تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

جزییات دستکاری مخفیانه جداول بودجه ۱۴۰۰/ اصولگرایان به قالیباف پشت می‌کنند؟

صد نفر از نمایندگان مجلس اعلام کردند ارقام جداول بودجه و برخی تبصره‌ها بعد از تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰، تغییرات گسترده کرده است. این نمایندگان «دستکاری گسترده» در متن بودجه را رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر عنوان کرده و خواستار اقدام رئیس مجلس در این زمینه شدند.

محمد باقر قالیباف

رویداد۲۴  ماجرای تغییر در ارقام و جداول لایحه بودجه ۱۴۰۰ با نظر محمد باقر قالیباف رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق وارد فاز تازه‌ای شده است و تعدادی از نمایندگان با امضای نامه‌ای این موضوع را تائید کردند و به رییس مجلس درباره ایجاد یک «رانت بزرگ» هشدار دادند.

بودجه سالانه قانونی است که درآمد‌ها و هزینه‌های کشور را مشخص می‌کند. برخی معتقدند تصویب بودجه مهمترین اقدام نمایندگان مجلس است. میزان بودجه‌ای که دولت به نهاد‌های مختلف پرداخت می‌کند در این قانون درج شده است. در پایان سال دیوان محاسبات کشور که وابسته به مجلس شورای اسلامی است این قانون را با عملکرد دولت مقایسه می‌کند و گزارش خواهد داد که دولت چه میزان به قانون بودجه عمل کرده و چقدر کسری داشته است.

ماجرای نامه‌نگاری نمایندگان مجلس درباره دستکاری در بودجه ۱۴۰۰

روز شنبه ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خواستار شفافیت در تنظیم و تهیه جداول و ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۰ شدند. این نمایندگان می‌گویند بدون اطلاع آن‌ها در ارقام بودجه ۱۴۰۰ «دستکاری گسترده» شده است و معتقدند این تغییرات طی روز‌های فروردین ۱۴۰۰ «توسط جمع کوچکی» انجام شده در حالی که قانون بودجه از ابتدای سال در حال اجراست و نمایندگان از این تغییرات مطلع نبوده‌اند.


بیشتر بخوانید:سردار قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ تنهاست! / چرا اصولگرایان نامزد دیروز خود را دوست ندارند؟


به گفته این صد نفر «در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رییس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در تاریخ ۲۹ اسفند سال گذشته نهایی شده است؛ و البته تأسف‌بارتر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری نیز به‌کرّات تغییر نموده است و در کمال تعجب جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متأسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آن‌ها و تصحیح بند‌ها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است.»

البته این نمایندگان چیزی درباره اینکه تغییرات موردشناسایی آن‌ها نگفته و هنوز مشخص نیست که منظور نمایندگان از «دستکاری» دستکاری در کدام جداول و ردیف‌های بودجه است.

کارشناسان بودجه‌ای می‌گویند این موضوع حتی در بودجه سال ۹۹ که به‌دلیل شیوع کرونا، بررسی نهایی آن به کمیسیون تلفیق سپرده شده بود، سابقه ندارد.

به گزارش رویداد‌۲۴ همچنان که هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس در این باره گفته است: «اگر به مشروح مذاکرات در ایام بررسی بودجه مراجعه کنیم و آن را موردبررسی قرار دهیم، ارقام بودجه در مجلس بار‌ها و بار‌ها گفته و تکرار می‌شود. گاهی تغییرات بسیار جزئی و ناچیز ممکن است اتفاق بیفتد. اما این‌که صد نماینده مجلس به این شکل اعتراض کرده‌اند که تغییرات اساسی در قانون بودجه شده، حداقل در سنوات گذشته چنین چیزی بی‌سابقه بوده است؛ بنابراین دو موضوع مطرح است؛ یک موضوع جمع‌بندی ارقام بودجه است که عدد‌های بسیار ناچیز تفاوت دارد با آن عددی که در مجلس خوانده می‌شود؛ نکته دوم تغییرات اساسی است. آنچه بر نمایندگان مجلس محرز شده این است که درواقع موضوع تغییرات جزئی نبوده و تغییرات اساسی بوده است. از این باب می‌توان گفت در سنوات و ادوار گذشته سابقه نداشته که در لایحه ابلاغی بودجه چنین اتفاقی افتاده باشد.»

پشت پرده دستکاری در جداول و ردیف‌های بودجه ۱۴۰۰

یک رسانه نزدیک به جبهه پایداری که طی ماه‌های اخیر اختلاف آن‌ها با اصولگرایان شدت پیدا کرده است، مدعی شده «جمال الدین آبرومند» دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان در بودجه دست برده‌اند و تغییرات صد‌ها میلیارد تومانی را در ردیف‌های بودجه ۱۴۰۰ اعمال کرده‌اند.

بعد از این خبر محمد مهاجری، در توئیتی خطاب به رئیس جمهور نوشت: آقای روحانی! رسوایی مجلس یازدهم در تغییر جداول بودجه با همکاری معاون سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته. شما ننگ این کار زشت را تحمل نکنید و متخلفان دولتی را به دادگاه معرفی کنید. تکلیف آقای قالیباف را هم لابد رئیس قوه قضائیه روشن خواهد کرد.

بعد از توییت خضریان، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان این که آنچه در صحن رای‌گیری شده است ماده واحده لایحه بودجه و احکام و ضوابط مندرج در تبصره‌های ذیل و همچنین ارقام کلی منابع و مصارف و سرفصل‌های کلی ذیل آن است تاکید کرد: جداول بودجه۱۴۰۰ نیز طبق رویه هرسال جمع‌بندی و ابلاغ شده است.

البته رسانه‌ها مدعی شدند که نوبخت قصد داشته که به این تغییرات اعتراض کند که قالیباف به او وعده داده این تخلفات را رفع خواهد کرد.

برخی منابع جمال‌الدین آبرومند را از نزدیکان قالیباف، رییس مجلس می‌دانند. آبرومند شهریور ماه سال گذشته در سکوت خبری توسط قالیباف به عنوان دستیار رئیس مجلس در حوزه خدمت و پیشرفت منصوب شد. او پیش از این جانشین قرارگاه جنگ نرم سپاه و فرمانده دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین بود.

نام سردار آبرومند نخستین بار به واسطه مصاحبه محمدسرافراز با عبدالرضا داوری در رسانه‌های کشور مطرح شد. این سردار سپاه تا تیرماه ۱۳۹۷ به عنوان معاون هماهنگی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در عین حال، رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه بود. خرداد ۱۳۹۳ وقتی قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با بنیاد تعاون سپاه امضا شد، نام آبرومند نیز ذیل تفاهمنامه بین دو نهاد بود. تا اینکه در تیرماه ۱۳۹۷ به طور ناگهانی از معاونت هماهنگی سپاه برکنار شد و حسین سلامی که آن زمان جانشین فرمانده سپاه بود، با حفظ سمت سرپرستی معاونت هماهنگی را نیز بر عهده گرفت.

آبرومند پس از برکناری به عنوان «جانشین قرارگاه جنگ نرم» سپاه منصوب شد. همزمان با برکناری آبرومند از معاونت هماهنگی سپاه، در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره نقش او در فساد منتشر شد. شهریور ماه گذشته که آبرومند توسط قالیباف به بهارستان رفت برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که رئیس مجلس از انتصاب آبرومند منع شده است، اما کمی بعد مشخص شد آبرومند دستیار رییس مجلس شده است.

واکنش‌ها به دستکاری مخفیانه در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش رویداد‌۲۴ماجرای موضوع دستکاری در بودجه بدون اطلاع به مجموع نمایندگان را اولین بار یکی از نمایندگان اعلام کرد. هفته گذشته علی خضریان، نماینده جبهه پایداری تهران، در توییتی محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس را متهم کرد که ارقام و اعداد بودجه را پس تصویب در مجلس، تغییر داده‌اند. ادعایی که از سوی قالیباف و نادران تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز دو روز پیش گفته: «تیمی که پس از تصویب، بودجه را تنظیم کرده است احکام را مورد دست‌کاری قرار داده و چنین دست‌کاری در بودجه سابقه نداشته است.»

