تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

قوانین تصادف با عابر پیاده

در صورت بروز حادثه‌ای که عابر پیاده در آن دخیل است و در صورت عبور او از معابر غیر‌مجاز، کارشناسان تصادفات راهور ناجا صحنه تصادف را بررسی نموده و سهم تقصیر هر یک از طرفین، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‌نمایند.

قوانین تصادف با عابر پیاده

رویداد۲۴ همه‌ ما احتمالا وقتی می‌شنویم ماشین و عابرپیاده‌ای با هم تصادف کرده‌اند، حق را به عابرپیاده می‌دهیم و راننده‌ ماشین را تنها مقصر این حادثه می‌دانیم. اما قانون تحت شرایطی حق را به راننده نیز می‌دهد.

وظایف عابر پیاده طبق آیین نامه‌ راهنمایی و رانندگی

در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.

از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشند.

در سواره‌رو خیابان برای سوار شدن به‌ وسیله‌ نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل‌ نقلیه، توقف نکنند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ چرا دیه مردان ۲ برابر زنان است؟


چه مواردی در قانون مجازات اسلامی عابر پیاده را مقصر می‌داند؟

در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است، اگر عبور نماید و راننده‌ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله‌ نقلیه نیز نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر برخورد نموده و منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست.

و همین‌طور هر گاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آنها مجاز نیست، توقف کند یا شی یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا چیز لغزنده‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شی یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است، ضامن دیه و سایر خسارات است. مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل، عمدا با آن برخورد کند که در این صورت نه فقط خسارت به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده‌دار خسارت وارده نیز می‌شود.

در صورتی که عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند و در صورت تصادف با وسیله‌ نقلیه، راننده مشروط بر اینکه کلیه‌ مقررات را رعایت نموده باشد و قادر به کنترل وسیله‌ نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت. عدم مسئولیت راننده مانع از استفاده‌ مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان