تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

همه چیز درباره دریافت ۲ واکسن متفاوت کرونا

 یک اپیدمیولوژیست (همه‌گیر شناس) توضیحاتی درباره کارآمدی واکسن کرونا در دریافت‌کنندگان با واکسن‌های متفاوت در ۲ دز، ارائه داد.

همه چیز درباره دریافت ۲ واکسن متفاوت کرونا

رویداد۲۴ دکتر نوشین فهیم‌فر، درباره موضوع واکسیناسیون کرونا، اظهار داشت: این موضوع در دنیای علم، جدید و جهت بررسی ابعاد مختلف آن، نیاز به زمان و تجربه است.

او افزود: بر اساس مقالات علمی که در دنیا وجود دارند، مشخص شده است در صورتی که فاصله بین دو دز واکسن بیشتر از یک ماه باشد، کارایی آن بهتر خواهد بود و بهترین فاصله بر اساس تحقیقات، یک تا سه ماه است.

این اپیدمیولوژیست در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت دز دوم واکسن کرونا با واکسن متفاوت از دز اول، تزریق‌کنندگان را دچار مشکل خواهد کرد؟ گفت: درباره جابجا کردن واکسن‌های متفاوت، حرف و حدیث‌های مختلفی در جوامع بین‌الملل مطرح هستند و برخی مطالعات نشان می‌دهند که اگر از واکسن‌های متفاوت استفاده شود، حتی کارایی واکسن نیز بالاتر می‌رود!


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت ۵ واکسن ایرانی کرونا


دکتر فهیم‌فر، گفت: البته در این زمینه، هنوز وحدت نظر ایجاد نشده، اما طرح‌هایی در حال اجرا هستند که نشان می‌دهند اگر از واکسن‌های متفاوت استفاده شود، این موضوع به نفع دریافت‌کننده واکسن خواهد بود!
او در پاسخ به این سؤال که آیا تزریق دز دوم واکسن کرونا متفاوت از واکسن دز نخست را قبول می‌کنید؟ گفت: بله، مشکلی بر اساس مقالات علمی که مطالعه کرده‌ام، وجود ندارد. البته من دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌ام! اما اگر در حال حاضر قرار بود که دز دوم را دریافت کنم، به‌طور حتم از واکسن ایرانی استقبال می‌کردم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان