تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

ورود سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان / چرا سکه گران شد؟

بعد از ۶ روز تعطیلی بازار سکه به‌موازات بازار ارز صعودی شده است تا جایی که در روز سه‌شنبه سکه امامی وارد کانال میلیون تومان شد. موضوعی که به گمان کارشناسان و فعالان بازار طلا و سکه دلیل عمده آن شیب صعودی نرخ دلار است.

افزایش قیمت سکهرویداد۲۴ در حالی تعطیلات ۶ روزه تهران در روز دوشنبه به پایان رسید که شیب رشد قیمت سکه در این روز سبب شد تا قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان برسد اما کمتر کسی گمان می‌کرد سطح مقاومت قیمتی سکه بیش از این‌ها بشکند اما این‌گونه شد و سکه امامی در روز سه‌شنبه ۱۱ میلیون و ۳۷ هزار تومان قیمت خورد. سکه امامی در حدود دو هفته پیش و در روز ۲۳ تیرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان قیمت خورده بود و طی این مدت در حدود ۵۰۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد.

همچنین در روز سه‌شنبه سکه طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان قیمت خورد. سکه بهار آزادی نیز حدود دو هفته پیش و در ۲۳ تیرماه ۱۰ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان قیمت خورده بود و در طول این مدت چیزی در حدود ۳۵۰ هزار تومان رشد قیمت به خود دیده است.

در رابطه با دلایل افزایش قیمت سکه و ورود آن به کانال ۱۱ میلیون تومان، محمدکشتی‌آرای نایب‌رئیس اتحادیه طلا ضمن اشاره به افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه، گفت: در بازار روز سه‌شنبه قیمت دلار و سکه افزایش یافت. همچنین حباب سکه به دلیل افزایش قیمت و تقاضا افزایش پیدا کرد. البته باید گفت در بازار امروز به دلیل افزایش قیمت طلا و سکه، هیجانات در بازار افزایش یافت و همین موضوع باعث افزایش تقاضا نیز شد.

او در رابطه با پیش‌بینی‌ها از ادامه روند افزایشی قیمت سکه نیز گفت: پیش‌بینی بازار طلا و سکه در حال حاضر سخت است و به دلیل نوسانات زیاد نرخ ارز در چند روز گذشته باید منتظر ماند تا قیمت دلار در روزهای آینده مشخص شود.

آیا روند افزایش قیمت سکه ادامه خواهد داشت؟

این صحبت‌ها در حالی عنوان می‌شود که فعالان بازار طلا و سکه نیز دلایل افزایشی شدن قیمت سکه را در پیوند آن با افزایش قیمت دلار می‌دانند. پیوندی که در کانال نوردی سکه و ارز هم دیده شد و هم‌زمان با ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومان در روز سه‌شنبه سکه نیز کانال ۱۱ میلیون را فتح کرد.

اگرچه که امروز با بالا رفتن قیمت دلار سکه هم بالا رفت اما آنچه سبب شد سکه بیش از این‌ها در کانال ۱۱ میلیون تومان صعود کند عدم همراهی نرخ طلای جهانی بود چه آنکه در این روز قیمت طلای جهانی با افت قیمت روبرو بود و به کانال ۱۷۰۰ دلار سقوط کرد.

درنهایت برای پیش‌بینی وضعیت سکه در روزهای آینده باید بیش از همه انتظار قیمت دلار را کشید و این در حالی است که سیگنال‌هایی در روز سه‌شنبه به بازار ارز رسیده است که از آن جمله می‌توان به سیگنال‌های مثبت طرف آمریکایی مذاکرات احیای برجام اشاره کرد. اگر این سیگنال‌ها ادامه یابد سبب خواهد شد که سطح نا اطمینانی در بازار کاهش پیداکرده و با همراهی افت قیمت جهانی طلا منتظر عدم رشد احتمالی قیمت سکه باشیم. اگرچه که این‌ها همه احتمالات است و باید دید رفتار بازار ارز در روزهای آتی چه بر سر بازار طلا و سکه خواهد آورد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه ، طلای جهانی
نظرات شما
پیشخوان