تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

مشاهده مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو/ شیوع دوباره بیماری در کشور؟

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کنگو در کشور شیوع نیافته و امسال فقط سه مورد ابتلا به این بیماری در کشور داریم.

 شیوع دوباره  تب کریمه کنگو در کشور؟

رویداد۲۴ بهزاد امیری روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: موارد ابتلا به تب کنگو در استانهای گیلان، اردبیل و فارس گزارش شده و خوشبختانه در استانهای جنوب شرق کشور بویژه سیستان و بلوچستان که هر ساله شاهد شیوع این بیماری بودیم امسال مشاهده نشده و دلیل آن جلوگیری از قاچاق دام است.

وی اظهار داشت: هر ساله با آغاز فصل گرما، فعالیت کنه ها که مهمترین عامل انتقال تب کنگو به حیوان و دام بوده، شروع می شود و این یک بیماری ویروسی است که به انسان نیز منتقل می شود و باید مسایل بهداشتی و حفاظت فردی هنگام ذبح دام کاملا رعایت شود.

امیری ادامه داد: با شروع فصل گرما، کنه ها از حیوانات و دام ها خون خواری می کنند و ویروس را به آنها انتقال داده و بعد از دو هفته از حیوانات و دام ها خارج می شوند، اگر دام با عدم رعایت بهداشت ذبح شود و اقدامات حفاظت فردی انجام نشود، تب کنگو به انسان نیز منتقل می شود.

رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: توصیه می شود لاشه دامی که ذبح شده باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر آن به مدت ۴۸ ساعت در محیط  سردخانه باقی بماند و پس از آنکه کاملا پخته شد، مورد مصرف قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: شباهت علائم کرونا و تب کریمه کنگو


مردم از مراکز غیرمجاز خرید نکنند

امیری افزود: مردم گوشت را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند، در حاشیه جادها مشاهده می شود که افراد دام را خریداری می کنند، در حالیکه این دام مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار نگرفته و مراحل بهداشتی و قرار گرفتن به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه را طی نگرفته و برای مصرف خطرناک بوده و باعث ابتلا به تب کنگو می شود.

ذبح دام در معابر عمومی 

وی تاکید کرد: همچنین از مردم می خواهیم گوشت را از کشتارگاه ها تهیه کنند و به هیچ وجه دام در معابر عمومی و منازل ذبح نشود زیرا خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شود. برای اعیاد مناسبت‌های مذهبی نیز توصیه می‌ شود ذبح دام را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند، افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزار خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

امیری افزود: در غیر اینصورت ممکن است ویروس از طریق ترشحات آلوده و خون بدن بیمار، به فرد دیگری سرایت کند که باید سریع به مراکز درمانی برای مداوا مراجعه کرد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان