تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

آمریکا: ایران می‌خواهد تقصیر بن بست در مذاکرات وین را به گردن ما بیندازد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته آزاد کردن زندانیان نیاز به توافق ندارد و اگر ایران حسن نیت دارد می‌تواند در قالب یک حرکت انسان دوستانه همین امروز آن‌ها را آزاد کند.

آمریکا: ایران می‌خواهد تقصیر بن بست در مذاکرات وین را به گردن ما بیندازد

رویداد۲۴بن بست مذاکرات احیای برجام به ردو بدل شدن اتهامات بین ایران و آمریکا منجر شده و طی ۲ روز گذشته مقامات وزارت خارجه دو کشور یکدیگر را مسئول بن بست مذاکرات معرفی می‌کنند.

پس از آنکه دیروز "عباس عراقچی" مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین در رشته توییت‌هایی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را مسئول بن بست کنونی در مذاکرات احیای برجام و تبادل زندانیان دانست، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ایران را به فرافکنی و انداختن تقصیر بن بست مذاکرات وین به دوش آمریکا متهم کرد.

عراقچی دیروز در رشته توییت‌هایی با اشاره به انتقال قدرت در ایران به دولت جدید نوشت که آمریکا و بریتانیا باید "این مسئله را درک کنند و بحث تبادل بشردوستانه) زندانیان (ـ که آماده اجراست ـ را به برجام ارتباط ندهند. "

اوادامه داد: " تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود. در صورتی که ایالات متحده و بریتانیا تعهدات خود را طبق توافق انجام دهند ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها شاید همین فردا آزاد شوند. "

عراقچی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین / ۱ سپتامبر ۲۰۲۰/ عکس: European Commission EbS - EEAS

آمریکا: ایران می‌خواهد تقصیر بن بست در مذاکرات وین را به گردن ما بیندازد

در واکنش به این اظهارات، " ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته این اظهارات "تلاشی زننده" برای سرزنش دیگران به دلیل بن بست فعلی در مذاکرات است.

او مدعی شده:" ما کماکان آماده بازگشت به وین برای تکمیل مذاکرات درخصوص بازگشت دوجانبه به برجام در صورتی هستیم که ایران تصمیمات لازم خود را اتخاذ کند. "

پرایس در ادامه گفت:" عراقچی می‌گوید ما توافق (درباره زندانیان) را به گروگان گرفته‌ایم، در حالی که این دولت متبوع اوست که ۴ آمریکایی بی‌گناه را به ناحق سال‌ها زندانی کرده است. "

ند پرایس اظهار داشت، درباره موضوع زندانیان هیچ توافقی وجود ندارد و اگر واقعا ایران به دنبال نشان دادن حسن نیت و انجام حرکتی انسان‌دوستانه است، تنها کافی است که این زندانی‌ها را آزاد کند.

اظهارات پرایس واکنش “سیعد خطیب زاده” سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشته و این دیپلمات کشورمان بار دیگر تاکید کرده برای آزادی ۱۰ زندانی توافقی بین ایران و آمریکا و بریتانیا شکل گرفته بوده است.

خطیب زاده در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود در توییتر نوشت:" "حیرت‌آور" این است که ایالات متحده این حقیقت ساده را انکار می‌کند که "یک توافق در خصوص بازداشت شدگان به دست آمده است. " حتی شامل اینکه چگونه اعلام عمومی شود. ”

او افزود:" در وین - جدا از برجام - با ایالات متحده و انگلیس در خصوص تبادل بشردوستانه و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها توافق شد. ایران آماده است تا همین "امروز" این توافق را اجرایی کند. "

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان