تاریخ انتشار: ۰۶:۴۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تلاش مهرعلیزاده برای جلب اعتماد اصلاح طلبان/ اصلاح طلبان وارد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شوند؟

با وجود آنکه محسن مهرعلیزاده با انتشار مواضع و سخنان تند علیه ابراهیم رئیسی، اصولگرایان و شورای نگهبان در تلاش است تا نظر اصلاح طلبان را جلب کند، اما جبهه اصلاحات ایران به صراحت اعلام کرده که در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ نامزدی ندارد.

اصلاح طلبان

رویداد۲۴ پس از مشخص شدن لیست نهایی نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری همراه با غافلگیری ناشی از ردصلاحیت‌های گسترده، اصلاح طلبان اعلام کردند که نامزدی در انتخابات ندارد و از کسی حمایت نمی‌کنند. حضور محسن مهرعلیزاده وزیر ورزش در دولت اصلاحات به همراه عبدالناصر همتی در میان تایید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان برای حضور در این رقابت‌ها با این سوال همراه بود که آیا اصلاح‌طلبان از یکی از این دو گزینه حمایت خواهند کرد یا نه. آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه احراز صلاحیت‌ها، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که جبهه اصلاحات از هیچ کاندیدای غیراصلاح طلب که در لیست ارائه شده از سوی این جبهه حضور نداشته، در این انتخابات حمایت نخواهد کرد. وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره روند ردصلاحیت‌ها گفت: بار‌ها گفته‌ایم این رویه بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت و منافع ملی کشور است.

خبرگزاری فارس اما یک روز پس از اعلام لیست احراز صلاحیت شدگان، در اقدامی عجیب با انتشار خبری ادعا کرد که به اصلاح طلبان از محسن مهرعلیزاده در جریان انتخابات حمایت می‌کنند. در متن ادعایی خبرگزاری فارس آمده است که جبهه اصلاح طلبان ایران از محسن مهرعلیزاده به عنوان کاندیدای اختصاصی خود در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند. این در حالی است که به گفته برخی اصلاح‌طلبان این جبهه مجوز فعالیت قانون در عرصه سیاسی کشور را ندارد و اساسا این خبر کذب و دروغ است.


بیشتر بخوانید:به اعضای ستاد جهانگیری فشار آوردند که به ستاد مهرعلیزاده بروند/ به دنبال نتیجه تضمین شده هستند نه مشارکت


در مقابل، دو نامزد باقی مانده در جریان رقابت‌ها اما درتلاشند تا اعتماد اصلاح طلبان را در جریان تبلیغات انتخاباتی به دست بیاورند. به همین منظور، محسن مهرعلیزاده، صحبت‌ها و مواضع نسبتا تندی را علیه اصولگرایان اتخاذ کرده تا به گفته برخی ناظران، توجه اصلاح طلبان را به خود جلب کند.

محسن مهرعلیزاده نظر اصلاح‌طلبان را جلب می‌کند؟

روابط عمومی ستاد محسن مهرعلیزاده نیز در واکنش به انتشار این خبر از سوی خبرگزاری فارس اعلام کرد: «‏اگرچه می‌دانیم انتظار بیهوده‌ای است، اما رسانه‌های وابسته به نهادهای خاص، بهتر است اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و از خبرسازی به قصد تخریب و تفرقه بپرهیزند. مواضع و خبرهای مهندس مهرعلیزاده از طریق شبکه‌های اجتماعی ایشان به اطلاع ملت خواهد رسید.»

مهرعلیزاده، با انتشار توییتی به حواشی پیرامون ردصلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات و صحبت های مطرح شده از سوی ابراهیم رئیسی که گفته بود، در حال پیگیری این موضوع است، واکنش نشان داد و نوشت: وقتی قاضی خود شما هستید، تفسیرگر و مجری قانون منصوبان شما هستند، توصیه‌اتان برای تایید صلاحیت و تلاش برای رقابتی‌تر شدن فضا را باور کنیم!؟ مهرعلیزاده همچنین گفت: نمی‌شود ادعای دین داری کرد و ‎جریان حذف دیگران را ترویج نمود!

محسن مهرعلیزاده سال ۸۴ نامزد اصلاح طلبان شد و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، رای بالایی به دست آورد. در آن مقطع هم هیچکدام از احزاب اصلاح طلب، از او حمایت نکرده بودند. در نهایت مهرعلیزاده در انتخابات آخر شد، اما بعد از آن، رابطه خوبی با احزاب اصلاح طلب نداشت. او در مقطعی عضو حقیقی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان شد و همچنین عضو شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات شده بود. با این حال رفتار‌های تک نوازانه او موجب شده حتی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاح طلبان، با تردید درباره حمایت از او صحبت کند و همتی را گزینه بهتری برای اصلاح طلبان معرفی کند. حزب راه ملت که از احزاب اقماری نزدیک به سازمان مجاهدین انقلاب محسوب می‌شود، قبل از فرایند تایید صلاحیت‌ها از مهرعلیزاده برای حضور در انتخابات دعوت کرده بود.

اصلاح طلبان و انتخابات ریاست جمهوری

در حالی که اصلاح طلبان اعلام کردند در این انتخابات نامزدی ندارند، اما این جریان سیاسی اقدام به تحریم انتخابات نکرد و صرفا اعلام کرد که نامزدی در این انتخابات ندارد.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگویی تصریح کرده که برای خروج از انتخابات عجله نکنیم. او گفته در اینجا روندی که در مدیریت انتخابات از سال‌های پیش شروع شده بود مرحله به مرحله جلو رفته و در هر مرحله این اعمال مدیریت سخت‌گیرانه‌تر و هدایت انتخابات غلیظ‌تر شده است. تا امروز که دیگر نمایندگان جریان‌های میانه‌روی اصولگرا هم تحمل نمی‌شوند. اما فراتر از این اتفاق آنچه باید مورد توجه ما باشد این است که در ایران شرایط اجتماعی و مدنی توسعه‌یافته نداریم.

علی باقری عضو حزب توسعه ملی هم در توییتر انتخابات را با سال ۹۲ مقایسه کرده است. اما فعلا مسائل سیاسی به سمتی رفته است که بعید است جبهه اصلاح طلبان و احزابی مثل اتحاد ملت، از نامزد خاصی در انتخابات حمایت کنند.

بسیاری از احزاب اصلاح طلب اعلام کرده اند در انتخابات نامزدی ندارند. حزب اتحاد ملت در بیانیه خود با اشاره به مصرع «نقطه افتاد برون بس که شد این دایره تنگ» خطاب به «ملت شریف و بزرگوار ایران» با ابراز تاسف اعلام کرده است که حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نامزدی در این دوره ندارد و تلاش می‌کند این موضع را در قالب جبهه اصلاحات ایران نیز پیگیری نماید.

در بیانیه مجمع ایثارگران هم که با آیه «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز شده؛ آمده است به گفته سخنگوی شورای نگهبان، عدم مشارکت مردم هیچ گزندی به این روند مهندسی شده نمی­زند و این یعنی انتصابات و طبیعی است که انتصابات به رای مردم و احزاب سیاسی اصلاح­طلب از جمله حزب مجمع ایثارگران نیاز ندارد. همگان بدانند که ما می­خواستیم رای بدهیم و در انتخاباتی پرشور و رقابتی شرکت کنیم، اما نگذاشتند.

سازمان عدالت و آزادی نیز در بیانیه خود آورده است ضمن ابراز تأسف شدید و اظهار درد و دریغ از ذبح بی‌امان جمهوریت و مشروعیت مردمی نظام در جریان احراز صلاحیت ها، اعلام می‌دارد که به‌سبب ردصلاحیت تمام نامزد‌های معرفی‌شده از جانب جبهۀ اصلاحات ایران، امکان حمایت از هیچ‌کدام از نامزد‌های فعلیِ تأییدصلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان را ندارد و مشارکت فعالی در انتخابات آتی نخواهد داشت. بدیهی است که مسئولیت تبعات این وضعیت غم‌بار، که کم‌ترین آن‌ها اُفت بی‌سابقۀ نرخ مشارکت در انتخابات پیش رو است، بر عهدۀ عاملان و بانیان آن است.

در بیانیه انجمن اسلامی مهندسان هم مضمون مشابهی آمده است «این بار در نتیجه روند طی شده آشی که برای مردم پخته‌اند آنچنان شور شده که صدای آشپز‌های خودی را هم درآورده است، تو گویی کشتیبان را سیاستی دیگر آمد. انجمن اسلامی مهندسان در این شرایط با دریغ و درد اعلام میکند نه تنها در این دوره امکان معرفی نامزد ندارد که از معرفی هر نامزد نیابتی و دستچین شده نیز خودداری خواهد کرد.»

ائتلاف زنان (صدف) که شش عضو در جبهه اصلاح طلبان دارد، حزب مردمسالاری و انجمن اسلامی جامعه پزشکی هم بیانیه‌هایی با مضمون مشابه منتشر کرده اند و به این ترتیب بعید است جبهه اصلاح طلبان حتی در روز‌های آینده، به جمع بندی برای معرفی نامزد برسد.

رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی به دومین کنگره سراسری حزب توسعه ملی ایران اسلامی تصریح کرد: آنچه این روزها در جریان معرفی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، ناشی از رویکرد، برداشت و اقدامی است که پیش از این هم عرصه را بر انتخاب مردم تنگ کرده و این‌بار بی‌پرده‌تر و بی‌پرواتر ظهور و بروز داشته است.‌ وی افزود: مهم‌تر و تأسف آورتر از محروم ماندن بخش‌های مهمی از جامعه و جریان‌های مختلف از داشتن نامزد مطلوب خود آن است که میزان بودن رأی مردم و مبنا بودن آن برای نظام سیاسی نفی می‌شود.‌

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
0
اصلاح طلبان اگر در انتخابات مجلس چهارم شورای نگهبان موضع سختی میگرفتند و مماشات نمیکردند کار به اینجا نمی کشید به نظرم دیگر نباید در مقابل حاکمیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
1
0
رای من رئیسی
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
0
1
مثلا اصلاح طلبان چه کارنامه ای دارن که بخوان نظر بدن و کاندیدا معرفی کنن؟ من خودم همیشه به اصلاح طلبا رای دادم اما این دفعه اصلا دیگه رای نمیدم... چه گلی بسر ملت زدین که حالا رای میخواین...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان