تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

اگر شما هم در این فصل گرم مشکل داغ شدن بیش از حد گوشی خود را تجربه کرده‌اید، پیشنهاد می‌شود نکات و ترفندهایی را که در ادامه معرفی می‌کنیم بخوانید به این امید که بتوانید تا حدودی این مشکل را حل کنید.

چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
رویداد۲۴ دمای هوا در فصل تابستان بسیار افزایش پیدا می‌کند و خب امسال هم بنا به دلایلی، تابستان بسیار داغی را شاهد هستیم. اما فقط بدن ما نیست که با افزایش دما گرم می‌شود، گوشی‌های هوشمندی که در دست یا درون جیب ما قرار دارند هم با مشکل گرم شدن بیش از حد مواجه خواهند شد.

گوشی‌های امروزی به دلیل استفاده از پردازنده‌های قدرتمند، غالبا گرم می‌شود. البته این مسأله دیگر عادی شده و خب کمتر کسی را می‌بینیم که به خاطر گرم شدن گوشی شکایت کند. موضوع از جایی جدی می‌شود که گوشی داغ یا به عبارتی بیش از حد داغ شود به گونه‌ای که دست شما را بسوزاند. اینجاست که فعالیت‌هایی نظیر برقراری تماس، عکاسی و فیلم‌برداری و به طور کلی کار کردن با گوشی بسیار سخت می‌شود چون باید منتظر ماند تا دمای گوشی کاهش پیدا کند؛ در غیر این صورت داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود.

برخی‌ها به خاطر این مشکل مجبور می‌شوند از گوشی خود استفاده نکنند یا از کاری که قرار بود انجام دهند صرف نظر می‌کنند. اما خب نیازی نیست این کارها را انجام دهید چون به ترفندهایی وجود دارد که بتوانید اندکی از دمای گوشی خود بکاهید یا حتی از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است روش‌های زیر قرار نیست دمای گوشی را تا حد زیادی پایین بیاورند. در بسیاری مواقع همانطور که گفته شد گوشی در حالت عادی گرم می‌شود و از طرفی انجام کارهای سنگین در هوای بسیار گرم هم به صورت طبیعی باعث داغ شدن گوشی شده و تقریبا چیزی است که راه حل خاصی هم ندارد. بنابراین انتظار نداشته باشید با این کارها گوشی کاملا خنک شود.

۱. از قرار دادن گوشی روبروی نور مستقیم آفتاب خودداری کنید
در فصول گرم سال، برای اینکه از گرما در امان باشیم به جاهایی می‌رویم که نور مستقیم آفتاب به ما برخورد نکند. این دقیقا همان کاری است که باید با گوشی هوشمند خود نیز انجام دهید و سعی کنید در درجه‌ی اول در محل‌هایی که می‌دانید آفتاب با شدت بیشتری به آن قسمت می‌تابد حضور پیدا نکنید. یا مثلا گوشی را کنار پنجره که نور آفتاب مستقیما به آن قسمت می‌تابد قرار ندهید چون این کار باعث می‌شود گوشی به شدت داغ شود. اگر در خانه نیستید و مسافرت هستید، سعی کنید با قرار دادن آن در زیر یک پارچه یا چیزی مانند آن، گوشی را از قرارگیری در مسیر مستقیم نور آفتاب خارج کنید.

۲. خارج کردن قاب محافظ

اگر از قاب محافظ برای گوشی خود استفاده می‌کنید، قطعا یکی از دلایلی که باعث می‌شود گوشی‌تان گرم یا به عبارتی داغ شود همین قاب است. چرا که این قاب‌ها معمولا برای محافظت بهتر از گوشی، دور تا دور آن را گرفته و باعث می‌شوند گوشی هیچ راهی برای دفع گرما نداشته باشد. در واقع قاب محافظ در تابستان دور گوشی مثل این است که در دمای بالا لباس گرم بپوشید. طبیعتا خارج کردن قاب به گوشی در پخش و دفع راحت‌تر دما کمک می‌کند.

البته اگر درون خانه هستید، حتما بدون قاب از گوشی استفاده کنید چون معمولا درون خانه کمتر پیش می‌آید که گوشی به زمین برخورد کند و حتی این اتفاق هم رخ دهد، غالبا گوشی روی فرش می‌افتد، نه زمین سفت و سخت. به همین خاطر درون خانه توصیه می‌شود از گوشی بدون قاب استفاده کنید. اما در محیط‌های خارج از خانه هم اگر مجبور شدید قاب را از دور گوشی خارج سازید، مراقب باشید گوشی به زمین برخورد نکند.


بیشتر بخوانید: قبل از خرید گوشی به این نکات توجه کنید


۳. تغییر تنظیمات گوشی
خیلی از مشکلاتی که در طول روز متوجه گوشی هوشمندمان می‌شود را می‌توان با مراجعه به تنظیمات خود گوشی حل کرد. چرا که شرکت‌های سازنده برای جلوگیری از فعالیت پنهانی برنامه‌ها در پس‌زمینه و تحت فشار قرار دادن گوشی، گزینه‌هایی را در نظر گرفته‌اند که می‌شود با دستکاری آن‌ها، اندکی از داغ شدن جلوگیری کرد.

در درجه‌ی اول سعی کنید نور صفحه را تا جایی که ممکن است کم کنید. اگرچه این باعث می‌شود نمایشگر سخت‌تر دیده شود اما به خاطر اینکه در این حالت باتری کمتری مصرف می‌شود، گوشی نیز کمتر داغ می‌شود. اگر گوشی هوشمندتان از قابلیت روشنایی تطبیق‌پذیر پشتیبانی می‌کند، وقتی به بیرون از خانه بروید و زیر نور آفتاب قرار بگیرید، خود نمایشگر برای خوانایی بهتر، نور صفحه را تا انتها زیاد می‌کند. به همین خاطر بهتر است آن را غیرفعال کنید.

در درجه‌ی دوم، اگر از اینترنت همراه استفاده نمی‌کنید حتما آن را خاموش کنید. حتی در صورت امکان، بهتر است گوشی را روی حالت هواپیما قرار دهید. البته در این صورت باید اطمینان حاصل کنید کسی قرار نیست برای مدتی که می‌خواهید گوشی اندکی خنک‌تر شود با شما تماس بگیرد. مانند کاهش نور صفحه، با این کار هم می‌توانید اندکی از مصرف انرژی و در نتیجه دمای گوشی بکاهید.

برخی از گوشی‌ها،‌ خصوصا گوشی‌های گیمینگ از حالت اورکلاک بهره می‌برند که به کاربر این اجازه را می‌دهد در صورت نیاز، آن را فعال کرده و در نتیجه قدرت سخت‌افزاری گوشی بهبود پیدا می‌کند. در این حالت نه تنها مصرف باتری افزایش یافته بلکه گوشی زودتر و شدیدتر داغ می‌شود. اگر گوشی شما از این قابلیت بهره می‌برد که احتمالا اینطور نیست چون این قابلیت فقط روی یک سری گوشی‌های خاص قرار گرفته، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

همچنین می‌توانید با ورود به بخش باتری و ذخیره‌ی انرژی، یک سری از اپلیکیشن‌هایی را که در پس‌زمینه فعالیت می‌کنند را هم در حالت خواب (Sleep) قرار دهید تا بدون اطلاع شما باعث مصرف انرژی و در نتیجه داغ شدن گوشی نشوند.

۴. گوشی را خیلی تحت فشار قرار ندهید

وقتی هوا گرم باشد، دمای گوشی در حالت عادی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قرار دادن آن تحت فشار سنگین می‌تواند باعث تشدید گرما شود. این کار حتی در زمانی که هوا گرم نیست هم می‌تواند باعث داغی گوشی شود، چه برسد در شرایطی که راجع به آن حرف می‌زنیم قرار داشته باشیم.

در این زمان‌ها انجام فعالیت‌هایی نظیر بازی‌های شدید، ویرایش ویدیو یا تصاویر با نرم‌افزارهای سنگین، شارژ گوشی در حالت شارژ سریع و مواردی از این دست می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی‌تان شود. اگر گرمای عادی روز به خودی خود باعث افزایش دمای گوشی شده، سعی کنید کارهایی که در حالت عادی هم باعث داغ شدن گوشی می‌شوند را انجام ندهید یا حداقل کمتر انجام دهید. چون دو عامل گرما در کنار هم می‌توانند برای گوشی خطرناک باشند.

بنابراین اگر در دمای بالای هوا برای مدتی از انجام بازی‌های سنگین خودداری کنید، گوشی را در حالت عادی شارژ کنید یا کار ویرایش فیلم یا تصویر را به زمانی که یک محل خنک پیدا شود موکول کنید، قطعا می‌توانید دمای گوشی را در حالت عادی نگه دارید.

۵. گوشی را درون جیب خود قرار ندهید

جیب پیراهن یا به خصوص شلوار می‌تواند مناسب‌ترین محل برای داغ شدن گوشی باشد. در این حالت درست مانند این است که دور گوشی یک قاب محافظ کشیده باشید چون هیچ فضایی برای خارج‌سازی گرمای اضافی وجود ندارد و از طرفی فشار زیاد باعث می‌شود گرمای بدن هم داغ شدن گوشی را تسریع بخشد.

بنابراین سعی کنید گوشی را از جیب لباس خود خارج سازید. قرار دادن گوشی درون جیب لباس‌هایی نظیر بارانی یا کت بلند خیلی مشکل‌ساز نخواهد شد اما خب چه کسی در این هوای گرم چنین لباس‌هایی می‌پوشد؟ پس اگر امکان دارد، بهتر است گوشی را در دست خود نگه داشته باشید.

همچنین می‌توانید گوشی را درون کیف قرار دهید چون در این صورت نه تنها همچنان می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، بلکه آن را از مسیر مستقیم نور آفتاب هم خارج ساخته‌اید. اگر هم گوشی باید درون جیب شما باشد، وقتی در جایی نشسته‌اید سعی کنید آن را بیرون آورده تا کمی خنک شود.

۶. گوشی را برای خنک‌سازی درون آب قرار ندهید!
در بسیاری مواقع، تلاش ناآگاهانه برای بهتر کردن یک مشکل می‌تواند باعث نشدید آن شود. در بحث خنک‌سازی گوشی، اگر قرار باشد به‌زور و به دور از اصول این کار را انجام دهید، باید بگوییم داغ بودن بهتر خواهد بود چون ممکن است به گوشی صدمه وارد کنید.

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند چون گوشی‌شان از استاندارد ضد آب IP68 بهره می‌برد، بنابراین وقتی داغ شود بهتر است آن را زیر آب سرد قرار داد. اول اینکه ضد آب بودن یک گوشی هیچوقت باعث نشده شرکت‌ها خرابی در اثر نفوذ آب را گارانتی کنند. اگرچه به خاطر بهره‌مندی از آن کلی تبلیغ می‌شود اما اگر گوشی حتی به صورت غیرعمد درون آب قرار بگیرد آن هم فقط در یک لحظه اما در عین حال که از بالاترین استاندارد ضد آب بهره می‌برد باز هم خراب شود، گارانتی شامل حال آن نخواهد شد.

بنابراین توصیه می‌شود به صورت آگاهانه گوشی خود را در شرایطی قرار ندهید که از سرنوشت آن به صورت صد درصد اطلاعی ندارید. گاهی اوقات ممکن است اطلاعی از بابت میزان مقاومت یک محصول در برابر آب نداشته باشید، ممکن است گوشی را به مدت طولانی زیر آب نگه دارید و … . از طرفی این کار خیلی هم به شما کمک نمی‌کند.

در برخی مواقع کاربران گوشی را درون یخچال یا فریزر قرار می‌دهند تا فرایند خنک‌سازی سریع‌تر صورت گیرد. اما با این کار باعث می‌شوند رطوبت درون گوشی نفوذ کرده و آن را با صدمات جدی مواجه کنند. بنابراین توصیه می‌شود در حل این مشکل، منطقی و اصولی عمل کنید.

۷. خرید فن خنک‌کننده‌ی گوشی

توصیه‌ی بعدی شاید برای کاربران کشور ما خیلی مفید نباشد چون کمتر پیش آمده در فروشگاه‌های داخل کشور، فن خنک‌کننده‌ی گوشی هم به عنوان یک لوازم جانبی پرطرفدار و همه‌گیر به فروش برسد. اما خب اگر می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید، درنگ نکنید.

این فن‌ها غالبا برای گوشی‌های گیمینگ طراحی شده‌اند و این یعنی فناوری بکار رفته در آن‌ها به قدری خوب هست که بتوان برای خنک‌سازی گوشی غیر گیمینگ روی‌شان حساب کرد. بنابراین اگر گوشی شما در حالت عادی گرم می‌شود، می‌توانید این فن را به قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. نگرانی هم از بابت طول عمر آن نداشته باشید چون معمولا یک فن مخصوص گوشی دوام بالایی دارد.

۸. استفاده از پنکه‌ی معمولی‌
اگر دسترسی به فن مخصوص خنک‌سازی گوشی ندارید یا فکر می‌کنید نمی‌تواند در امر خنک‌سازی گوشی مفید باشد، بهتر است از پنکه‌ی دستی استفاده کنید که معمولا در خانه‌ی همه می‌توان یکی از آن‌ها را پیدا کرد. اگرچه این کار خیلی مطابق فناوری روز نیست اما خب می‌تواند باعث خنک شدن گوشی شود.

البته فراموش نکنید با قرار دادن گوشی زیر پنکه، قطعا سرعت کاهش دمای آن پایین خواهد بود اما خب خیالتان آسوده خواهد بود که حداقل به گوشی آسیبی نمی‌رسد و از طرفی دمای اضافی که در نتیجه‌ی فعالیت عادی خود گوشی یا گرمای روز بوده کاهش پیدا می‌کند.

اگر این امکان وجود داشته باشد که چند ترفند بالا را به صورت همزمان بکار ببرید، قطعا گوشی شما حتی در شدیدترین دما هم می‌تواند سالم بماند. حداقلش این است که دمای آن به شکل غیرعادی بالا نمی‌رود. اگر شما هم از روش موثری برای کاهش دمای گوشی در فصول گرم سال استفاده می‌کنید، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان