تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان/ افزایش احتمال انصراف رئیسی همزمان با تشدید اختلافات

اصولگرایان در واپسین روز‌های فروردین نه تنها به اجماع نزدیک نشدند بلکه فرسنگ‌ها با اجماع بر سر گزینه واحد تا انتخابات ۱۴۰۰ فاصله گرفتند و این سوال همچنان برای آن‌ها مطرح است: آیا رئیسی وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

انصراف رئیسی از انتخابات

رویداد۲۴ هفته آخر فروردین در حالی به پایان رسید که اصولگرایان در میان خود نه تنها به وحدت نزدیک نشدند بلکه همچنان با چاق عمیق تشتت آرا مواجهند. تردید ابراهیم رئیسی برای ورود به انتخابات بر فعالیت اصولگرایان سایه انداخته و کار آن‌ها را برای اجماع و ورود به یک مسیر مشترک در انتخابات ۱۴۰۰ دشوار کرده است. جبهه پایداری همچنان بدون نامزد به سر می‌برد و میان سعید جلیلی و محصولی در رفت و آمد است. محمود احمدی نژاد به افشاگری‌های خود دلبسته و صدا و سیما نیز کاندیدا‌های خود را معرفی می‌کند.

احتمال انصراف رئیسی از انتخابات چقدر جدی است؟

اصولگرایان در ابتدای هفته گذشته با هشتگ‌هایی در توییتر از وحدت بین نامزد‌های این جریان صحبت کرده بودند اما به نظر می‌رسد اختلافات میان اصولگرایان در آستانه انتخابات در حال شعله ور شدن است.

علی خضریان نماینده تهران و عضو جبهه پایداری در حساب اینستاگرامی خود نوشت: پیگیری یک رانت بزرگ، وی در حساب توییتری خود خطاب به قالیباف و الیاس نادران، نوشت: متاسفانه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی گیری بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تائید جنابتان می‌باشد. تا آنجا که در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه ابلاغ شده است که در نوع خود بی نظیر است؛ لذا با توجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشده، با هدف جلوگیری یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون گرایی در نظام بودجه ریزی کشور خواهد شد این تخلف را پیگیری خواهم کرد.

بعد از این توییت، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان با انتقاد از خزریان نوشت که آیا وی این افراد را در مجلس نمی‌بیند که اینجا انتقاد می‌کند؟ مجتبی توانگر هم در توییتی، خطاب به محصولی نوشت: آقای صادق محصولی دبیرکل محترم حزب پایداری! ظاهراً تمایل دارید در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نقش فعال ایفا کنید، سلمنا. ولی بدانید و به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد.

سقای بی ریا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری پیش از تعطیلات نوروز گفته بود این جبهه از میان محصولی و سعید جلیلی یکی را بر می‌گزیند. به نوشته فردانیوز، این روز‌ها نیز در فضای مجازی اطرافیان سعید جلیلی خیلی به آب و آتش می‌زنند تا هنوز تکلیف برجام مشخص نشده، او را به چهره غالب در انتخابات تبدیل کنند.

با این حال طی هفته‌های اخیر بحث‌هایی مبنی بر بروز اختلاف در جبهه پایداری و خالی کردن پشت سعید جلیلی توسط آن‌ها مطرح شده و به نظر می‌رسد پایداری‌ها ترجیحشان بر محصولی است نه جلیلی. آنچنان که سید حسین نقوی‌حسینی در این باره گفته که حمایت جبهه پایداری از صادق محصولی در جریان انتخابات و نه سعید جلیلی از این منظر است که او اکنون دبیرکل پایداری هاست و آن‌ها به دلیل سیستم حزبی و تشکیلاتی ترجیح می‌دهند از محصولی حمایت کنند.

خود محصولی به عنوان دبیرکل جبهه پایداری، از ورود به مصادیق خبر داده و گفته است: «درخصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تاکنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد مؤثر داشته‌ایم. با افرادی مانند آقایان رئیسی، جلیلی، نیکزاد، فتاح، ضرغامی، رضایی و... جلسه داشته‌ایم.»

هرچند او مانند دیگر اصولگرایان تاکید کرده است: «نه تنها آقای جلیلی که همه کاندیدا‌های جبهه اصولگرایان و حتی برخی از اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم آقای رئیسی هستند و در صورت تصمیم ایشان برای کاندیداتوری از او حمایت می‌کنند. آقای رئیسی هنوز در این باره نظر قطعی نداده و ممکن است طی روز‌های آینده تصمیم نهایی خود را اعلام کند.»

به نظر می‌رسد این افزایش اختلافات ناشی از جدی شدن عدم حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات باشد. روز سه‌شنبه محمدعلی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح طلب در توییترش نوشت: با اخباری که از دیدار دیشب آقای رییسی با رهبری شنیده می‌شود و انتصابات امروز قوه، اصولگرایان روی چه گزینه دیگری ممکن است اجماع کنند؟!

پیش از این روزنامه سازندگی مدعی شده بود محمدباقر قالیباف اخیرا به اصولگرایان پیام داده که به سه شرط حاضراست در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای آن‌ها باشد. این سه شرط عبارتند از اینکه: رئیسی نیاید، رسما اعلام شود پرونده عیسی شریفی مربوط به او نیست، او در انتخابات هیات رئیسه مجلس، کاندیدا شود.

نامزد‌های صدا و سیما معرفی شدند!

نامزد‌های احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی صداوسیما معرفی شدند. صداوسیما در یک بخش خبری به بررسی نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و این افراد را خواهان حضور در این دوره از انتخابات معرفی کرد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است: علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمان پرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد جواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزت الله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، مطصفی کواکبیان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، حسن سبحانی، مسعود پزشکیان.

یک بررسی آماری نشان می‌دهد هر هفته بالای ۵ روز اخبار رپورتاژی از ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در بخش خبری ۲۰ و ۳۰ پخش می‌شود. صدا و سیما در ساعات پربیننده مثل بعد از مسابقات مهم فوتبال نیز اقدام به پخش مستند‌هایی علیه دولت روحانی کرده است.

سعید جلیلی برای کاندیداتوری آماده می‌شود؟

سعید جلیلی یکی از کاندیداهای احتمالی جبهه پایداری و یکی از ده کاندیدای مدنظر شورای وحدت اصولگرایان است. وی اخیرا در توییتی جبهه بندی جدید خود را در آستانه انتخابات مشخص کرد و نوشت:  از "سرهنگ و حقوقدان" تا "جنگ و مذاکره" دو قطبی‌های موهومی که برای فریب مردم ساخته می‌شود.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: از "سرهنگ و حقوقدان" تا "جنگ و مذاکره"؛ دو قطبی‌های موهومی که برای فریب مردم ساخته می‌شود. مذاکره یا جنگ؟ مشخص است کسی جنگ را انتخاب نخواهد کرد. جریان انقلابی با ایجاد دوگانه‌های واقعی مورد نیاز مردم نظیر عدالت یا فساد، دوگانه‌های واهی جریان تردید را از میان ببرد.

احمدی نژاد همچنان به دنبال جنجال

احمدی نژاد همچنان از طریق کانال تلگرامی دولت بهار، مواضع و اظهاراتش را بیان می‌کند و هرازچندگاهی با آنچه که به گفته خود افشاگری می‌خواند به صدر اخبار می‌آید. وی طی یک سخنرانی ادعای عجیبی را علیه مقامات کشور مطرح کرد و گفت «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد. طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.»

وی همچنین ادعا کرد که مسئولان کشور جزیره‌ای خریده اند تا به گفته خود در صورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند. این اظهارات احمدی نژاد با واکنش عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای پیشین احمدی نژاد شد، وی در این باره در توییتر نوشت: احمدی نژاد با طرح این ادعا به دنبال القاء دو پیام است: نخست اینکه جمهوری اسلامی درحال فروپاشی است و دوم مسولین ج. ا، مردم را رها کرده و در حال غارت و فرار هستند. احمدی نژاد با این پیامها، به دنبال بازیگری در نقش ‎یلتسین ایرانی است.»

حضور ناکام سردار دهقان در کلاب هاوس

سردار حسین دهقان هفته گذشته به جمع نامزد‌هایی پیوست که در شبکه کلاب هاوس خود را در معرض سوال خبرنگاران و فعالان سیاسی قرار می‌دهند. سردار دهقان که برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده است با حضور در اتاقی با شرکت بیش از ۳ هزار نفر به بیان مواضع خود پرداخت و به سوالات مطرح شده نیز پاسخ داد. بازخورد این حضور در فضای مجازی، اما مثبت نبود و بسیاری از کاربران در شبکه‌های مجازی، قرار گرفتن بدون سانسور وی در معرض پرسش و پاسخ را ناموفق ارزیابی کردند.

رویداد ۲۴ در گزارشی حضور وی در این اتاق و پاسخگویی او را خشک، بی خلاقیت و بدون دستاورد خواند و نوشت: اگر از جمع چند هزار نفره‌ای که دیشب سخنان او را می‌شنیدند، بپرسید کدام جمله در ذهنتان باقی مانده یا از کدام بخش سخنان لذت بردید یا کدام حاضرجوابی و شوخی و نکته‌سنجی سردار به دلتان نشست، احتمالا هیچ نکته‌ای در خاطر کسی باقی نمانده باشد. سردار دهقان خشک و بی خلاقیت آمد و بی‌هیچ دستاوردی رفت.

سرتیپ نامی هم آمد

جمع نظامی‌ها جمع‌تر شد و سرتیپ محمدحسن نامی ۶۸ ساله در حالی برای انتخابات ۲۸ خرداد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرد که دارای سه دکتری در رشته‌های جغرافیایی سیاسی، مدیریت استراتژیک و مدیریت کشورداری است.

در کارنامه سرتیپ نامی، سمت‌هایی، چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کره شمالی، رییس اداره دوم و معاون ستاد مشترک ارتش، رییس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد.

رئوفیان هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود

شورای مرکزی و دبیران استانی حزب اسلامی ایران زمین در بیانیه‌ای سید ابولقاسم رئوفیان را به عنوان داوطلب نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد. در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی روابط عمومی حزب اسلامی ایران زمین به ایرنا ارسال شد، آمده است: به استحضار ملت شریف می‌رساند، بدینوسیله و بنا بر درخواست جمعی از نخبگان علمی، دانشگاهی و حوزوی و همچنین فعالان حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد از نقاط مختلف کشور، و تصویب به اجماع آراء شورای مرکزی و دبیران استانی حزب اسلامی ایران زمین، نامزدی سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل این حزب با ویژگی‌هایی، چون تعهد و تخصص، آرمان‌خواهی و بصیرت، همچنین تجربیات متعدد و موفق مدیریتی در سطوح مختلف با استعانت از درگاه خداوند متعال و کسب اجازه از پیشگاه ملت در ظل توجهات حضرت، ولی عصر (عج) برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی اعلام می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
مردم ایران
بی اعتبار هستند
نظرات شما
پیشخوان