تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۸ تير ۱۴۰۰

ریزش قیمت‌ها در تعطیلات کرونایی/ پیش‌بینی بررسی روند بازار طلا و ارز

فعالان بازار طلا و سکه عنوان می‌کنند: با توجه به محدودیت‌های کرونایی تازه، قیمت‌ها روندی نزولی را طی می‌کند که در پی آن نیز حباب سکه در بازار کاهش یافته است.

ریزش قیمت‌ها در تعطیلات کرونایی/ پیش‌بینی بررسی روند بازار طلا و ارز

رویداد۲۴ با افزایش آمار ابتلا به کرونا و ورود به پیک پنجم کرونایی، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بخشی از صنوف تعطیل شدند که واحد‌های صنفی فروشنده طلا و سکه نیز از جمله این صنوف بودند.

از سیزدهم تیرماه که بنا به گفته رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران، این صنف تعطیل شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار طلا و ارز وارد رکودی تازه شده و قیمت‌ها تا حدی به سمت ریزشی حرکت کرده است.

آن‌گونه که در روند قیمت‌ها از روز ۱۳ تیرماه تاکنون می‌شود مشاهده کرد، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در این مدت با افت حدود ۶ هزار تومانی مواجه شده است. این در شرایطی است که سکه نیز کاهش حدود ۱۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرده است.

ورود رکود تازه به بازار طلا و سکه

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش از این پیش‌بینی کرده بود که تعطیلی واحد‌های صنفی طلا و جواهر، این بازار را به سمت رکود خواهد برد. فعالان بازار طلا و سکه عنوان می‌کنند: با توجه به محدودیت‌های کرونایی تازه، قیمت‌ها روندی نزولی را طی می‌کند که در پی آن نیز حباب سکه در بازار کاهش یافته است.

به گفته آنها، با توجه به کاهش میزان دادوستدها، حباب سکه با ۴۰ هزار تومان کاهش به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان رسید. فعالان بازار طلا متذکر می‌شوند: به طور کلی بازار در هفته گذشته جوی آرامی را سپری کرد و کاهش میزان خرید و فروش در آن کاملا مشهود بود.


در این شرایط، محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا وجواهر در مورد تعطیلی بازار در روز‌های آینده، عنوان کرده؛ اطلاع‌رسانی در خصوص این‌که بازار‌ها تا چه تاریخی تعطیلی خواهد بود، انجام نشده است.

وی درخصوص تعیین قیمت با توجه به تعطیلی بازار گفته است؛ خیلی از شهر‌های کشور در محدوده قرمز کرونایی قرار ندارند و معاملات در آن‌ها انجام می‌شود، بنابراین قیمت‌ها توسط اتحادیه اعلام شود.

وی متذکر شده؛ تعیین قیمت در این شرایط با توجه به قیمت ارز و انس جهانی طلا انجام می‌شود.

ریزش اندک قیمت‌ها در بازار ارز

در این میان، بازار ارز نیز در طول ۵ روز گذشته، از کاهش قیمت‌ها بی‌نصیب نبوده است. بررسی قیمت فروش دلار در بازار ارز حاکی از افت بیش از ۱۰۰ تومانی قیمت‌ها است و هم‌اکنون دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد. اگرچه دلار در این بازه زمانی، رفت و برگشتی به کانال ۲۴ هزار تومان داشت، اما باز هم کانال ۲۵ هزار تومان را ترجیح داد.

در این میان، اما تحلیلگران بازار ارز دو نوع دیدگاه درباره چشم‌انداز بازار ارز دارند. گروه نخست عقیده دارند که تعطیلی ناشی از کرونا و اخبار مربوط به اخطار بانک مرکزی موجب می‌شود قیمت دلار در روز‌های آتی نوسان صعودی نداشته باشد. در مقابل، گروه دوم عقیده دارند این امکان وجود دارد که شرایط در روز‌های آتی فرق کند، چراکه از نظر این گروه تقاضا در بازار وجود دارد و این تقاضا می‌تواند روند بازار ارز صعودی کند.

با این وجود، برخی فعالان بازار باور دارند، عرضه معنادار بازارساز موجب شده است که دلار نتواند افزایش قابل توجهی را تجربه کند. این در حالی است که عده دیگری معتقدند، معامله‌گران بلندمدت به دلیل احتیاط درمورد مذاکرات هسته‌ای ترجیح داده اند در بازار مداخله خاصی را صورت ندهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان