تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

قاضی زاده هاشمی: مذاکرات وین را به نتیجه می‌رسانم/ تضمین نمی‌دهم به نفع رئیسی کنار بروم

قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که شعار دولتش را "سلام" اعلام کرده است، گفت: باید تمام روابط دولتی و اقتصادی را در یک اتاق شیشه‌ای و جلوی اصحاب رسانه و مردم ایران قرار دهیم.

قاضی زاده هاشمی: مذاکرات وین را به نتیجه می‌رسانم/ تضمین نمی‌دهم به نفع رئیسی کنار بروم

رویداد۲۴ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دولت سلام اولین سلام را به ملت عزیز ایران می‌کند؛ مردمی که ۶۰ سال است در مسیر پیروزی انقلاب و پس از آن پیگیری آرمان‌ها تاکنون ایستادگی کرده و بسیاری از مسائل را نادیده گرفته و بخشیده تا کشور ما به این مرحله برسد.

وی با بیان اینکه امیدوارم اولین دولت پس از گام دوم انقلاب دولتی تحولی در مسیر پیشرفت ایران باشد، گفت: دولت سلام به عزم ملت ایران سلام می‌کند تا بتوانیم با همت و همراهی همگانی نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را برطرف کنیم. با مشارکت جوانانی که آرمان و آرزو دارند، تحصیلکرده‌اند و برای اداره کشور برنامه دارند و همچنین استفاده از تجارت جهانی با یک رویکرد جدید را آغاز کند. نه اینکه صرفا اشخاصی بروند و افراد دیگری جایگزین آن‌ها شوند بلکه شاهد تغییر رویکرد‌ها باشیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایلنا و تسنیم بخوانید؛

* دوران اشک‌ها و لبخند‌های صوری گذشته است، در دوره‌های گذشته بعضا با کار کردن بر روی احساسات مردم جلب رای می‌شد، ولی امیدوارم پس از چهل سال به این پختگی رسیده باشیم که بر اساس برنامه‌های واقعی وارد صحنه شویم. امیدواریم جوانان نخبه وارد میدان شوند و ما به جای آنکه با احساسات مردم بازی کنیم، رقابت برنامه‌ها شکل بگیرد. همچنین امیدواریم دیگر شاهد رفیق‌بازی و دولت رفیق‌باز نباشیم و شایستگان کشور را در دست بگیرند.

* دولت سلام همه تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد. ما ملت بزرگ و قدرتمند هستیم و دوستان بسیار خوبی در دنیا داریم. اگر روابط خوبی با دوستان و برادران ما برقرار شود و دوستان ما اطمینان خاطر کسب کنند که دوستی ما واقعی است نه مقطعی.

* باید سلاح اقتصادی را قوی و برنده کنیم، چون وجود یک نوع دفاع کافی نیست خیلی از کشور‌ها بودند که دارای قدرت نظامی بودند، ولی از آنجا که در حوزه اقتصادی و اجتماعی ضعیف بودند مجبور شدند از قدرت نظامی خود نیز صرف‌نظر کنند باید تمام روابط دولتی و اقتصادی را در یک اتاق شیشه‌ای و جلوی اصحاب رسانه و ملت ایران قرار دهیم.

* موضع ما انفعالی نیست؛ تا جایی که می‌توانیم باید همکاری‌های اقتصادی با همسایگان را گسترش دهیم.


بیشتر بخوانید: علی لاریجانی: در دفاع از منافع ملی فحش خورده‌ام / رجال بزرگ انقلاب هرگز دنبال تجزیه مردم نبودند


*{ در خصوص کنکور}: در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختار‌های فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.

* ثروت عمومی در کشور ما با وجود این که یک موضوع عمومی است و برای همه مردم است؛ اما متاسفانه به یک مسئله دولتی تبدیل شده و در اختیار دولت است. ۲۰ درصد از انفال (ثروت عمومی) هر منطقه جغرافیایی برای بومیان همان منطقه است.

* بسیاری از کشور‌ها موفق شدند مسئله تورم را حل کنند. ما ۱۸ برنامه آماده کردیم تا بتوانیم تورم را به ۵ درصد برسانیم و در این نرخ تثبیت کنیم. ما برنامه خود در این زمینه را چاپ و منتشر کرده‌ایم و از نقد این برنامه‌ها استقبال می‌کنیم.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص موضع خود نسبت به مسأله مذاکره به ویژه مذاکرات وین}: ما حتماً قوی‌تر از دولت کنونی مذاکرات وین را به نتیجه خواهیم رساند. من گفته‌ام که با بیانیه‌خوانی و انشاءخوانی در مذاکره مخالفم همینطور با لبخند و خوش‌بینی هم مخالفم. ما قرارداد روی کاغذ می‌نویسیم، چون بی اعتماد هستیم، اما این چه قراردادی بود که رییس جمهور یکی از دولت‌های عضو برجام خارج شد و دیگران نتوانستند کاری صورت دهند. ما حتماً مذاکره خواهیم کرد، اما مذاکره نتیجه‌محور و با چارچوب مشخص براساس زمان‌بندی تعیین شده و نتایج ملموس. اینکه گفتم تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد به معنی دورزدن تحریم‌ها نیست؛ دورزدن تحریم مشکلات خاص خود را دارد و البته فسادزا هم است.

* {درباره احتمال کناره گیری از کاندیداتوری به نفع آیت الله رئیسی }: اولا این را بگویم که من قرار نیست جهانگیری‌طور در انتخابات شرکت کنم، البته این مسئله توهین به آیت الله رئیسی است چرا که این احساس ایجاد می‌شود که برای کمک به ایشان وارد صحنه شدم. اما به هر صورت در مورد آینده از الان نمی‌توانم تضمین بدهم، اما ممکن است زمانی مطرح شود که جبهه انقلاب مطرح است و در این رابطه باید اقدامی انجام داد. در این شرایط با دوستان مشورت می‌کنیم و تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌دهیم، اما الان هنوز چنین شرایطی ایجاد نشده است.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا می‌توان علت عدم حضور شما در هیات رییسه سال دوم مجلس را به نوعی تسویه نزدیکان رئیس مجلس یا شما دانست؟» }: بالاخره آدم وقتی استقلال رأی و آزادی نظر داشته باشد و بخواهد حرف خودش را بزند و علیرغم عضویت در یک سیستم نسبت به بعضی از رویکردها، اقدامات، تصمیم‌گیری‌ها و کارکرد‌ها نقد داشته باشد و بخواهد نقد خود را مطرح کند، چنین اتفاقی بعید نیست.

* توجه کنید که من چهارمین دوره حضور در مجلس را سپری می‌کنم، یک شخصیت نسبتاً مستقلی هم دارم، ممکن است برخی دوستان چنین نباشند. البته نمی‌خواهم بگویم تسویه حساب، ولی بالاخره بنده در بعضی از مسائل مثل بورس یا موارد دیگر با عزیزان و بزرگان مجلس اختلاف داشتم و این مشهود بود.

* ممکن است این اختلاف‌نظر‌ها و انتقادات طی یکسال گذشته روی نظر آن‌ها نسبت به بنده اثر گذاشته باشد، من این را رد نمی‌کنم، اما باید این را هم بگویم که همیشه اینگونه بودم و بعد ازاین هم خواهم بود.

* من تابع و توجیه‌کننده کار غلط نخواهم شد حتی با این اسم و شعار که بگویند به خاطر انقلاب و به اسم انقلاب و برای حفظ انقلاب؛ انقلاب مال مردم است، مال ما نیست لذا اگر خطا کردیم باید بگوییم اشتباه کردیم. من به‌هیچ عنوان توجیه‌گر نخواهم بود حتی اگر برخی از من بدشان بیاید و به قول شما تسویه حساب هم بکنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان