تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۶ تير ۱۴۰۰
علی‌محمد نمازی:

امکان ندارد اصلاح‌طلبی در کابینه رئیسی باشد/ زمان احمدی‌نژاد ضرر‌های یکدستی قوا را مشاهده کردیم

علی‌محمد فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ترکیب احتمالی کابینه رئیسی گفته امکان ندارد اصلاح طلبان به دولت آینده دعوت شوند.

امکان ندارد اصلاح‌طلبی در کابینه رئیسی باشد/ در زمان احمدی‌نژاد ضرر‌های یکدستی قوا را مشاهده کردیم

رویداد۲۴ علی محمد نمازی، در خصوص یکدست شدن ارکان نظام و حذف دیگر جناح و جریان‌های سیاسی از قدرت گفت: برای بررسی این‌که چنین ایده‌ای جواب می‌دهد یا خیر باید سراغ کشور‌های برویم که در این زمینه تجربه خوبی دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها پارلمان ممکن است با رئیس‌جمهور هماهنگ نباشد، یعنی پارلمان از یک حزب باشد و رئیس‌جمهور از حزب دیگری باشد، اما این کشور‌ها یک قاعده شناخته شده دارند و از آن پیروی می‌کنند؛ به طور مثال رئیس مهور نیاز به مصوبه پارلمان دارد اینجا باید لایحه و طرح خودش را به مجلس بفرستد از آن دفاع کند و در آخر نمایندگان یا به آن رأی می‌دهد یا رئیس‌جمهور تسلیم نظر پارلمان می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: کشور ما امروز با وضعیتی غیرمشابه رو‌به‌رو است، زیرا هنگامی که دو قوه مجریه و مقننه که انتخابی هستند یکی نمی‌شوند بحث‌ها آغاز می‌شود، به طور مثال آنجایی که رئیس جمهور با قوه قضائیه هماهنگ است مجلس زیر سوال می‌رود که کارشکن است و نمی‌گذارد کار کنند آنجایی که مجلس با رئیس قوه‌قضائیه یکی و همفکر می‌شوند رئیس‌جمهور مقصر معرفی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شما به شرایط امروز کشور نگاه کنید قوه قضائیه و مقننه باهم هستند و روحانی چقدر تحت فشار و در معرض اتهام است؛ دائما گفته می‌شود ضعیف است و نمی‌تواند کار کند که البته بخشی به حق و مقدار زیادی به ناحق است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تفاوت انتخاب مردم نباید منجر به اختلاف شود، عنوان کرد: من موافق بودم زمانی که مردم معترض هستند و نمی‌خواهند رأی دهند در این دوره اصلاح‌طلبان هم کاندیدا معرفی نکنند و بگذارند کاندیدای اصولگرایان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و در یک نظام هماهنگ کار کنند.

وی تاکید کرد: قطعا مردم هم پس از یکدستی قوا استقبال خواهند از این که سفره، نان و اشتغال جوانان شان درست شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی یادآور شد: تجربه تلخی که از دوره آقای احمدی‌نژاد که معجزه هزاره سوم نامید شد و امروز رانده و مطرود شده است داریم تجربه خوبی نیست، خاطرتان باشد رئیس‌جمهور و مجلس ۴ سالی باهم بودند، اما در ۴ سال دوم کشور با مشکلات زیادی مواجه شد؛ بر همین اساس تجربه اثبات کرده است هماهنگی بین قوا جواب می‌دهد یا خیر.

وی ادامه داد: به چند دلیل می‌توان عنوان کرد یکدست کردن قوا نمی‌تواند منجر به حل مشکلات شود، ما هرچه غیرخود‌ی‌ها را از دایره حکومت بیرون کنیم باز بین آن‌هایی که باقی می‌مانند اختلاف به وجود می‌آید و دوباره از داخل افراد کم و کمتر می‌شوند بنابراین باید مکانیزمی را بپذیریم که مردم افراد را سر کار بیاورند و یا آن‌ها کنار بگذارند.

نمازی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در این دوره از انتخابات اصلاح‌طلبان با آسیب‌های جدی رو به رو شدند و بعد از پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی این بحث مطرح شد که این جریان و نهاد اجماع‌ساز باید دست به بازنگری در ساختار‌ها بزند، این امر چگونه محقق می‌شود، گفت: ما یک سیکل معیوبی به نام «تشکیلات سیاسی» در کشور داریم که به جای حسن‌های فراوان دارای عوارض سوء است.


بیشتر بخوانید: ۳ صندلی مهم دولت رئیسی به چه کسانی می‌رسد؟/ سهم خواهی کاندیدای پوششی از وزارت کشور؟


وی ادامه داد: این که ما حزب درست و حسابی نداشته باشیم و ناچاراً شورای هماهنگی تشکیل دهیم و در زمان انتخابات بیاییم با مایه گذاشتن از چهره‌های معروف و مورد قبول مردم نهاد اجماع. ساز درست کنیم، همین می‌شود که امروز با آن رو به رو هستیم، از همین رو اعتقادم بر این است چاره‌ای نداریم به جز این که هم در اداره کشور و هم در برگزاری انتخابات به سوی کارکرد‌های حزبی برویم.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم بُعد جمهوریت و دموکراتیک نظام تامین شود باید شرایط فعالیت احزاب تأمین شود؛ بنابراین حاکمیت باید بیاید همراه شود که از یک سو احزاب فراگیر قوی تشکیل شوند و از سوی دیگر در انتخابات بعد نظارت را بر عهده احزاب بگذارد تا این حد هزینه به کشور تحمیل نشود و متهم به دخالت نشود.

وی با بیان این که معتقدم اصلاح‌طلبان باید دو حزب فراگیر تشکیل دهند، گفت: جناح اصلاحات با درسی که از روند گذشته و بحث نهاد اجماع ساز و شورای سیاست گذاری گرفته است متوجه شده که این کار‌ها دیگر نتیجه نمی‌دهد و باید به سمت کارکرد حزبی برود و یک مکانیزیمی را تعریف کند و اگر این کار را انجام ندهد هر چقدر هم تجدید ساختار کنند، سازمان دهی جدید انجام دهند بی فایده است و نتیجه‌ای که به دنبال آن است به دست نخواهد آورد.

نمازی خاطرنشان کرد: مسئولان باید این را بپذیزند که در انتخابات این دوره یک سری چیز‌ها زیر سوال رفته است و به این سادگی‌ها هم احیا نمی‌شود. باید بدانند امروز در ۴۰ سالگی انقلاب راهکار درست روی کار آمدن کارکرد فعالیت‌حزبی است چرا که ما باید به سمت کمال پیش برویم و کمال این است که کشور باید احزاب فراگیر داشته باشد.

وی درباره این که رئیس جمهور منتخب از فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب برای تشکیل دولت و اداره کشور نظر خواهی می‌کند آیا این گونه اقدامات مفید هستند، یا خیر گفت: در دنیا مکانیزم‌هایی مطرح است که در ایران مطرح نیست، رقابت‌ها ابتدا در داخل خود حزب انجام می‌شود این کاری که آقای رئیسی و تیمش انجام می‌دهند مبنی بر این که با دبیران کل احزاب و چهره‌ها تماس می‌گیرند و درخواست پیشنهاد، مشاوره، انتقاد یا بیانیه و اطلاعیه می‌دهند و خواسته می‌شود که نیرو معرفی کنند، در تضاد نظام دموکراتیک و جمهوریت است.

نمازی ادامه داد: در یک نظام دموکراتیک و کشوری که جمهوری است و با رأی جمهور اداره می‌شود این احزاب هستند که با زحمت زیاد برنامه تهیه می‌کنند و بعد کاندیدای لایق این برنامه را در حزب خودشان شناسایی و به مردم معرفی می‌کنند بنابراین اگر آقای رئیسی کاندیدای یک حزب و جناحی است و برنامه در انتخابات ارائه داده است دیگر این پیشنهاد و مشاوره‌ها چه جایگاهی دارد؟ چرا که ایشان برنامه خودشان را ارائه دادند و مردم هم به آن رأی داده‌اند و انتخاب شده است، یعنی آقای رئیسی با برنامه اش انتخاب شده است بنابراین نظر خواهی به منزله زیر پا گذاشتن آن است.

وی ادامه داد: البته پیشنهادات مخصوصا از سوی رقبا، معمولا زوایه دار است با برنامه حزب مقابلی که رأی آورده است در تضاد قرار دارد بنابراین با این رویکرد سوالی که پیش می‌آید این است که پس آن برنامه‌ای که مردم به آن رأی داده‌اند چه می‌شود؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که معمولا احزاب قبل از ورود رسمی به کارزار انتخابات نیرو‌ها را شناسایی می‌کنند، گفت: اگر آقای رئیسی از یک جناح آمده است باید قبلا کار شناسایی نیروهایش را انجام می‌داد، حال در جا‌های دیگر دنیا معاون اول را معرفی می‌کنند در ایران این گونه نیست، اما این که بیاییم از مردم بخواهیم نیرو معرفی کنند خلاف جریان دموکراتیک کشور است، چرا که یا باید بپذیریم که نظام ایران دموکراتیک نیست و انتخابات آزاد نبوده است و حال یک آدمی رأی آورده است و با نظر رقبا می‌خواهد برنامه تهیه کند؛ یا این که نظام ما دموکراتیک است و جریانی که آمده برنامه دارد.

وی تاکید کرد: با هیچ معیاری نمی‌خواند در نظام دموکراتیک که در یک انتخابات آزاد رئیس جمهور انتخاب شده است، بعد از انتخابات تهیه برنامه با پیشنهادات احزاب رقیب باشد من نمی‌دانم آقای رئیسی و تیمش بر چه استدلالی این کار را انجام می‌دهند!

نمازی در پاسخ به این که رئیسی در زمان انتخابات اعلام کرد قصد تشکیل یک کابینه فراجناحی دارد، شاید به همین دلیل است که از جریان مقابل خودش نظر خواهی می‌کند، گفت: در نظامی که کارکرد حزبی معنا ندارد کابینه فراجناحی یعنی چه؟ این لغت‌ها فقط در کشور ما درست می‌شود مگر هر حزب نیروی لایقی ندارد که از آن‌ها استفاده کند؟ به نظرم این‌ها شعار و وقت تلف کردن است!

وی ادامه داد: با این رویه که در پیش گرفته شده است؛ میلیون‌ها نیرو معرفی می‌شود و یا میلیون‌ها پیشنهاد بیان می‌شود اصلا مگر می‌شود در زمانی که کمتر از چهل روز به تشکیل کابینه مانده است این‌ها را مطالعه و جمع‌بندی کرد؟ سوال اصلی‌تر اینجاست افرادی که در جناح اصولگرا به آقای رئیسی کمک کردند ایشان آن‌ها را لایق‌تر از نیرو‌های رقیب نمی‌دانند؟!

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد اصلاح طلبی در کابینه آقای رئیسی باشد و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد بهترین فرد مورد نیاز کشور آقای ظریف است که مذاکرات مهم وین را پیش می‌برد؛ اگر رئیسی آمد ظریف را انتخاب کرد آن وقت می‌گوییم کارشان درست است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان