تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

چرا یارانه کرونا حذف شد؟

یارانه کرونا ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی در این ماه پرداخت نمی‌شود و به نظر می‌رسد پرونده این دوره از کمک هزینه معیشتی دوره کرونا بسته شده؛ حالا سوال مردم این است که چرا یارانه کرونا حذف شد؟

چرا یارانه کرونا حذف شد؟

رویداد۲۴ آخرین مرحله یارانه کرونا در روزهای پایانی اسفند گذشته واریز شد. در فروردین نیز یارانه‌بگیران یارانه معیشتی بنزین را هفته قبل دریافت کردند و یارانه نقدی را آخر این هفته می‌گیرند اما خبری از پرداخت یارانه کرونا در فروردین نیست.

در مهر پارسال مجلس پرداخت شش نوبت یارانه را در نیمه دوم سال ۹۹ تصویب کرد که براساس آن قرار بود به ۶۰ میلیون نفر کمک هزینه پرداخت شود. اما این طرح با مخالفت دولت همراه شد و در نهایت در یک توافق ضمنی بین مجلس و دولت طرح یارانه کرونا اجرایی شد.

دولت در آذر اعلام کرد که به ۴۰ میلیون نفر یارانه کرونا پرداخت می‌کنند و افراد فاقد درآمد، فاقد بیمه و با حقوق کمتر از پایه حقوق مشمول این یارانه می‌شوند. در نهایت ۳۴ میلیون نفر شناسایی شدند و در چهار نوبت این کمک بلاعوض را دریافت کردند.

این یارانه برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفری که شرایط ذکر شده را داشته باشد مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه در  چهار نوبت در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند پرداخت شد.


بیشتر بخوانید: چرا یارانه معیشتی فروردین کم واریز شد؟


از آنجایی که مقرر شده تا اسفند سال ۹۹ پرداخت شود، این یارانه در فروردین واریز نمی‌شود. پیگیری‌ها از سازمان‌های مربوطه حاکی از این است که دولت دستورالعملی برای ادامه واریز یارانه کرونا صادر نکرده است.

در بودجه امسال نیز منابعی برای پرداخت یارانه کرونا تخصیص داده نشده است. حتی وقتی که کمیسیون تلفیق مجلس از دو برابر شدن یارانه‌ها برای امسال خبر داد دولت مخالفت کرد و گفت که کسری بودجه دارد و نمی‌تواند منابع پرداخت یارانه را دو برابری را تامین کند.

این یارانه در حالی پرداخت نمی‌شود که بسیاری از شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند. به عقیده کارشناسان نیز این حمایت‌های معیشتی باید ادامه داشته باشد و دولت نیز برنامه خود را در این مورد اعلام کند.

در کنار شیوع گسترده و موج جهارم ویروس کرونا، آمارها نیز از بدتر شدن اوضاع خبر می‌دهد نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در زمستان سال ۹۹ نشان می‌دهد که ۹٫۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. همچنین خانوارهای کشور در اسفند ۹۹ تورم نقطه‌ای حدود ۴۹ درصدی متحمل شدند.

با توجه به موارد ذکر شده اصلی‌ترین سوال مردم این است که چرا یارانه کرونا حذف شد؟

برچسب ها: یارانه ، یارانه نقدی
نظرات شما
پیشخوان