تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نگرانی اسرائیل از همکاری همزمان پکن با تهران و تل آویو/ نزدیکی ایران و چین منافع چه کسانی را به خطر انداخته؟

موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل که یک اندیشکده مرتبط با دانشگاه تل آویو است گزارشی منتشر کرده و نگرانی‌های اسرائیل در ارتباط با رابطه نزدیک ایران و چین را شرح داده است. رویداد‌۲۴ جزئیات بیشتری از این گزارش را منتشر کرده.

ایران و چین

رویداد۲۴ رابطه ایران و چین همچنان زیر ذره بین موسسات تحقیقاتی امنیت ملی منطقه و جهان است و ابعاد مختلف آن در تضاد و در جهت منافع کشورهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد. چین که به دنبال برهم زدن توازن قوا در جهان به نفع خود روابطش را با کشورهای مختلف گسترش داده، اخیرا دست به امضای توافقی راهبردی با ایران زده که از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اسرائیل از این رابطه ابراز نگرانی کرده است.

موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل گزارشی منتشر کرده و مدعی شده چین یکی از معدود بازیگرانی است که به طور بالقوه می‌تواند از اسرائیل در برابر ایران دفاع کند، اما همزمان رابطه اسرائیل و چین باید تحت ملاحظات بسیار جدی امنیتی تنظیم شود.

گزارشی به همت موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل تهیه شده و به دست نشریه اورشلیم پست رسیده که می‌گوید چین سعی دارد خود را بیش از گذشته به عنوان یک قدرت جهانی مسئول جا بزند و وابستگی جمهوری اسلامی به پکن به عنوان یکی از معدود بازیگرانی که اگر بخواهد قادر است تعادل خاورمیانه را به سمت ثبات تغییر دهد، به نفع اسرائیل خواهد بود.


بیشتر بخوانید:پشت پرده امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین/ رفتار منطقه‌ای تهران تغییر می‌کند؟


در این گزارش گفته شده ایفای این نقش برای چین کار ساده‌ای نیست. نویسندگان این گزارش هشدار داده‌اند که درخواست مستقیم از چین برای قطع رابطه با تهران با شکست مواجه خواهد شد.

این گزارش اذعان کرده که درخواست مستقیم از چین برای قطع یا کاهش قابل توجه روابطش با تهران غیر واقع بینانه است و احتمالا درخواست موثری نخواهد بود. چنین استراتژی با رویکرد اصلی یک ابر قدرت که به دنبال داشتن روابط با همه بازیگران منطقه است در تناقض است.

نویسندگان گزارش موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل بر این باورند که انگیزه‌های چین برای تقویت روابط و همکاری‌ها با ایران ارتباطی به اسرائیل ندارد. از این رو اسرائیل به جای اینکه سعی کند مانع پیشرفت روابط ایران و چین شود باید به طور دائم از پکن بخواهد که برای تبدیل ایران به یک بازیگر میانه‌رو فشار بیاورد.

در این گزارش آمده اسرائیل باید چین را به سمت مواضع سختگیرانه‌تر در قبال منع اشاعه سلاح هسته‌ای سوق دهد و به این ترتیب کاهش برنامه‌های نظامی غیر متعارف ایران در دستور کار قرار بگیرد.

اهرم اسرائیل در برابر روابط چین و ایران

در گزارش موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل آمده تا زمانی که ایران تهدیدی علیه اسرائیل باشد، دولت یهود به ایجاد اخلال در فرآیند‌های دیپلماتیک، در کنار گزینه‌های اقتصادی و نظامی و به طور قطع برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

به ادعای این موسسه منظور از اخلال می‌تواند ایجاد وقفه یا بی‌ثبات کردن روابط تجاری چین با ایران و به طور کلی در خاورمیانه باشد.

در این گزارش به فرصت‌های جدیدی که به عنوان اهرم فشار برای چین جهت اعمال محدودیت برای تهران به وجود آمده نیز اشاره کرده و گفته: اگر اسرائیل و متحدان عربی‌اش در خلیج فارس و دیگر جا‌ها با هم در تعامل با چین هماهنگی بیشتری داشته باشند، در عملکرد چین در قبال ایران نقش موثرتری بازی خواهند کرد.

این موسسه با اشاره به پیمان موسوم به پیمان آبراهام که میان اسرائیل و برخی کشور‌های عربی منطقه از جمله امارات منعقد شده و به عادی‌سازی روابط این کشور‌ها با اسرائیل منجر شده است، نوشت: این هماهنگی‌ها می‌تواند چین را برای میانه‌رو‌تر کردن ایران تحت فشار قرار دهد.

موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل به اسرائیل هشدار داده که باید نسبت به نزدیکی‌اش با چین و متوازن کردن این رابطه با روابطش با آمریکا هشیار باشد و اطلاعاتی را ارائه ندهد که خطر فاش شدن آن نزد جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.

این موسسه تصریح کرده حضور شرکت‌های چینی و شرکت‌های تابعه آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی ایران و همزمان اسرائیل نیاز به مراقبت دقیق دارد و اورشلیم باید فرض را بر این بگذارد که همه اطلاعات بین پکن و تهران به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گفته این موسسه امنیتی، برخی از این پروژه‌ها با شبکه‌های کنترل، سیگنالینگ و نظارت گسترده‌تری در سطح شهر یا سطح ملی متصل هستند که به راحتی امکان دستکاری و خرابکاری را به یک جریان خواهد داد. برخی دیگر از این پروژه‌های زیربنایی از نظر جغرافیایی در نزدیکی مناطق دولتی، نظامی، دریایی و تاسیسات اطلاعاتی حساس قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل، گروه تونل راه‌آهن چین که ۵۱ درصد سهام کنسرسیون مشترک ساخت شبکه راه‌آهن سبک تل آویو را در اختیار دارد یک شرکت تابعه شرکت CREC است.

شرکت CREC شریک قرارگاه خاتم الانبیا ایران در ساخت راه‌آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان است. در این گزارش توضیح داده شده که اسرائیل باید نقاط قوت و محدودیت‌های رابطه ایران و چین را برای پیشبرد استراتژی‌های خود بشناسد.

موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل یک اندیشکده وابسته به دانشگاه تل آویو است که در امور امنیتی نظیر نظامی، امور استراتژیک، توریسم و تعادل نظامی در خاورمیانه و جنگ سایبری تحقیق می‌کند.

برای اینکه اهمیت تحلیل‌های این موسسه را درک کنید باید بدانید که رئیس این موسسه ژنرال آموس یالدین رئیس اطلاعات نظامی وزارت جنگ اسرائیل است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان