تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

برنامه ریزی و مدیریت صحیح حفاظت ازتنوع زیستی مهمترین هدف توسعه پایدار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اعلام شعار روز جهانی تنوع زیستی ما بخشی از راه حل برای طبیعت هستیم به بیان مختصری از تنوع زیستی استان یزد پرداخت و حفاظت از این گنجینه‌های زیستی ارزشمند را در گرو تغییر باور عمومی دانست.

برنامه ریزی و مدیریت صحیح حفاظت ازتنوع زیستی مهمترین هدف توسعه پایدار

رویداد۲۴ به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، پورملائی برنامه ریزی و مدیریت صحیح حفاظت از تنوع زیستی را مهم‌ترین هدف توسعه پایدار و تضمین کننده بقای جوامع انسانی بخصوص نسل‌های آینده عنوان کرد و حفاظت از این گنجینه‌های زیستی ارزشمند را در گرو تغییر باور عمومی دانست.

مدیرکل محیط زیست یزد در ادامه افزود: استان یزد در دل کویر مرکزی ایران واقع شده و دارای گنجینه‌ای ارزشمند از تنوع زیستی است. گرچه اقلیم حاکم بر یزد خشک و بیابانی است، ولی به دلیل وجود ارتفاعاتی مانند کوهستان شیرکوه و همچنین مجاورت با ناحیه رویشی زاگرسی و سایر خرده اقلیم‌های دیگر دارای یک تنوع زیستی غنی است.

پورملائی به تنوع گونه‌های مختلف جانوری در استان اشاره کرد و گفت: در استان یزد از بزرگترین پستانداران وحشی کشور نظیر گورخر ایرانی و خرس قهوه‌ای گرفته تا کوچکترین‌ها نظیر حشره خور شناسایی شده اند. یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی، گربه پالاس، شاه روباه، جبیر، آهو، پلنگ و کاراکال، بالابان، شاهین، افعی گرزه ... گونه‌های ارزشمند دیگری هستند که بر غنای گونه‌ای استان افزوده است.

وی در ادامه به خرده اقلیم منحصر به فرد کوهستان شیرکوه که شامل طیف زیستگاهی مرتفع بوده و در میان کویر‌های فلات مرکزی ایران محاصره شده اشاره کرد و عنوان کرد: این خرده اقلیم منحصر به فرد، گونه‌های خاصی از جانوران وحشی و گیاهان را در خود جای داده که بعضاً برای اولین بار در کشور رکورد شده اند.

این مقام مسئول تأکید کرد: عواملی، چون تخریب زیستگاه، معادن و جاده‌های دسترسی به آنها، تلفات جاده ای، شکار غیرمجاز و خشکسالی از مهمترین تهدید‌های فراروی محیط زیست استان به شمار می‌رود.

روز جهانی تنوع زیستی هر ساله ۱ خرداد ماه مصادف با ۲۲ می‌در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. امسال این روز جهانی با شعار ما بخشی از راه حل برای طبیعت هستیم در سراسر جهان گرامی داشته خواهد شد.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان