تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

ایران به خارجی ها هم یارانه می‌دهد!

حریری اظهار داشت: طی سه دهه اخیر چندین بار در دولت های مختلف اقدام به تدوین استراتژی صنعتی در کشور کرده ایم که متاسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده است.

یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

رویداد۲۴ رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو حمایت از تولید و صنعتگران است که رونق اقتصادی و اشتغالزایی را در جامعه به دنبال دارد. رفاه جامعه در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌ گیرد و توسعه اقتصادی هم در گروی رشد تولید و صادرات است. این مهم نیز فقط با پشتیبانی واقعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محقق می‌شود.

اما زیرساخت ها و برنامه های تولید در کشور ما تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای امروز کشور است؟ نقاط ضعف و قوت تولیدات صنعتی کشور چیست و برای توسعه اقتصادی کشور در شرایط کنونی چه اقداماتی باید انجام داد.

    خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفتگویی را با مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ترتیب داده است که مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

    حریری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: موضوع تولید مخصوصا تولید صنعتی در کشور ما به نوعی از سمت گشاد شیپور دمیدن است. حدود ۵۰ سال است که اقتصاد کشور دچار تحولات و تغییرات اساسی شده است. ما در تمام طول این مدت یک موضوع مهم را فراموش کرده ایم. طی سه دهه اخیر چندین بار در دولت های مختلف اقدام به تدوین استراتژی صنعتی در کشور کرده ایم که متاسفانه تا کنون به نتیجه نرسیده است. از سمت دیگر ما یک سند توسعه اقتصاد ملی نیز داریم که در آن سند هم مشخص نیست چند درصد از GDP کشور باید از طریق تولید و چه مقداری از طریق خدمات تامین شود؟


    بیشتر بخوانید: آخرین خبر از ثبت نام یارانه بگیران جدید


    فقدان نگاه استراتژیک در صنعت و  کشور

    وی افزود: بعد از قید کردن این موضوع مهم در برنامه های توسعه ای خود باید بررسی کنیم که تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی در GDP کشور چقدر سهم دارند؟ متاسفانه هیچ کدام از این موارد در استراتژی های صنعتی کشور قید نشده است. حداقل ۴ دهه است که ما ندای حمایت از تولید و صنعت را به عناوین مختلف سر می دهیم اما نتیجه تمام برنامه های حمایتی از صنعت کشور در شرایط امروزی به جایی رسیده است که نه صنعتگر راضی است و نه مصرف کننده محصولات صنعت و نه سیاستگذار.

    رییس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین گفت: این موضوع نشان می دهد که ما هیچگاه نگاه استراتژیک به صنعت نداشته ایم و همواره درگیر شعار های سطحی بوده ایم. امروزه واردات کالاهایی که توان تولید داخلی آن وجود دارد ممنوع شده است. سابق بر این که این ممنوعیت وجود نداشت نیز تعرفه های سنگینی برای واردات وضع می شد که تا از این طریق بتوانیم صنایع خود را قوی کنیم. نتیجه تمام این سیاست گذاری شرایط امروزی صنعت و تولید کشور است.

    حریری خاطرنشان کرد: امروزه در بازار لوازم خانگی که یکی از صنایع داخلی پرمصرف ما است کالای قاچاق از کشورهای همسایه وارد کشور می شود. نکته اصلی اینجاست که این کالای قاچاق که با ارز آزاد و هزینه مازاد کالاهای قاچاق وارد کشور می شود از لوازم خانگی ساخت داخل ارزان تر است! بنابراین به این نتیجه می رسیم که ما در حوزه سیاست گذاری ایراد داریم که چنین خروجی هایی از صنعت کشور را شاهد هستیم. تا زمانی که شرایط رقابت تولید در کشور ما فراهم نشود و اقتصاد کشور شفاف و آزاد نباشد تا همیشه با چالش های اینچنینی در سطح صنعت و اقتصاد کشور مواجه خواهیم بود.

    ایجاد زمینه فساد و رانت در بستر تولید

    وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما هر حرفه مقدسی می تواند به محلی برای رانت خواری تبدیل شود، گفت: همه رانت خواران بزرگی که در کشور شناسایی و بعضا دستگیر شده اند برای اینکه بتوانند اعمال خلاف، رانت خواری و فساد خود را انجام دهند در وهله اول اقدام به تاسیس یک کارخانه کرده اند و به عبارتی در بستر تولید اقدام به فعالیت های اینچنینی کرده اند. بنابراین ما باید هیچ فعالیت اقتصادی را نسبت به دیگری برتری ندهیم و مقدس نکنیم. ما باید به این نتیجه برسیم اگر تمام بخش های اقتصادی کشور فعالیتی درست و سالم داشته باشند محترم هستند.

    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در ادامه تصریح کرد: امروزه برخی از شرکت ها مانند پتروشیمی ها و فولادی ها مشغول تولید ماده اولیه هستند. از آنجا که این شرکت ها انرژی تقریبا رایگان دریافت می کنند قادر به تولید و صادرات در شرایط کنونی کشور هستند. به عبارتی می توان گفت این شرکت ها محصول صادر نمی کنند بلکه یارانه را به خارج از مرزها می فرستند.

    حریری گفت: از آنجا که ما برای توسعه اقتصادی خود استراتژی معینی نداریم به طور قطع در حوزه تولید نیز فاقد استراتژی هستیم. هر نوع حمایت از هر فعالیت اقتصادی اگر هدف دار نباشد نادرست است. بنابراین ما باید یک تحول فکری در اقتصاد خود ایجاد کنیم. نتیجه این روش هایی که ما در ۵ دهه گذشته در اقتصاد کشور به کار گرفته ایم چیزی در حد نمره صفر بوده است.

    منبع: گسترش نیوز

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: یارانه ، یارانه نقدی
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان