تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

حق پشیمانی در قرارداد چیست؟

حق یا شرط پشیمانی در قرارداد به معنای وجود نوعی اختیار فسخ با پرداخت خسارت مقطوع به طرف مقابل قرارداد می‌باشد و این حق پشیمانی دارای شرایطی است.

حق پشیمانی در قرارداد چیست؟

رویداد۲۴ متاسفانه بعضی از مردم تصور می‌کنند شرط پشیمانی در تمام قراردادها وجود دارد و آنان می‌توانند هر زمان که اراده کنند، آن را اعمال نمایند که این تصور کاملا اشتباه است.

شرط پشیمانی چیست؟

شرط پشیمانی، مربوط به زمانی است که یکی از طرفین، از معامله صورت گرفته پشیمان شود و برای فسخ آن اقدام کند. اما براساس قانون می‌بایست شرایط و جزئیات مربوط به این شرط مشخص شود.

شرایط قانونی برای استفاده از شرط پشیمانی

در صورت عقد قرارداد طرفین باید بدانند که این شرط به صورت پیش فرض در قراردادها وجود نداشته است و باید به صورت مکتوب و توافق شده در قرارداد درج شود.

باید طرفین معامله توجه داشته باشند که اگر قصد استفاده از حق پشیمانی در معامله را دارند، حتما این شرط را برای مدت زمانی مشخص (به عنوان مثال ۴۸ ساعت بعد از عقد قرارداد) تعیین کرده و در قرارداد مربوطه درج کنند.

 در ادامه روند تعیین شرط پشیمانی و مدت زمان آن، طرفین معامله باید مبلغی را نیز به عنوان ضرر و زیان تعیین کرده و در قرارداد درج کنند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ مراقب اسناد و مدارک شناسايي خود باشيد!


نحوه اجرای شرط پشیمانی

اطلاع به طرف مقابل برای پشیمانی از قرارداد

اقدام به موقع در زمان تعیین شده در قرارداد

اقدام از طریق مراجع قانونی

افراد باید در نظر داشته باشند که به دلیل تعیین زمان در این شرط، تنها در صورتی قادر به فسخ یا دریافت ضرر و زیان خواهند بود که در زمان تعیین شده، اقدام قانونی را انجام دهند.

به عبارتی اگر فرد پشیمان از معامله تنها به طرف مقابل و یا به مشاور املاک اطلاع دهد کافی نبوده و می‌بایست حتما در زمان تعیین شده به مراجع قانونی مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کند.

دریافت ضرر و زیان از فرد فسخ‌کننده قرارداد

با توجه به قرارداد و توافقات درج شده در آن، افراد می‌توانند خسارت مربوطه را در صورت فسخ قرارداد دریافت کنند.

 فسخ قرارداد توسط فروشنده: فروشنده می‌بایست علاوه بر مبالغ دریافتی جهت فروش ملک، مبلغ تعیین شده به عنوان ضرر و زیان را نیز پرداخت کند.

فسخ قرارداد توسط خریدار: در این صورت فروشنده می‌تواند هزینه مربوط به ضرر و زیان را از مبالغ دریافت شده (به عنوان مثال مبلغ دریافتی در جلسه عقد قرارداد ) کسر کرده و مابقی مبالغ را به خریدار برگرداند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان