تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

رنگ سبز به تابلوی بورس بازگشت

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بخاطر افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش صادرات ایران، چشم انداز بازار سرمایه را مثبت به نظر میرسد.

تابلوی بورس

رویداد۲۴ شاخص بورس در جریان معاملات امروز با رشد ۴هزار و ۴۶۲واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۱۸۳هزار و ۹۸۹واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۴میلیارد و ۷۶۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۴هزار و ۲۰۱میلیارد تومان در بیش از ۴۵۶هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت.

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: امروز خبری در خصوص افزایش نرخ صادرات منتشر شد که اسلب به ۸۵۰ دلار و بیلت به حدود ۷۰۰ دلار رسیده است. این رقم‌ها آنقدر جذاب هستند که حتی اگر دلار ۲۰ هزار تومان هم بشود، بورس ما همچنان ارزنده است. همچنین قیمت مس ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار شده که یک رقم بسیار خوبی است. پیش بینی میشود که قیمت آن به ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار هم برسد.
بیشتر بخوانید: سهامداران نگران اصلاح قیمت دلار نباشند
وی افزود: ضمن این که این وضعیت ادامه خواهد داشت، چرا که هرقدر واکسیناسیون انجام شود و اقتصاد دنیا راه بیفتد قیمت نفت هم رشد خواهد کرد. به این ترتیب شرایط بنیادی بازار فوق العاده است.


صمدی بیان کرد: اگر تحریم رفع شود هم به نفع بازار سرمایه است. چرا که بسیاری از شرکت‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه دور زدن تحریم می‌دهند و حتی دلار پایین هم بیاید باز فرقی به حال آن‌ها نخواهد کرد. بنابراین بخاطر افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش صادرات ایران، چشم انداز بازار سرمایه را مثبت به نظر میرسد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: این هفته چهار پنج تا نماد باز شدند. گرچه بعضی از آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افت هم داشتند. اما درنهایت به تعادل رسیدند و بعضا به صف خرید هم نشستند.

وی افزود: امروز آخر وقت فشار فروش داشتیم ولی اصلا مهم نیست، چون ارزش معاملات خرد امروز تقریبا اندازه دیروز بود و این نشان میدهد پول از صندوق‌های درآمد ثابت در حال خارج شدن است و وارد بازار میشود. ارزش معاملات خرد امروز ۴ هزار میلیارد تومان بود. رقم بسیار قابل توجهی است.

صمدی در خصوص دلیل فروش آخر وقت امروز گفت: امروز هم آخر هفته بود و هم بخاطر این که احتمالا شنبه تعطیل است، معامله‌گران ترجیح میدهند پول خود را نقد کنند. گرچه آن اتفاقاتی که در دوره ترامپ می‌افتاد را پشت سر گذاشتیم؛ دوره‌ای که بازار در شوک اتفاقاتی مثل انفجار کشتی یا زدن پهباد قرار میگرفت. چون همیشه غالبا آخر هفته‌ها این اتفاقات می‌افتاد، سلیقه یک سری تریدرها اینطور شده که آخر هفته ها نقد میکردند. از آن طرف سه روز فشار فروش داشتیم. اما هرچقدر که به جلوتر میرویم شرایط برای بازار بهتر خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت بازار در هفته آینده گفت: اگر بخواهیم روی تابلو بحث بکنیم هفته آینده دامنه نوسان ۵ درصدی میشود و حجم مبنا هم کاهش پیدا میکند. این مسئله بسیار کمک میکند که نمادهای کوچک سریع تر بتوانند به تعادل برسند.

وی افزود: امروز بازار با این که تا حدی فشار فروش داشت اما به نظرم هفته بعد را خوب شروع میکند. به ویژه این که بخاطر دامنه نوسانی که اجرا میگردد، گروه‌های کوچک اصلاح خواهند کرد و سریع تر به تعادل میرسند. اگر کل بازار به تعادل برسد میتوانیم بگوییم که بازار آماده صعود است. به زودی هم ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق توسعه تزریق میگردد. سایر مبالغی هم که پیش بینی شده بود به سرعت تزریق میشود. با این اوصاف به نظر میرسد که بازار شرایط خوبی پیدا خواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان