تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۵ تير ۱۴۰۰
در صورت رفع تحریم؛

بانک‌های ایران آماده برقراری ارتباط با بانک‌های جهان هستند؟

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با تغییرات اگر زیر ساخت‌های بانک تغییر نکند در زمان رفع تحریم‌ها ما دچار خود تحریمی خواهیم بود.

بانک‌های ایران آماده برقراری ارتباط با بانک‌های جهان هستند؟

رویداد۲۴ حجت الله فرزانی کارشناس ارشد اقتصادی بانکی و مالی در خصوص ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های بین المللی پس از برداشته شدن تحریم‌ها اظهار کرد: در روابط کارگزاری بین المللی، آن چیزی که مطرح شده این است که بانک‌های عامل باید زیر ساخت‌هایی را داشته باشند که بتواند شبکه بانک مرکزی را به شبکه بانک بین المللی متصل کند.

پس از برداشت تحریم‌ها ما باید ببینیم قوانین و مقرراتی که ما در کشور داریم با ادبیات بین المللی هماهنگ است یا خیر؟

فرزانی ادامه داد: باتوجه به تحریماتی که در چند سال گذشته داشتیم حتی قبل از برجام، ما در دنیا منفک بودیم، زیرا قوانین ما با قوانین بین المللی هماهنگ نیست و حتما باید مقررات بانک مرکزی درخصوص این موضوع و همخوانی آن با ادبیات بین المللی اتفاق بیفتد. او ادامه داد: بانک مرکزی نیازمند این است که حتما یک بازنگری در دستور العمل‌ها و قوانین و مقرراتش داشته باشد.

فرزانی در این رابطه اظهار کرد: اگر رفع تحریم‌ها اتفاق بیفتد و تغییری در بانکداری و الزامات و زیر ساخت‌های بانکداری اتفاق نیفتد عملا ما بدون وجود تحریم خارجی، دچار خود تحریمی خواهیم شد، زیرا شبکه بانکی ما نمیتواند به شبکه بانکی جهان متصل شود و در مباحثی مثل نقل و انتقالات بین المللی و باشگاه بانک‌های بین المللی محروم خواهد بود.


بیشتر بخوانید: روزانه پیگیر واریز ۱۵۰ میلیون دلار به حساب صندوق تثبیت هستیم


فرزانی در پاسخ به اینکه چه زیرساخت‌هایی را باید در کشور فراهم کنیم مختصر توضیح داد: در حوزه دستور العمل‌ها مثل طبفه بندی دارایی‌هایی که در شبکه بانکی تعریف شده و وجه نقدی مطالباتی که در قانون بانکداری ما تعیین شده تفاوت عمده با ادبیات بین المللی دارد و باید تغییر کند. پس در این صورت دستور العمل‌های قانون و مقررات بانک مرکزی نیازمند بازنگری است.

کارشناس مسائل بانکی درباره زیر ساخت‌های بانک مرکزی ادامه داد: در واقع زیر ساخت‌هایی که مد نظر بانک‌های بین المللی است را متاسفانه در کشور نداریم. بانک‌ها لازم است که این زیر ساخت‌ها را فراهم بکنند تا بتوانیم پس از رفع تحریم‌ها با بانک‌های بین المللی ارتباط بگیریم.

او اظهار کرد: بانک‌های دنیا وقتی که می‌خواهند با بانکی مراوده داشته باشند اقداماتی را انجام می‌دهند مثلا اگر بخواهند با بانک مرکزی ارتباط بگیرند، یک پرشسنامه را برای ما ارسال می‌کنند اعم از این که صورت‌های نادر را بر مبنای IFRS یا همون سازمان گزارشگری مالی بین المللی داشته باشیم که بتوانیم با زبان تجارت بانکداری بین المللی صحبت بکنند. ما در حال حاضر این موضوع را نداریم یعنی صورت‌های مالی ما مبتنی بر استاندارد‌های بین المللی گزارشگری مالی نیست که بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. در نتیجه صورت‌های مالی ما را برخی از بانک‌های دنیا نمی‌پذیرند.

فرزانی درباره وجود بحران در بانک‌های ایران از نظر بانک‌های بین المللی گفت: بانک‌های ایران از نظر بانک‌های بین المللی دچار بحران هستند به دلیل اینکه سرمایه لازم را ندارند و نسبت مطالبات جاری آن‌ها بسیار بالا است در این راستا اصلاح نظام بانکی کشور برای کشور ضرورت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان