تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تغییر نگاه‌ها به ویروس کرونا/ کووید ۱۹ به یک آنفلوانزای فصلی تبدیل می‌شود؟

اگرچه با مدیریت فعلی کرونا در ایران نه تنها خبر خوبی در راه نیست بلکه در پیک پنجم کرونا باید منتظر آمار‌های مرگبار و ناراحت کننده بیشتری باشیم، اما خبر‌های خوبی از جهان به گوش می‌رسد.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ برای بیش از یک سال آزادی‌های فردی قربانی سیاست‌های کنترل کرونا شده‌اند، اما به نظر می‌رسد ماجرا در حال تغییر است و جهان واکسینه شده یکی پس از دیگری در حال برداشتن محدودیت‌هایی است که به اجبار اعمال شده بودند.


بیشتر بخوانید:رقابت با زامبیا، جزایر سولومون و ساحل عاج!/ به جز ایران کدام کشور‌ها معطل تولید داخلی واکسن کرونا مانده‌اند؟


یکی از نمونه‌های تغییرات مثبت در جهان، انگلستان است. انگلیس با بیش از ۵۰ درصد واکسینه شده کامل و ۶۸ درصد واکسیناسیون عمومی در رده دهم جهان از این حیث قرار گرفته. دولت انگلیس قرار است از ۱۹ آگوست بسیاری از محدودیت‌های کرونایی را لغو کند.

کرونا دیگر یک ویروس مرگبار نیست

بی بی سی گزارشی منتشر کرده و گفته با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی همه چیز تغییر کرده است. خطر کرونا هم به صورت فردی هم جمعی برای سیستم بهداشتی به شدت کاهش یافته است. در ماه ژانویه یک دهم افراد مبتلا ده روز بعد از ابتلا به بیمارستان منتقل می‌شدند. در حال حاضر این عدد به یک چهلم و یک پنجاهم کاهش پیدا کرده است.

از این‌ها مهمتر اینکه افرادی که به بیمارستان منتقل می‌شوند هم به اندازه قبل مریض نیستند و نیاز به درمان‌های سخت ندارند. خطر مرگ کرونا بسیار کاهش یافته است. در ماه ژانویه از هر ۶۰ مورد ابتلا یک نفر جانش را از دست می‌داد اما امروز این عدد به یک هزارم کاهش یافته است.

ویروس کرونا چیزی شبیه به آنفلوانزا خواهد شد

با همه این‌ها معنی این کم خطر شدن این نیست که موج سوم کرونا در انگلیس را نباید جدی گرفت. نرخ ابتلا در این کشور رو به افزایش است. اگر این افزایش مبتلایان ادامه داشته باشد ممکن است تعداد بستری‌ها در بیمارستان افزایش پیدا کند و احتمالا بیش از ۱۰۰۰ نفر در هر روز در انگلیس به کرونا مبتلا شوند.

برخی تعجب می‌کنند که چطور با وجود واکسیناسیون نرخ ابتلا تا این اندازه خطر افزایش دارد. به گزارش بی بی سی کسانی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند احتمالا حتی در صورت ابتلا هم بیماری سختی نخواهند گرفت، اما همین افراد هم با افزایش تعداد مبتلایان ممکن است کرونا بگیرند. علاوه بر این افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند هم در چنین شرایطی ریسک ابتلای بیشتری دارند و این‌ها کارشان به بیمارستان خواهد کشید.

اگر کرونا به بیماری شبیه به آنفلوانزا هم تبدیل شود باید به خاطر داشته باشید که این بیماری در فصل زمستان روزانه دست کم ۱۰۰۰ نفر را درگیر می‌کند و در زمستان ۲۰۱۷، ۲۰ هزار نفر در انگلیس در اثر آنفلوانزا جانشان را از دست داده اند.

روبرت دینگوال استاد دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلیس می‌گوید از این به بعد باید به کرونا هم مانند آنفلوانزا نگاه کرد.

معامله دشوار با ویروس کرونا

اما چرا کشوری مانند انگلیس خطر نمی‌کند و می‌خواهد محدودیت‌های کرونایی را بردارد؟

بی بی سی در گزارش خود به این سوال پاسخ داده و گفته همیشه یک «موج خروج» باید وجود داشته باشد. دانشمندان در دولت انگلیس امیدوارند که ایمنی جمعی ناشی از ابتلا و واکسن کشور را در موج جدید نجات دهد.

اما این واقعیت را باید در نظر داشت که مداخلات دولت‌ها هم بی ضرر نبوده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان به درستی تشخیص داد که ادامه این محدودیت‌ها پرخطرترند یا لغو آنها.

سوال اصلی این نیست که آیا باید محدودیت‌ها را برداشت یا نه. بلکه سوال اصلی این است که چه زمانی امن‌ترین زمان برای برداشتن محدودیت هاست.

دولت انگلیس بر این باور است که هرچه بیشتر برداشتن محدودیت‌ها طول بدهد بدتر است چرا که تاریخ «موج خروجی» به عقب می‌افتد و این موج با پاییز و زمان باز شدن مدارس و آنفلوانزای فصلی همزمان می‌شود.

چشم جهان به انگلستان است

اما برداشتن محدودیت‌های کرونایی و ایده اجازه شیوع دوباره ویروس بعد از مدت‌ها تلاش در جهت مخالف، یک تغییر رویکرد روانشناختی هم محسوب می‌شود.

دکتر ماگ کویک متخصص عفونی دانشگاه اندروز انگلیس در این باره به بی بی سی گفته ما باید بپذیریم که کرونا هست. ما هرگز نمی‌توانیم برای همیشه این ویروس را متوقف کنیم و الان در مرحله کنترل و مدیریت این ویروس هستیم.

اما هیچ تصمیمی که منتهی به برداشتن محدودیت‌ها و بازسازی اقتصادی شود بی ریسک نیست. اگر نرخ ابتلا افزایش پیدا کند و دیوار ایمنی جمعی فرو بریزد چه خواهد شد؟

این یک نگرانی قابل درک برای گروه‌هایی است که همچنان بعد از واکسیناسیون هم در خطر ابتلا هستند. کسانی مانند بیماران مبتلا به سرطان خون که واکسن اساسا بر روی آن‌ها عمل نمی‌کند یا کسانی که به دلیل شغلشان همواره در معرض ابتلای مجدد هستند.

انگلیس اولین کشوری است که در موقعیت آزمون و خطا قرار گرفته. این کشور تصمیم گرفته به زندگی نرمال برگردد و خطر افزایش ابتلا در شرایطی که ویروس نوع دلتا شیوع پیدا کرده را به جان بخرد.

با این وجود بقیه جهان نیز دیر یا زود در معرض این انتخاب قرار می‌گیرند. جهان برای پاسخ به سوالاتش به انگلیس چشم دوخته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان