تاریخ انتشار: ۰۶:۳۹ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
مدیر عامل متروی تهران در گفتگو با رویداد‌۲۴:

پروژه‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری مشکل‌دار بود، دیر تحویل گرفتیم/ مشکلی پیش بیاید، تمام پروژه‌ها را پس می‌دهیم

مدیرعامل متروی تهران می‌گوید سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران اطمینان خاطر داده که سه پروژه واگذار شده به مترو جهت پرداخت دیون مشکلی ندارد و اگر در فرایند متوجه مشکلاتی ایجاد شود پروژه‌ها پس داده می‌شوند.
علی امام
رویداد۲۴: روند توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان اولین اولویت شهر ۱۳ میلیونی آلوده تهران، طی سال‌های اخیر آنچنان موفق نبوده است. شرایط وخیم اقتصادی کشور و شهرداری و کم‌کاری‌های مدیریتی، عموما به عنوان دلایل عدم موفقیت عنوان می‌شود. در این مدت پیشروی در خطوط مترو عملا با پول‌های اوراق مشارکت تا حد زیادی میسر شده و غیر از آن اوضاع تحقق درآمد‌ها در این حوزه خوب نبوده است. حالا هم مترو برای افتتاح ۴ ایستگاه دیگر در انتظار واریز ۲۰۰ میلیارد تومان پول باقی مانده اوراق مشارکت سال ۹۸ بوده و برای ادامه راه، منتظر انتشار و فروش اوراق مشارکت سال ۹۹ است.

هرچند بار‌ها و بارها، استفاده از ظرفیت‌های مجتمع‌های ایستگاهی و پروژه‌های مشارکتی سازمان سرمایه‌گذاری به میان آمد، اما قدرت آن به اندازه‌ای که چرخ مترو با سرعت بیشتری بچرخد، نبود، اخیرا نیز صحبت از واگذاری پروژه‌هایی به شرکت مترو از سوی سازمان سرمایه‌گذاری مطرح شده که تاریخچه آن‌ها پر از مشکلات حقوقی و مالی بوده و مشخص نیست این پروژه‌ها دردی از چالش‌های مترو رفع خواهند کرد و یا باز نکرده و استفاده نشده، پس فرستاده می‌شوند.


علی امام مدیرعامل مترو تهران در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام تعیین تکلیف اوراق مشارکت سال ۹۹ برای توسعه خطوط مترو و حمل و نقل عمومی به خبرنگار رویداد‌۲۴ می‌گوید: بانک‌ها به دلیل بدهی‌های انباشته شهرداری تهران عاملیت اوراق مشارکت را برعهده نمی‌گرفتند، اما در آخرین جلسه‌ای که روز یکشنبه هفته آخر سال با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور، نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، رحمانی فضلی وزیر کشور، محسن هاشمی رییس شورای شهر، پیروز حناچی شهردار و مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه بنده برگزار شد، بانک شهر عاملیت فروش اوراق مشارکت شهر‌ها را تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان بر عهده گرفت که از این مقدار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به شهر تهران است.

او با بیان اینکه در ساعات پایانی روز کاری ۹۹ مراحل اولیه انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ صورت گرفت، اضافه می‌کند: ۱۸۵۰ میلیارد تومان از این پول برای تکمیل خطوط مترو و ۴۵۰ میلیارد آن برای خرید اتوبوس است. امیدوارم حداقل در دو سه ماه اول سال بخشی از این پول به مترو تزریق شود تا در ابتدا برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ و بعد ۳ و ۴ هزینه شود. به اضافه اینکه بخشی از پول قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن مترو که در اسفندماه با واگن‌سازی تهران منعقد کردیم، از همین منبع در نظر گرفته شده است.

بودجه ۶ هزار میلیاردی مترو در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به بودجه ۶ هزار میلیاردی مترو در سال ۱۴۰۰، تاکید می‌کند: ۵۵۰ میلیارد تومان از این بودجه به شرط تحقق، هزینه انتشار اوراق مشارکت خواهد شد. ۵ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان باقی مانده بودجه مستقیم مترو است که ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن اوراق مشارکت سال ۹۹ است. البته باید از ظرفیت‌های سازمان سرمایه‌گذاری و مجتمع‌های ایستگاهی نیز استفاده کرد.

امام در پاسخ به این سوال که چرا استفاده از ظرفیت‌های مجتمع‌های ایستگاهی یا سازمان سرمایه‌گذاری در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نمی‌شود، می‌گوید: در سال گذشته استفاده از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی تا حدی آغاز شد؛ به طوری که معادل ۵۰۷ میلیارد تومان طی مناقصه‌ای مجتمع ایستگاهی در اختیار فرد قرار داده و در ازای آن کابل خطوط دریافت کردیم. سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران نیز تا سقف ۴ هزار میلیارد پروژه مشارکتی آماده ارائه به مترو و ساخت خط ۱۰ کرده که باید شرایط استفاده از آن را فراهم کنیم.


بیشتر بخوانید: چوب حراج بر اموال بیت المال/ سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران پروژه خلیج فارس را چگونه قیمت‌گذاری کرد؟ +اسناد


ابهام در پروژه‌های واگذار شده سازمان سرمایه گذاری به مترو

مدیرعامل متروی تهران در پاسخ به این پرسش که سه پروژه واگذار شده به مترو «الماس کریم‌خان، خلیج‌فارس و مسافر» جهت پرداخت دیون مشکلات حقوقی و مالی دارند و واگذاری چنین پروژه‌های مشکل‌داری، خلل در روند فعالیت مترو ایجاد می‌کند، تاکید می‌کند: این پروژه‌های تاریخچه‌های طولانی دارند که در این تاریخچه‌ها مشکلات و اختلافاتی با شرکای شهرداری مطرح شده است. علت اینکه این پروژه‌ها را دیر تحویل گرفتیم، همین مشکل‌دار بودن آن‌ها بوده است.

او اضافه می‌کند: اما اواخر اسفندماه، سازمان سرمایه‌گذاری مدعی شد و اطمنیان خاطر داد که مشکلات پروژه‌ها رفع شده و ما می‌توانیم از آن‌ها برای پرداخت دیون استفاده کنیم. این پروژه‌ها متعلق به ما نبوده و سابقه آن‌ها را نمی‌دانیم. اطلاع نداریم که مشکلات حل شده یا نه، اما اگر در فرایند به مشکل بربخورند، قطعا مورد استفاده ما نخواهند بود و پس خواهیم داد.

او درباره تعداد ایستگاه‌هایی که در سال جدید افتتاح می‌شود نیز اظهار می‌کند: بنا داشتیم طی سال گذشته ۱۲ ایستگاه افتتاح کنیم؛ عملا یک ایستگاه ۱۳ نیز وجود داشت که به دلیل کمبود منابع در نهایت افتتاح نشدند و ۹ ایستگاه به بهره‌برداری رسید. برنامه داریم تا پایان اردیبهشت ماه، به شرط واریز ۲۰۰ میلیارد تومان از باقی مانده پول اوراق مشارکت سال ۹۸، ۴ ایستگاه دیگر را افتتاح کنیم و برای سال جدید نیز تا پایان فروردین ماه برنامه عملیاتی تدوین کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان