تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
الاخبار بررسی کرد:

چرا سند همکاری ایران و چین، اسرائیل را نگران کرده است؟

در سایه این معادله، یک ترکیب چهار جانبه بسیار پیچیده شکل می‌گیرد: اسرائیل، هم پیمان استراتژیک خاص ایالات متحده که شریک اقتصادی چین محسوب می‌شود، چینی که همزمان دشمن استراتژیک ایالات متحده بوده و چالشی برای آن در سطح جهانی است و از طرفیی به عنوان شریک اقتصادی اسرائیل، وارد توافق ه

چرا سند همکاری ایران و چین، اسرائیل را نگران کرده است؟

رویداد۲۴ الاخبار نوشت: سند همکاری استراتژیک بین چین و ایران، دولت عبری را در حالت اماده باش قرار داد، چرا که این اتفاق را تهدیدی موجودیتی برای خود می‌داند، زیرا توافق با چین، تا حد زیادی فشار اقتصادی بر تهران را کاهش داده و باعث می‌شود ایران در هر گونه مذاکره‌ای در آینده، امتیاز‌های زیادی داشته باشد. از این رو، اسرائیلی‌ها در تلاشند این سند را مورد بررسی دقیقی قرار داده و در این باره با ایالات متحده و به موازات آن، با چین، گفتگویی داشته باشند.

در ادامه این مطلب آمده است: امضای سند همکاری ایران و چین، چراغ قرمزی را در اندیشکده‌ها و در بین کارشناسان اسرائیلی روشن کرده و آن را متغیر مهمی می‌دانند که پیامد‌های زیادی برای اوضاع منطقه و بویژه امنیت رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

اسرائیل همچنان استقامت اقتصادی ایران و گذشتن آن از فشار‌های حداکثری را چالش استراتژیکی می‌داند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

توافق بین پکن و تهران، نشانه مهمی برای شکست سیاست آمریکایی اسرائیلی در قبال ایران است، چه در دوره اوباما و چه در دوره دونالد ترامپ، نه اولی موفق شد تحولاتی در داخل ایران ایجاد کند و نه دومی به نتایج مورد نظر خود از فشار حداکثری دست یافت.

همچنین توافق مذکور تاکید می‌کند که ایران فراتر از سناریو‌هایی است که اسرائیل سعی در ترویج ان دارد، چه در سطح تحریم‌های آمریکایی و چه در سطح انزوای بین المللی. آنچه بین پکن و تهران اتفاق افتاد، در وقت و مضمون خود، یک سیلی به تلاش‌های بایدن برای امتیاز گیری هسته ای، موشکی و منطقه‌ای از جمهوری اسلامی است.

چیزی که قبل و بعد از سند همکاری ایران و چین بر اهمیت شکست محاسبات در مورد تحریم‌ها می‌افزاید، آن است که گزینه اصلی که تل آویو و واشنگتن روی آن حساب کرده و به دنبال دوری از اقدام نظامی در مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران بودند را باطل می‌کند.

در بعد بین المللی، توافق ایران و چین همچنین چالشی برای دولت آمریکاست، چرا که باعث تقویت جمهوری اسلامی می‌شود که پایگاه اصلی علیه ایالات متحده است و تل آویو می‌داند که شدت گرفتن درگیری چین- آمریکا و روسیه- آمریکا، حاشیه مانور گسترده تری به تهران می‌دهد تا از این تناقض به نفع تقویت جایگاه خود و هم پیمانانشان در توازن‌ها ومعادلات منطقه‌ای استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: چرا واشنگتن تا الان در احیای برجام تعلل کرد؟


در سایه این معادله، یک ترکیب چهار جانبه بسیار پیچیده شکل می‌گیرد: اسرائیل، هم پیمان استراتژیک خاص ایالات متحده که شریک اقتصادی چین محسوب می‌شود، چینی که همزمان دشمن استراتژیک ایالات متحده بوده و چالشی برای آن در سطح جهانی است و از طرفیی به عنوان شریک اقتصادی اسرائیل، وارد توافق همکاری با ایران شده است که تهدید استراتژیک مهمی برای امنیت ملی اسرائیل و تهدیدی اساسی برای موجودیت ان است.

در این شرایط، تل آویو نمی‌تواند نگرانی‌های خود را از نتایج اجرایی شدن سند همکاری ایران-چین مخفی کند، چرا که این مساله به معنای از بین رفتن گزینه تسلیم ایران تحت فشار‌های اقتصادی و امتیاز گرفتن از آن در مذاکرات است، که همین مساله باعث تقویت جایگاه استراتژیک ایران و هم پیمانان آن در منطقه می‌شود.

نگرانی‌های دستگاه‌های اسرائیلی زمانی افزایش می‌یابد که استقامت ایران در برابر فشار‌های شدید آمریکا را مشاهده می‌کنند، که پس از اجرای طرح‌های اقتصادی، تکنولوژیک و نظامی با چین، تاثیر آن بر تمام منطقه منعکس می‌شود.

بر این اساس، هشدار دان شیفتان، پژوهشگر مسائل امنیت ملی مبنی بر وجودی دانستن تهدید همکاری ایران و چین برای اسرائیل، معنا می‌یابد. شیفتان، مانند دیگر کارشناسان رژیم صهیونیستی معتقد است تاثیرات این همکاری، در طولانی مدت مشخص می‌شود.

این امر منحصر به توافق مذکور نیست، بلکه شامل تمام عواملی می‌شود که در نهایت به تقویت قدرت اقتصادی، نظامی و تکنولوژیک ایران می‌انجامد و به نوبه خود بر موقعیت استراتژیک اسرائیل و معادلات منطقه‌ای تاثیر گذاشته و منجر به تقویت توانایی‌های محور مقاومت می‌شود.

در مقابل، اسرائیل روی مدتی حساب کرده است که عملی شدن سند همکاری ایران و چین، تا حد زیادی به روابط آمریکا-چین مربوط است، بخصوص که امضای آن در لحظه‌ای صورت گرفته که پکن و واشنگتن در اوج درگیری‌ها هستند. به این معنا، انتخاب زمان از سوی چین، هدفمند بوده و درمورد ایران، همکاری با چین، ترجمه‌ای برای گزینه استراتژیک تهران در تحکیم روابط با شرق در مقابل غربی محسوب می‌شود که به دنبال امتیاز گیری از ایران است.

اندیشکده پژوهش‌های امنیت ملی در تل آویو، اقداماتی را هم از زبان اساف اوریون رئیس اداره برنامه ریزی استراتژیک در ارتش اسرائیل توصیه کرده. در بین این توصیه‌ها ضرورت حفظ پیگیری اطلاعاتی حساب شده در مورد روابط چین-ایران هم دیده می‌شود.

همزمان، اوریون توصیه کرده که اسرائیل در سطحی عالی با چین مذاکره کرده و تگرانی خود از تهدیدی که از جانب ایران وجود دارد را مطرح کند و کانال‌های منطقه‌ای و بین المللی برای کاهش تهدیدات تهران و دور کردن آن از تولید سلاح هسته‌ای ایجاد شود.

با توجه به محدودیت نقش و تاثیری که تل آویو در این زمینه می‌تواند داشته باشد، اوریون سیاستگذاران در تل آویو را به تلاش برای گفتگوی استراتژیک با واشنگتن در خصوص ایران و چین دعوت کرده و پیشنهاد ایجاد طرحی را داده است که براساس آن، خطرات مربوط به روابط با چین مورد بررسی قرار گرفته و موازنه‌ای بین ابعاد استراتژیک و امنیتی در سیاست چین ایجاد شود.

به این ترتیب، اسرائیل در در دو راهی بسیار پیچیده‌ای قرار می‌گیرد، چرا که نه می‌تواند از خطوط قرمز آمریکا در رابطه با چین عبور کند و نه قادر است در دشمنی با چین کنار ایالات متحده قرار گیرد، چرا که می‌داند این گزینه بهای سنگینی برای اقتصاد و امنیت ملی اسرائیل از دروازه ایران و هم پیمانانش دارد. همانطور که صهیونیست‌ها نمی‌توانند خطراتی که سند همکاری ایران-چین برایشان دارد را نادیده بگیرند. به طور کلی، نگرانی اسرائیل از این توافق، بار دیگر ضعف استراتژیک دشمن صهیونیستی را حتی در سایه ائتلاف خاصش با ایالات متحده پدیدار می‌کند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
بعد از مدتهای مدید اختلافات طولانی مدت ایدئولوژیکی و منطقه ای و اتمی با ایران، کشمکش بلوک آمریکاییها و اسرائیلیها و سعودی ها با ایران، پیچیدگی هایی به تبع واکنش روسیه و چین و البته هند و اروپا و ترکیه و بقیه کشورهای خاورمیانه را هم خواهد داشت ولی اسرائیلیها با اقدام به حملات اخیر و تدریجی به کشتی های دریایی و با هماهنگی با آمریکاییها و روسی ها و سعودی ها نشان داده اند که بالاخره رویکرد نظامی را هم برگزیده اند تا نگرانیهای طولانی مدت خود را اینگونه رفع نمایند و در زمینه ی این مقوله در ماههای بعدی عیان خواهدشد که چه رخدادهایی می خواهند در محدوده پر التهاب خاورمیانه رخ نمایند
نظرات شما
پیشخوان