تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره روز؛

حیدر مصلحی ؛ وزیر اطلاعاتی که هاشمی را رد صلاحیت کرد!

حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دوره احمدی نژاد در هفته منتهی به انتخابات مجلس خبرگان خبرساز شده و گفته گزارش او منجر به رد صلاحیت آیت الله هاشمی شده است. رویداد۲۴ در این گزارش سابقه این چهره امنیتی را بررسی کرده است.

مصلحي رى صلاحيت هاشمي

رویداد۲۴ ده سال پیش، کشور در اوضاع پیچیده‌ای به سر می‌برد. فضای سیاسی، متاثر از حوادث بعد از انتخابات ۸۸ و بعد از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد، در سکوتی بی‌سابقه فرو رفته بود و نیرو‌های مدنی اصلاح‌طلب و منتقد به حداقل فعالیت خود رسیده بودند. در این شرایط به نظر می‌رسید اصولگرایان در ایده آل‌ترین حالت سیاست‌ورزی خود هستند. در همان ایام خبر رسید که محمود احمدی‌نژاد، با استعفای حیدر مصلحی موافقت کرده است.

در نامه محمود احمدی‌نژاد آمده بود «جناب حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، با تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی در مدت تصدی مسئولیت وزارت اطلاعات به استناد اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی جمهوی اسلامی با استعفای شما موافقت می‌گردد.»

این خبر را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده بود هرچند در حال حاضر این خبر ظاهرا از آرشیو این خبرگزاری حذف شده است. همزمان خبرگزاری فارس هم ادعا کرده بود مصلحی وزیر اطلاعات با حکم محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور برکنار شد. فارس نوشت كه تا زمان معرفی وزیر جدید به مجلس سرپرستی این وزارتخانه را خود شخص رئیس جمهور عهده‌دار شده است. تا اینجا هنوز اتفاق عجیبی رخ نداده بود. احمدی‌نژاد عادت داشت وزیرانش را مرتب تغییر دهد و وزیران احمدی‌نژاد در خرداد ۹۲ هیچکدام در شهریور ۸۴ همراه او نبودند!

ساعتی بعد از این استعفا، خبرگزاری‌ها نوشتند در پی مخالفت رهبری با بركناري مصلحی از وزارت اطلاعات، او همچنان به کار خود در این وزارتخانه ادامه می‌دهد. تا اینجا هم اتفاق بی‌سابقه‌ای نیفتاده بود. پیش از این وقتی محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول منصوب کرده بود، به دستور رهبری در این انتصاب تجدید نظر کرد و محمدرضا رحیمی را به عنوان معاون اول منصوب کرد که همین رحیمی، بعدا به اتهام فساد اقتصادی به زندان افتاد.

ماجرا، هر چه که بود، استعفا یا برکناری، نقطه عطف سیاست ایران شد. جریان محمود احمدی نژاد از جریان امنیتی طلاق گرفت. قبل از آن هم نشانه‌های آشکاری از اختلاف احمدی نژاد و این نیرو‌ها دیده می‌شد، اما حوادث بهار ۱۳۹۰، منجر به جدایی رسمی اصولگرایان امنیتی و بهاری‌ها شد.

محمود احمدی نژاد در اعتراض به این وضع خانه‌نشین شد. ۱۱ روز از رئیس جمهور خبری نبود. این قهر ۱۱ روزه، برای حامیان او بسیار سنگین بود و برخی این رفتار را قهر با رهبر انقلاب تعبیر کردند. اما سرانجام احمدی‌نژاد به کار بازگشت و مصلحی نیز در وزارت اطلاعات باقی ماند.


بیشتر بخوانید: در انتخابات ۹۲، به شورای نگهبان گفتم هاشمی رفسنجانی رأی می‌آورد و به مصلحت نظام است که رد صلاحیت شود


به گزارش رویداد۲۴ ده سال بعد براي بار دیگر مصلحی در صدر اخبار قرار گرفته است. او که این روز‌ها نامزد انتخابات خبرگان است، اما در فهرست‌های اصلی جریان اصولگرا قرار نگرفته است، برای اینکه اسمش را سر زبان‌ها بیندازد و خدمتی که به جریان اصولگرا کرده را به رخ بکشد، در گفت‌وگویی ادعا کرده به شورای نگهبان اطلاع داده بود که ارزیابی وزارت اطلاعات از «کف خیابان‌ها» حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی رای می‌آورد.

او گفته آن زمان «هزینه و فایده تایید یا ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی را بر اساس حفظ نظام» در دو صفحه نوشتم و در نهایت جمع‌بندی کردم که «با توجه به موقعیت نظام و مسائلی که وجود دارد به مصلحت نظام است که او ردصلاحیت بشود». فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هر چه تلاش کردند اشکالی به گزارش او وارد کنند، نتوانستند. برای حفظ نظام چنین امری واجب است و خیلی گنده‌گنده‌ها تاکنون فدای این نظام شده‌اند.

بعد از صحبت‌های مصلحی، اصولگرایان گفتند این صحبت‌ها مبتنی بر حقیقت نیست و مصلحی این کار را کرده تا اسمش بر سر زبان‌ها بیفتد تا در انتخابات خبرگان، رای بیاورد. مصلحی البته اهل غلو کردن هست و در زمان حضور در وزارت اطلاعات، به این مسئله مشهور بود، اما روایتی که او از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی تعریف کرده، بسیار شبیه روایتی است که هاشمی رفسنجانی سال ۹۲ آن را تعریف کرده بود.

عباس عبدی در صفحه توییتر خود نوشته است «اگر دو دهه پیش کسی می‌گفت که روزی می‌رسد که یک روحانی درجه چند هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت می‌کند، و فقهای شورای نگهبان به او هاج و واج نگاه می‌کنند، آن فرد را به تیمارستان می‌بردند، اما این اتفاق رخ داده است.»

از سپاه تا اطلاعات!

درجه چند بودن مصلحی، البته کنایه نیست. مصلحی قبل از سال ۸۴ روحانی مشهوری نبود و بعد از اینکه به دستور صفار هرندی، به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه شد کم کم در سیاست ایران صاحب جایگاه شد و بعد از دولت احمدی نژاد هم دوباره افول کرد و مثل سابق به حاشیه رفت. صفار هرندی سردبیر روزنامه کیهان بود که همیشه ارتباط خوبی با نهادهای امنیتی داشته است و در دولت  احمدی نژاد به وزارت ارشاد رفت و مصلحی را هم به ریاست سازمان اوقاف منصوب کرد. 

مصلحی پیش از آن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف مشغول بکار بوده و از مشاوران احمدی نژاد در دولت نهم بود،نمایندگی حضرت امام (ره) در قرارگاه کربلا و خاتم الانبیاء (ص) در دوران دفاع مقدس، نماینده ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی مقاومت بسیج و مشاور ریاست سازمان تبلیغات اسلامی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی مصلحی قبل از نشستن بر صندلی وزارت اطلاعات بود. وی همچنین به مدت بیست سال تحصیلات حوزوی داشته و اولین مشاور احمدی نژاد در امور روحانیون بوده است.

اما حضور او در مجلس خبرگان، در زمانی که دیگر هاشمی رفسنجانی در قید حیات نیست، می‌تواند نویدبخش دوران جدیدی در حیات سیاسی آقای وزیر باشد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان حیدر مصلحی گفته «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهاد‌های قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»

واکنش شورای نگهبان فعلا در همین حد باقی مانده و حقیقت ماجرا مشخص نیست. اگر مصلحی حقیقت را بگوید، باید این سوال را پرسید که چرا مصلحت فدای حقیقت شده است. این سوال را علی مطهری نیز مطرح کرده بود و گفته «آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مرّ قانون را عمل می‌کند. به راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟ ضمناً معمای رد صلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره نیز حل شد:، چون رأی داشتند، برای حفظ نظام رد شدند!»

اما اگر مصلحی دروغ می‌گوید، شورای نگهبان باید پاسخگو باشد که چگونه صلاحیت چنین فردی برای انتخابات مجلس خبرگان تایید شده است؟ شورای نگهبان البته همواره مصلحت‌اندیشی کرده و حقیقت را نگفته است؛ چنانچه در ماجرای رد صلاحیت علی لاریجانی نیز همین اتفاق افتاد و با آنکه رهبری دستور داد نهادهای مسئول جبران کنند و خود لاریجانی هم درخواست داشت تمام دلایل رد صلاحیتش رسانه‌ای شود، شورای نگهبان سکوت کرد و سخنگو گفت قانون در این باره سکوت کرده بنابراین الزامی به اعلام نیست. عباس عبدی البته به شورای نگهبان طعنه زد و گفت اگر قانون سکوت کرده، پس چرا شما طرف «عدم اعلام» را گرفتید!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سید علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
0
دست مصلحی بوسیدن و روی ردشده هاش تف و لعن و نفرین داره
نظرات شما
پیشخوان