تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

گزارشی از نوای دلنشین مناجات در حرم امام رضا (ع) تا خانه‌های شیعیان

مناجات با خالق هستی در شب‌های ماه رمضان، آن هم در حرم امام مهربانی‌ها حضرت رضا (علیه السلام)، لذتی دارد وصف ناشدنی؛ و شاهد این مدعا، صف کشیدن بسیاری از افراد در فاصله ۴ ساعت به شروع این مراسم در پشت درب‌های محل برگزاری آن است؛ حالا، اما مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری این مرکز، با در نظر گرفتن شور و اشتیاق مردم برای بهره مندی از مناجات خوانی در حرم رضوی، ترتیبی اتخاذ کرده که این مراسم خاص و کم نظیر، از شبکه‌های مهم تلویزیونی پخش شود.

گزارشی از نوای دلنشین مناجات در حرم امام رضا (ع) تا خانه‌های شیعیان

رویداد۲۴ مراسم مناجات با خدا که شب‌های ماه مبارک رمضان و از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد الی ۱:۴۵ بامداد با نوای حاج محمود کریمی در محل رواق بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) برگزار می‌شود، هر شب به صورت زنده و مستقیم از شبکه تلویزیونی افق و همچنین با تأخیر و از ساعت ۲ بامداد از شبکه سوم سیما پخش می‌شود تا مشتاقان مناجات با حضرت معبود، از هر نقطه ایران و جهان که باشند، از برکات این مراسم معنوی که در حرم امام رضا (علیه السلام) برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند.

رعایت ویژه پروتکل‌های بهداشتی در مراسم مناجات خوانی

اگرچه شروع این مراسم، ۳۰ دقیقه بامداد است، اما بسیاری از افراد بلافاصله پس از صرف افطار، پشت درب رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) می‌آیند تا به محض باز شدن درب سالن، وارد مراسم شده و در جایگاه مشخص شده قرار گیرد، چرا که می‌دانند بخاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محل برگزاری مراسم مناجات خوانی حرم مطهر رضوی، روی هر فرش ۱۲ متری، فقط یک نفر حق نشستن دارد و پس از آن، درب مراسم بسته می‌شود.

محل رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (علیه السلام) که در ایام پیش از شیوع کرونا شاهد مراسماتی بعضا با حضور بیش از ۱۰هزار نفر بود، اکنون جمعیت حاضر در آن برای مراسم مناجات خوانی به زور به عدد ۵۰۰ نفر می‌رسد و همه این‌ها برای رعایت مطلوب فاصله گذاری اجتماعی لحاظ شده است.

مضاف بر رعایت بسیار ویژه فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم، چند نفر از خادمان تحت عنوان خادمان ویژه سلامت با لباس سبز مخصوص و شنل بزرگی که روی آن نوشته شده خادمان سلامت، دائما در بین جمعیت در حال رفت و آمد هستند تا اگر کسی ماسک نداشت یا ماسک اولیه اش به دلیل گریه کردن در مراسم مناجات با خدا، از اشک خیس شد، بلافاصله به او ماسک هدیه دهند و همچنین مایع ضد عفونی به هر یک از حاضران که تقاضا کنند، داده می‌شود.

خادمان ویژه مراسم مناجات با خدا در حرم امام رضا (علیه السلام)، از ساعت ۲۲ شب در محل رواق امام خمینی حاضر می‌شوند تا مقدمات لازم برای برگزاری یک مراسم مطلوب را فراهم کنند.

پخش زنده صدا و تصویر مراسم مناجات خوانی در صحن پیامبر اعظم (ص)

اگرچه رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (علیه السلام) در زمان برگزاری مراسم مناجات خوانی، ورود افراد به این مکان را به دلیل رعایت فاصله اجتماعی محدود کرده، اما همزمان با برگزاری این مراسم، صحن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم توسط خادمان حرم امام هشتم مفروش شده تا خانواده‌هایی که دوست دارند در حرم امام رضا (علیه السلام) مناجات با خدا کنند و از مراسم در حال برگزاری بهره معنوی ببرند، همزمان صدا و تصویر مراسم را از نمایشگر‌های بزرگی که در صحن جانمایی شده، ببینند و بشنوند.

برای برگزاری مراسم مناجات خوانی، ۸ دوربین فعال وظیفه تصویربرداری را دارند و یک واحد سیار هم در صحن قدس حرم امام رضا (ع)، وظیفه پشتیبانی کار‌های رسانه و تصویربرداری را بر عهده دارند.

روایتی کوتاه از عشق به مناجات با خدا در میان حاضران در مراسم

در روایات اهل بیت (علیهم السلام) داریم که خداوند متعال هر بنده‌ای از بندگان خود را زیاد دوست بدارد، لذت مناجات با خود را به او می‌دهد؛ در مراسم مناجات خوانی حرم مطهر رضوی هم تا حاج محمود کریمی بعنوان مداح و مناجات خوان، اولین الهی العفو را به زبان آورد، بسیاری از حاضران که آماده صحبت با معبود بی همتا و خالق هستی بودند، اشک از چشمان شان سرازیر شد و از او طلب عفو و بخشش کردند.

در میان حاضران در این مراسم، هم پیر بود و هم جوان، هم زن بود و هم مرد، هم کودک بود و هم بزرگسال؛ در معدود فرش‌هایی هم می‌شد دید پدرانی که فرزند خردسال خود را کنار خود نشانده بودند تا از همین حالا با حال و هوای مناجات با خداوند بی همتا انس بگیرند.

البته که خادمان حرم امام رضا (علیه السلام) برای این کودکان هم پیش بینی‌هایی داشتند و برخی خادمان دائما در محل برگزاری مراسم رفت و آمد می‌کردند تا اگر کودکی مانع از دعا کردن پدرش می‌شود، با هدیه دادن یک شکلات یا بیسکویت، او را با مهربانی دعوت به آرامش کنند.

در مراسم مناجات خوانی ویژه ماه رمضان در حرم امام رضا (علیه السلام) که حالا امسال پنج ساله شده، حاج محمود کریمی، در یک شب دعای مجیر می‌خواند، یک شب دعای ابوحمزه ثمالی، یک شب جوشن صغیر و …، اما چیزی که خیلی مهم است و به چشم می‌آید، شوق و اشتیاق حاضران در جلسه برای مناجات با خدای یکتاست.

نظرات شما
پیشخوان