دلخوش می‌گوید: «درجایگاه اعضای کمیسیون تلفیق امین مجلس بودیم، چند ماه به صورت شبانه روزی بر روی بودجه کار کردیم، اما نهایتا جداول در ۲۵فروردین با تاخیر به دولت ارسال شد و همچنین در برخی از احکام بودجه تغییراتی صورت گرفته بود که با آنچه که نمایندگان به تصویب رسانده بودند، تفاوت داشت. اعتقادمان بر این است بودجه نوشته شده و به تصویب رسیده توسط مجلس با بودجه‌ای که به دولت ارجاع شد تفاوت دارد. از هئیت رییسه درخواست کردیم تا این موضوع را بررسی کند و نتیجه را به مجلس ارائه دهد. حدود۸۰ نفر از نمایندگان طرح شکایتی را به امضا رساندند و از هیئت رییسه توضیحات لازم را درخواست کردند که چرا برخی از احکام بودجه جابه‌جا شده است.»

این صد نفر نماینده مجلس معتقدند، اگر رئیس مجلس در این موضوع سکوت کند «طی سه سال آینده کسب کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه و به دست آوردن ریاست آن به یک رانت بزرگ تبدیل‌شده، رقابت‌های شدیدی را برای تصاحب آن به دنبال خواهد داشت.». اما هنوز رییس مجلس و رییس کمیسیون تلفیق درباره این ادعا‌ها و موارد مطرح شده در نامه صد نماینده هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

تنها کسی که توضیح کوتاهی درباره این ادعا‌ها عنوان کرده، سخنگوی کمیسیون تلفیق است. زارع گفته: «در همه مجالس تصمیم‌گیری درباره جداول بودجه حدود هزار صفحه است که با تفویض صحن به کمیسیون تلفیق واگذار می‌شد تا با مشورت روسای کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری شود و از روزی که لایحه ارجاع می‌شود تا روز ابلاغ، بار‌ها و بار‌ها به‌دلیل تصمیمات صحن و بررسی کارشناسان و نظرات شورای محترم نگهبان تغییر می‌کند.»

همچنین مالک شریعتی، نماینده مجلس در کانال تلگرامی خود، با ذکر این‌که «ادعای دست‌کاری بودجه ۱۴۰۰ کذب است» نوشت: «هیچ تصمیمی در بودجه ۱۴۰۰، بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق و صحن‌علنی گرفته نشده است. ادعای دست‌کاری و رانت خلاف واقع است.»

به گزارش رویداد‌۲۴ «جبار کوچکی نژاد»، نماینده مردم رشت در مجلس در رابطه با تخلف هئیت رییسه و دستکاری در احکام بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: نمایندگان نامه‌ای را به امضا رساندند و از تخلفات بودجه‌ای صورت گرفته شکایت کردند. نمایندگان در آن نامه اعلام کردند که تنظیمات بودجه باید براساس چهارچوب قانون به انجام می‌رسیده، ولی طبق شواهد، قوانین رعایت نشده است و تغییراتی در بودجه ایجاد شده که دور از چشم تلفیق و صحن مجلس صورت گرفته است. مقرر شد تا کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه ای از قالیباف دعوت کند تا او به سوالات پاسخ دهد. کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون تخصصی در این زمینه است و نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند، این تخلفات باید رسیدگی شود تا جلوی چنین کار‌هایی در خانه ملت که محل قانون گذاری است گرفته شود. تخلفات و تغییرات در ردیف‌های بودجه و یا در تبصره ها، انجام شده و من به موارد اشاره نمی‌کنم. اگر از پاسخ‌ها قانع نشویم از اهرم فشار قانونی استفاده می‌کنیم که روش‌های مختلفی است و آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات 1400 و احتمال کاندیداشدن محمدباقر قالیباف افشاگری درباره او و نزدیکانش هم شدت بگیرد و البته عملکرد و کارنامه رییس مجلس هم دست رقبا و مخالفانش را باز گذاشته است. همچنین نامه صد نماینده مجلس نشان داد که نارضایتی از سردار مجلس یازدهم نیز رو به افزایش است. پیش از این هم کریمی قدوسی از امضای دویست نماینده مجلس برای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی خبر داده بود. اتفاقی که به نوعی پشت کردن مجلس انقلابی تمام اصولگرا به سردار قالیباف تلقی می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان