تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

سیدحسن خمینی: پنهانی برای مردم تصمیم نگیرند

سید حسن خمینی در سمینار بین المللی امام خمینی و دنیای معاصر گفت: با رهبر انقلاب صحبت می‌کردم ایشان تعبیری داشتند. ایشان گفتند، «یکی از نکاتی که همیشه امام در جلسات خصوصی به ما می‌گفتند این بود که می‌گفتند هر کاری می‌کنید مراقب باشید بتوانید صادقانه با مردم در میان بگذارید». پشت در‌های بسته برای مردم تصمیم نگیرید. هر چه هست را باید بتوانید به مردم بگویید.

اظهارات حسن خمینی درباره انتخاباترویداد۲۴  گزیده سخنان سیدحسن خمینی:

*در افق ملی، انقلاب یک کار بسیار بزرگی کرد و آن اینکه میخی بر تابوت سلطنت زد.

*یک تفکر باطل که از نظام های پوسیده باقی مانده بود توسط امام، مردم ایران به پایان رسید.

*اگر انقلاب مشروطه سعی داشت سلطنت را مشروط کند، انقلاب اسلامی ایران و شخص امام سلطنت را برای همیشه در افق ملی ایران از بین برد.

*این کم دستاوردی نبود، در روزگاری که شاه را سایه خدا می دانستند، در بیان پیش از انقلاب شاه، میهن و خدا در امتداد هم قرار می گرفتند. پایان عصر نظام ستمشاهی یک استبداد مبتنی بر وراثت، این اولین پیام بزرگی است که انقلاب اسلامی برای مردم ایران به ودیعه آورد.

*در دومین گام انقلاب به تعبیر امیرالمومنین حضرت علی (ع) جامعه را غربال کرد.

*قراردادهایی که به باطل تنظیم شده بود را شکست.

*کاری کمی نبود که مدیران این جامعه از نسل هایی برآمدند که امکان اینکه تصور اینکه بتوانند در هرم و منزلت اجتماعی رشد کنند را نداشتند.

*روستازادگان دانشمند رشد پیدا کردند. نسل جوانی که با امام آمدند، بعضی زندان ها، بعضی از تبعیدها، آمدند و نسل ها را عوض کردند. تعبیری که در دهه اول انقلاب بود و فراموشش کردیم. بحث مستضعف.

* این آیه شریفه تمام آنچه بود در دهه اول انقلاب گذشت: وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم.)

*دینی که امام برای روزگار آورد دینی بود بر اندیشه مردم محور.

*آنچه که میراث امام است جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی.

*جمهوری اسلامی یعنی مردم باید حاکمان خود را انتخاب کنند.

*امام فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی خیزد.

*به همین جهت نه ترور را تشویق کرد، نه به تروریست ها بها داد، و نه کودتا.

*با رهبر معظم انقلاب صحبت می کردم ایشان تعبیری داشتند. ایشان گفتند، «یکی از نکاتی که همیشه امام در جلسات خصوصی به ما می گفتند این بود که می گفتند هر کاری می کنید مراقب باشید بتوانید صادقانه با مردم در میان بگذارید».

*پشت درهای بسته برای مردم تصمیم نگیرید. هر چه هست را باید بتوانید به مردم بگویید.

*عدالت الزاما به معنای عدالت اقتصادی و تساوی نیست که مارکسیست ها مطرح می کردند. عدالت سیاسی هم نیست، عدالت فرهنگی هم نیست، عدالت فرصت ها هم هست. هیچکسی بر دیگری ترجیح ندارد. به تعبیر عامیانه این طور نیست که یکی از بقیه مساوی تر باشد.


بیشتر بخوانید: آیت‌الله جنتی: مواضع رهبری درباره شورای نگهبان مایه دلگرمی ما بود


در تعریف عدالت بحث ها خیلی زیاد است، اما بزرگترین دستاورد بشری از کنفسیوس تا بودا تا حضرت مسیح تا در کلمات امیرالمومنان (ع) تا امام صادق (ع) تا این روزها همه دارند هم یک کلام است: آنی که بر خود می پسندی بر دیگران بپسند ، آن چه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم نپسند. قانون طلایی اخلاق.

*حکومت ها همانند مردم همه باید این را به عنوان قانون الهی پیش روی خودشان بگذارند.

*انقلاب اسلامی یک پیام برای روزگار ما دارد که این پیام فراتر از زمان ماست، فراتر از مکان هاست.

*پیام این است که انسان، جامعه انسانی، برگردیم به اخلاق. برگردیم به انصاف، برگردیم به صداقت، برگردیم به امانت، این چارچوب را در زندگی تان بعدها و امروز اجرا کنید. و آسایش جهان از گلوی تفنگ ها بیرون نمی آید، از ین اصول برمی آید. شدنی است، بله، اما نه به راحتی. هیچ وقت این آرمان شهر واقع نمی شود، اما به این معنی نیست که نباید به سوی آن حرکت نکنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان