تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
محسن هاشمی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

چهار شرکت روی واگن ملی مترو کار می‌کنند/ قیمت دلار بالاست، امکان واردات نداریم

رییس شورای شهر تهران تولید واگن ملی را منوط به رسیدن هزینه‌های تولید داخل به ارز ۲۵ هزار تومانی می‌داند و می‌گوید: تا کنون چهار مجموعه روی واگن ملی کار کرده‌اند.

محسن هاشمی

رویداد۲۴ گلی جم: در حالی که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اعلام کرده که شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طراحی واگن به ۸۵ درصد از داخلی‌سازی رسیده‌اند نه در ساخت آن. مدیران شهری روایت متفاوتی را مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند ۸۵ درصد از واگن ملی ساخت داخل است و با این اتفاق دیگری نیازی به واردات قطعات واگن‌های مترو نیست و در عین حال هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

شنبه گذشته از واگن مترو ساخت داخل بهره‌برداری شد. ادعا شده که تا ۸۵ درصد از این واگن‌ها داخلی سازی شده است، ادعایی که البته از سوی کارشناسان رد و مشخص شد که سازندگان واگن ملی مترو از قطعات واگن‌های دیگر مترو برای ساخت واگن ملی استفاده کرده و موفق به ساخت واگنی تا ۸۵ درصد داخلی‌سازی شده نشده‌اند. موضوعی که مدیرعامل متروی تهران آن را تکذیب کرد و محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران آن را تایید نکردند، اما امکان داخلی‌سازی آن را هم ندادند.

داخلی‌سازی واگن مترو یا خرید از خارج؟

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در گفتگو با رویداد‌۲۴ درباره ابهامات درباره تولید ملی واگن مترو  و تناقض در اظهارات وی و مدیرعامل مترو تهران گفت: اقتصاد ایران وابسته به قیمت ارز است؛ اینکه می‌گویند ۳۰ درصد در داخل تولید می‌شده، درگذشته به ۴۰ تا ۴۵ درصد هم می‌توانست برسد چرا که وقتی ارز ۹۰۰ تومان یا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود خرید از خارج ارزان‌تر درمی‌آمد.

او ادامه داد: در حال حاضر که ارز ۲۵ یا ۲۶ هزار تومان است خرید از خارج خیلی گران تمام می‌شود در نتیجه داخلی‌سازی صرف می‌کند، زیرا هزینه‌های داخلی‌سازی هنوز به ارز ۲۵ هزار تومانی نرسیده است. در عین حال برخی نیز می‌گویند باید هزینه تولید داخل را با قیمت ارز خارجی در نظر گرفت، زیرا زمانی که قیمت ارز پایین است واردات قطعات، کیفیت را بالا برده و قیمت تمام شده پایین می‌آید. آن وقت زمانی که قیمت ارز بالا می‌رود به کیفیت توجه نکرده و قیمت‌تمام شده پایین می‌آید.

جزئیات شرکت‌های تولید کننده قطعات واگن مترو

هاشمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به صورت جزئی درباره شرکت‌های تولید کننده قطعات واگن‌های مترو در کشور، اطلاعات ارائه نشده است گفت: چهار مجموعه روی واگن ملی کار کردند؛ شرکت واگن سازی عمدتا روی بدنه، دکوراسیون داخلی بر درخت کابل و مونتاژ و لوله کشی‌ها کار کرده است. بوژی در مپنا، رانش در جهاد انشگاهی و ترمز یک شرکت ایرانی و خارجی مورد بررسی قرار گرفتند و تمام این آن‌ها از شرکت‌های زیر مجموعه خود استفاده کردند.


بیشتر بخوانید: واگن ملی، دستاوردی واقعی یا توهم شهرداری تهران/ چرا شرکت‌های سازنده قطعات معرفی نمی‌شوند؟


به گزارش رویداد‌۲۴مشخص است که داخلی‌سازی شدن واگن ملی اگر به طور واقعی اتفاق افتاده باشد، جزو دستاورد‌های کشور محسوب شده و همه از این اتفاق خوشحال خواهند بود، اما اینکه داخلی‌سازی صرفا یک شو و نمایش خیالی از سوی دولت و شهرداری باشد خوشایند نبوده و تاثیری در بهبود شرایط حمل و نقلی ندارد.

از طرفی اگر هزینه‌های داخلی‌سازی بسیار بالا است که هست، اصرار و هزینه دولت و شهرداری تهران برای داخلی‌سازی با چه هدفی صورت گرفته؟ اگر دولت و شهرداری توان تامین بودجه داخلی‌سازی را دارند، بهتر نیست همان بودجه یا حتی مقداری کم‌تر را صرف واردات قطعات کرده و بر ایجاد ارتباط با کشور‌های سازنده تاکید کنند؟ تولید یک واگن با هزینه هنگفت چه سودی به حال کشور درشرایط سخت اقتصادی امروز کشور دارد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان