تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح شد:

مهرعلیزاده تنها کسی بود که میثاق‌نامه اهل سنت را امضا کرد/ اصولگرایان اعتقادی به اهل سنت و اقوام ندارند

فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید ۴۳ سال است که اقوام و اهل سنت در این کشور فراموش شده‌اند و هیچ گامی در جهت رفع تبعیض‌ها برداشته نشده است و فقط در زمان انتخابات به یاد اهل سنت هستند.

جلال جلالی زاده

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: قومیت‌ها به بحث پررنگ این دور از تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است. در مناظره نخست محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی تلاش کردند تا از طریق صحبت به زبان ترکی و همچنین طرح مطالبات مربوط به اقوام و اهل تسنن رای این بخش از جامعه را به خود اختصاص دهند، در مناظره دومی که برگزار شد، دیگر نامزدهای اصولگرا نیز تلاش داشتند تا نشان دهند اقوام و اهل تسنن به آنها توجه ویژه‌ای داشتند. با این حال اقوام و اهل تسنن دل خوشی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه در این دوره و چه در دوره‌های پیشین ندارند به گونه‌ای که مولوی عبدالحمید اعلام کرده که از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند.


بیشتر بخوانید:شیوه مناظره‌های انتخاباتی در ایران شبیه مسابقات تلویزیونی است/ کاندیدا‌ها حرف‌های کوچه و خیابان را می‌زنند نه حرف تخصصی


جلال جلالی زاده فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی شورای هم اندیشی اهل سنت در این باره گفت: ۴۳ سال است که اقوام و اهل سنت در این کشور فراموش شده‌اند و هیچ گامی در جهت رفع تبعیض‌ها برداشته نشده است و فقط در زمان انتخابات به یاد اهل سنت هستند آن هم به دلیل تشکیل شورای هم‌اندیشی اهل سنت، که برای پیگیری مطالبات تشکیل شده است. برخی از کاندیدا‌ها در مناظره‌ها از اهل سنت و اقوام اسم می‌برند و این درحالی است که برخی از آن‌ها حتی حاضر به صحبت در خصوص اقوام و اهل سنت نیستند؛ زیرا قلبا اهل سنت و اقوام را قبول ندارند و اساسا حقوق شهروندی را هم نمی‌پذیرند؛ ولی به صورت محرمانه افرادی را می‌فرستند که با بزرگان اهل سنت مذاکره کنند.

روحانی اجازه داد رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان تدریس شود

جلالی زاده با بیان اینکه مطالبات اهل سنت از چندسال قبل به کمک برخی سیاسیون و مولانا عبدالحمید دسته‌بندی شده بود و برخی افراد مانند آقای روحانی آن را پذیرفته و امضا کرده بود، گفت: توجه روحانی به مطالبات ضعیف بود اما اقدام مثبتی که کرد این بود که اجازه داد رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان تدریس شود، موضوعی که احمدی نژاد جلوی آن را گرفته بود.

وی افزود: در این دوره شورای هم اندیشی اهل سنت، متشکل از فعالان سیاسی و مدنی مناطق سنی نشین هستند که تقریبا هم فکر و هم نظر با مولوی عبدالحمید است و تا بحال با ۴ نفر از کاندیدای موجود در خصوص مطالبات صحبت شده است. با آقایان رضایی، قاضی زاده هاشمی، همتی و مهرعلیزاده. آقای محسن رضایی گفتند حتما تلاش می‌کنم وزیر و معاون رئیس جمهور را از اهل سنت قرار دهم و مشکلاتشان را حل کنم. آقای قاضی زاده هم گفتند که از شایستگان استفاده می‌کنم و آقای همتی هم گفتند که از اهل سنت در وزارت خانه‌ها و سایر دستگاه‌ها استفاده خواهم کرد، اما آقای مهرعلیزاده تنها کسی بود که گفت حاضر شده این میثاق نامه را امضا کند. یعنی مطالبات به ایشان در دو صفحه داده شده است و او گفت که حاضر به امضای همه این مطالبات و اجرای آن هستم و حتی بیشتر از این را انجام خواهم داد.

سابقه نامزدها در استفاده از اهل تسنن و قومیت‌ها را بررسی کنید

این فعال سیاسی ادامه داد: در این خصوص فعلا دیداری با رئیسی صورت نگرفته است و افرادی مانند جلیلی و زاکانی هم اساسا اعتقادی به اهل سنت و اقوام ندارند و معتقد به این مسائل نیستند.

سخنگوی شورای هم اندیشی اهل سنت با بیان اینکه جامعه به دلیل وعده‌های دروغین مسئولین دچار نوعی بی اعتمادی شده است، گفت: همه این کاندیدا‌ها دارای پست و مقام بوده‌اند و به نظرم باید گذشته این افراد بررسی شود و ببینیم کدام یک از این افراد واقعا در دوره مسئولیت خود آیا از اهل سنت و اقوام استفاده کرده اند یا نه. اگر واقعا استفاده کرده‌اند که خب مردم به درستی تشخیص می‌دهند و اگر جنبه نمایشی داشته باشند بازهم مردم فهیم و عاقل هستند و به درستی تشخیص می‌دهند.

جلالی زاده معتقد است که برخی از کاندیدا‌ها که جرات صحبت از اهل سنت و مشکلاتی که در این ۴ دهه برایشان رخ داده است را دارند به مراتب بهتر از افرادی هستند که شهامت صحبت از این موضوع را ندارند. همین نکته‌ها می‌تواند در جذب آرای مردم موثر باشد.

نظرات شما
پیشخوان