشده و باعث می‌شود که مردم بیشتر به سمت سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و سفته بازی روی بیاورند. در حالی که ما شرکت‌هایی داریم که با شرایط بسیار خوبی مواجه هستند. نکته مهم این است که این شرایط باید به خوبی برای مردم توضیح داده شود، تا به کمک مدیریت عرضه شاهد رونق بازار و برگشت حقیقی‌ها به بازار سرمایه باشیم.

او افزود: ما پارامتر‌های مختلفی داریم که بر بازار سرمایه اثرگذار هستند و عموما کسی که ریسک بازار سرمایه را قبول می‌کند، این پارامتر‌ها را هم می‌پذیرد. از جمله نرخ بهره، ریسک سیستماتیک، بودجه، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها، تغییر نرخ حامل‌های انرژی و تغییر نرخ ارز. مردم اکنون با وجود پذیرش این پارامتر‌های درون و برون سازمانی شاهد دستکاری در بازار هستند. به عنوان مثال عرضه‌های بی مهابای حقوقی که در آن عمدی دیده می‌شود و به ضرر بازار است. این مسئله است که بازار ما را تحت تاثیر قرار داده وگرنه ما همیشه این پارامتر‌ها را داشته ایم و این دخالت صرفا دولتی نیست بلکه با هر سیاسی شدن بازار شاهد آن خواهیم بود و حتی ممکن است بر ضد دولت نیز باشد و بازار سرمایه منتسب به دولت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان