تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۱۰ تير ۱۴۰۰
نایب رییس کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وزیر صمت مخالف عرضه خودرو در بورس است/ برخی نمایندگان مخالف طرح ساماندهی بازار خودرو هستند

علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه پارلمان برای کاهش قیمت خودرو گفت: بنا شد خودرو در بورس عرضه شود، اما وزیر صمت با این موضوع مخالفت کرد.

علی جدی

رویداد۲۴ محمد آیتی: گویا پس از سه سال همچنان بازار خودرو قصد آرام شدن ندارد و باید بپذیریم که تحریم‌ها اثرات منفی مهلکی را بر صنعت خودروسازی ما وارد کرده و بی‌تردید دود آن، تنها در چشم افرادی رفته است که خودرو را نه به عنوان کالای سرمایه‌ای، بلکه برای استفاده روزمره می‌خواستند و حال باید در کمال ناامیدی چشمشان به جدول قیمت‌ها باشد تا شاید با اتفاقات عجیب و غریبی، پولشان به خرید خودرو برسد.

در این بین، عملکرد مجلس یازدهم بسیار بحث‌برانگیز است. آن‌ها پس از حضور در مجلس بار‌ها اعلام داشتند قیمت خودرو‌های داخلی غیرواقعی است و حتماً جلوی افزایش بی‌رویه نرخ‌ها را خواهند گرفت، اما با گذشت ۱۳ ماه از عمر مجلس یکدست و اصولگرا می‌بینیم این شعار هم، همچنان در پیچ و خم‌های مختلف گیر کرده و به اصطلاح هنوز آب از آب تکان نخورده است.

اینکه چرا طرح ساماندهی بازار خودرو به سرانجام نمی‌رسد و مشکل کار کجاست؟ سوالی است که از علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع پرسیدیم. او می‌گوید: تصمیم‌گیری در خصوص صنعت خودرو بسیار سخت و پیچیده است و زمان گذشته شده را باید طبیعی بدانیم.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ گفت: صنعت خودرو و مسائل آن، یک بحث ملی است و حواشی زیادی هم دارد. تصمیم‌گیری در این رابطه تاثیرات زیادی در جامعه خواهد گذاشت و از این‌رو مجلس هم نسبت به این موضوع، حساس است.

جدی افزود: ما از روز اول پیگیر بودیم و همچنان هم موضوع را رها نکردیم. یک طرح ساماندهی بازار خودرو را مجلس دهم آماده و به شورای نگهبان فرستاد که ایراد شورای نگهبان به مجلس یازدهم ارجاع شد. از طرفی، ما در کمیسیون در حال ایجاد طرحی جدید بودیم. به خاطر اینکه کار سرعت پیدا کند، نظرات خودمان در طرح جدید را در قالب ماده ۴ که شورای نگهبان از طرح قبلی اعاده کرده بود، آوردیم، اما هفته گذشته برخی همکاران ما در صحن پس از قرائت ایراد گرفتند و گفتند اینکه طرح جدید در قالب رفع ایراد طرح قبلی بیاید اشکال آیین‌نامه‌ای دارد و همین باعث شد، هیات رییسه دوباره طرح را به کمیسیون ارجاع دهد. اعضای کمیسیون صنایع باز هم تلاش خواهند کرد ایرادات را رفع کنند و سپس با هیات رییسه لابی کنیم تا سرعت کار بالا برود، ولی اگر باز هم مقاومت همکاران را دیدیم، طرح مجلس دهم را رفع ایراد می‌کنیم و به صحن می‌فرستیم و سپس طرح خودمان را جدا تعیین‌تکلیف می‌کنیم و به هیات رییسه برای قرائت و رای‌گیری می‌دهیم.


بیشتر بخوانید: خودرو ارزان می‌شود؟


نماینده شیروان در پاسخ به اینکه چرا این کار تا این اندازه پیچیده شده است؟ گفت: وقتی در یک موضوع چند نهاد درگیر باشند طبیعتاً حساسیت بالا می‌رود. به طور مثال ما با کارشناسان و متخصصان وزارت صمت چندین جلسه برگزار کردیم و بنا شد خودرو در بورس عرضه شود، اما چندی پیش، وزیر صمت مخالفت خود را با این موضوع بیان داشت که این نشان از حساسیت و فشار افکار عمومی دارد.

جدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا رفت و برگشت‌های بی‌نتیجه به بی‌اعتمادی مردم از مجلس منجر نمی‌شود، گفت: تا امروز تاخیر زیادی صورت نگرفته است. هر طرحی تا مطرح شود و در نوبت برود و به رای گذاشته شود، یکسال زمان می‌خواهد. ما هم، همه تلاشمان را کردیم، ولی برخی همکاران نظر دیگری داشتند و رای‌گیری در صحن صورت نگرفت.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: برخی می‌گویند در کمیسیون دودستگی هست در حالی که من مخالف بیان این موضوع هستم. اینکه اختلاف و تضارب بوده، درست است، اما دودستگی را رد می‌کنم. اگر دودستگی بود هرگز طرح از کمیسیون برای قرائت و رای‌گیری به صحن نمی‌آمد.

او در پاسخ به اینکه زمان احتمالی به نتیجه رسیدن این طرح یا طرح‌ها کی هست؟ اظهار داشت: زمان دقیقی را نمی‌توان اعلام کرد، چون احتمال دارد به یکباره قانون برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار بگیرد و یا از این قبیل بحث‌ها مطرح شود. ما در تلاشیم زودتر کار را به نتیجه برسانیم و این قول را می‌دهیم که موضوع را رها نکنیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: من مخالف این هستم که توقع مردم را بالا ببریم تا آن‌ها تصور کنند اگر این طرح به نتیجه برسد حتماً قیمت خودرو پایین خواهد آمد. ما دنبال ساماندهی بازار خودرو هستیم، یعنی کاری کنیم که افت و خیز‌ها به حداقل برسد و قیمت‌های حاشیه بازار بشکند. احتمالاً، قیمت‌هایی که خودروساز اعلام می‌کند در بورس کمی بالاتر می‌رود و بعید می‌دانم خودروساز قیمت‌های خود را از این رقم پایین‌تر بیاورد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان