تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

چشم‌انداز بورس در فردای انتخابات

معاملات بورس در چند هفته اخیر تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت و بازاری آرام را تجربه کرد، در هفته‌ای که گذشت حجم معاملات خرد به صورت روزانه در محدوده سه هزار میلیارد تومان باقی ماند و بازار سهام نتوانست در این مدت با معاملات خود چندان رونقی را از خود نشان دهد.

چشم‌انداز بورس در فردای انتخابات

رویداد۲۴ معاملات بورس در چند هفته اخیر تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت و بازاری آرام را تجربه کرد، در هفته‌ای که گذشت حجم معاملات خرد به صورت روزانه در محدوده سه هزار میلیارد تومان باقی ماند و بازار سهام نتوانست در این مدت با معاملات خود چندان رونقی را از خود نشان دهد. در حال حاضر حجم معاملات بسیار پایین آمده و معامله‌گران همه در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند تا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. برخی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توان شاهد روز‌های باثبات‌تری در بازار سرمایه بود. شاخص کل در حال نزدیک شدن به خط روند نزولی میان‌مدت در محدوده یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی است که به عنوان مقاومت بسیار مهم در مسیر صعودی قرار دارد.

بلاتکلیفی ادامه دارد

به گزارش اعتماد، اما آنچه مشخص است اینکه تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، روند معاملات بورس بلاتکلیف بوده و ممکن است فقط برگزاری انتخابات تاثیر منفی بر بازار داشته باشد، اما این احتمال وجود دارد که خروجی انتخابات روند معاملات این بازار را به سمت رشد و روند صعودی سوق دهد. بازار سرمایه در چند ماهه اخیر ریزش سنگینی داشته و قیمت‌ها برای خرید جذاب شده، اما نکته اینجاست که رونق بازار سرمایه در گرو مثبت شدن فضای بازار و هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سهام و تشکیل صف‌های خرید است. حسن ایزدی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ احتمال دارد که انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم کشیده شود و تا زمانی که رییس‌جمهور به صورت نهایی مشخص نشود، نمی‌توان تحلیل درستی از بازار سرمایه داشت، ضمن آنکه تنها انتخاب رییس‌جمهور ملاک نیست و نگاه تیم اقتصادی دولت به بورس نیز بسیار مهم است که این افراد دارای چه رویکرد‌های سیاسی و دیدگاهی برای این بازار هستند.

سیاست اقتصادی هیات دولت مهم است

ایزدی به «اعتماد» گفت: باید دید آیا بحث سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در سیاست‌های اقتصادی این افراد جایگاهی دارد یا ندارد و نگاه‌شان به بازار سرمایه چگونه است و آیا این بازار را کمک حال دولت می‌دانند یا نمی‌دانند، ضمن اینکه سیاست رییس‌جمهور نیز در مذاکراتی که با کشور‌های دیگر درخصوص احیای برجام دارد، بسیار موثر است. او ادامه داد: هر چند با روی کار آمدن رییس‌جمهور مقداری از ابهامات کم خواهد شد، اما چند ماهی زمان می‌برد تا روند بازار سرمایه مشخص شود. ایزدی خاطرنشان کرد: رییس شورای اروپا هم عنوان کرده است که توافق برجام بعد از تشکیل دولت جدید در ایران انجام خواهد شد که همین موضوع به دو ماه زمان نیاز دارد و اینکه در این مدت وضعیت اقتصادی چه خواهد شد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

قیمت‌ها نسبت به گذشته بسیار پایین است

او افزود: هر چند گفته می‌شود قیمت سهم‌ها امروز در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، اما قیمت تابعی از عملکرد شرکت‌ها و وضعیت شرکت‌هاست البته قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده است و در پایین‌ترین حد خود است، اما اگر برای ادامه سال شرایط اقتصادی درست نشود و تحریم‌های شدید اقتصادی ادامه داشته باشد باید گفت قیمت‌ها چندان هم بهبود پیدا نکرده است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت در این فرآیند یک آیتم نسبی است همان‌گونه که در سایر کالا‌ها هم همین‌گونه برداشت می‌شود، اما اگر نسبت به سال گذشته درنظر بگیریم که قیمت‌ها همه بالا بودند بله امروز قیمت سهم پایین آمده است. اگرچه بسیاری از سهامداران بزرگ بورس، در منفی‌های بازار اقدام به خرید کرده‌اند، ولی بسیاری از سرمایه‌گذاران هم منتظر تعیین تکلیف نتیجه انتخابات و کاهش ابهامات در فضای سیاسی و اقتصادی کشور هستند تا بعد از آن اقدام به خرید کنند. از این‌رو، احتمالا بعد از برگزاری انتخابات، بازار سرمایه تغییراتی را تجربه خواهد کرد.



۳۰درصد ابهامات برطرف شد

او تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰درصد ابهامات با انتخابات برطرف شده، اما تا تعیین نهایی رییس‌جمهور و چیدمان تیم اقتصادی‌اش همچنان این ابهامات در بازار سرمایه باقی است، ضمن آنکه باید دید آیا در مراودات بین‌المللی، دریافت‌ها و پرداخت‌ها و واردات و صادرات به سهولت انجام می‌شود یا خیر که هنوز نیاز به زمان بیشتری دارد. البته هنوز اعتماد به بازار برنگشته، اما جو غالب بازار به رییس‌جمهور آینده خوشبین است و منتظر برنامه‌های برنده انتخابات است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از بهتر شدن شرایط بازار دارد. اعتماد نیز یک شبه ایجاد نمی‌شود و یک‌باره نیز از بین نمی‌رود، مسیری که بازار در طول این مدت طی کرد موجب شد اعتماد سهامداران سلب شود.

او ادامه داد: در حال حاضر با منابع کمی مواجه هستیم، اگر منابع وجود داشت دولت‌ها اقدام به انتشار پول نمی‌کردند تا نقدینگی به حجم بالایی برسد و اقتصاد کلان کشور به وضعیت کنونی دچار شود. ایزدی ادامه داد: از میان کاندیدا‌ها باید گفت با توجه به عملکرد چند سال اخیر عبدالناصر همتی در بانک مرکزی ایشان اصلا اعتقادی به بازار سرمایه و رونق آن نداشت از سوی دیگر سایر کاندیدا‌ها هم چندان بورس را مدنظر خود قرار ندادند و تنها بحث این بود که باید اوضاع سهام را بهبود بخشید، اما در این مناظره‌هایی هم که انجام شد هیچ کدام از کاندیدا‌ها راهکاری برای این موضوع ارایه ندادند.

پول‌پاشی مخل سرمایه‌گذاری است

ایزدی گفت: ضمن آنکه بحث افزایش یارانه‌ها هم مطرح شده، اما هیچ کدام برنامه درستی برای آن ارایه ندادند و هیچ‌کدام اهداف و برنامه قابل استنادی نداشتند همچنین بخش زیادی از اقتصاد کشور غیرشفاف است که روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد، اما باید گفت پول‌پاشی و سرمایه‌پاشی بدون هدف مخل سرمایه‌گذاری است و دولت با این اقدام مردم را به سرمایه‌گذاری عادت نمی‌دهد و مردم هم عادت می‌کنند یک مقدار منابع را دریافت کنند بدون اینکه بیندیشند این منابع از کجا آمده است.

گفتنی است کارشناسان این حوزه بر این باورند که پس از مشخص شدن رییس‌جمهور منتخب مردم، فعالین بازار سرمایه وعده‌های ارایه شده انتخاباتی فرد پیروز شده را در تبلیغات خود در رابطه با بازار سرمایه مرور خواهند کرد و همچنین در کنار آن گمانه‌زنی‌های مربوط به این موضوع که چه افرادی در کابینه دولت جدید به خصوص تیم اقتصادی خواهند بود را مورد بررسی قرار می‌دهند، ضمن آنکه نرخ ارز و قیمت‌های جهانی از جمله عواملی هستند که بر این بازار تاثیر مستقیم دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان