تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

تلاش جمعی از نمایندگان برای مسکوت گذاشتن طرح سامان‌دهی فضای مجازی

پلتفرمی مثل اینستاگرام سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده تا اکنون به اینجا رسیده است، آیا ساختارهای ما امکان خلق چنین چیزی را دارند؟

تلاش جمعی از نمایندگان برای مسکوت گذاشتن طرح سامان‌دهی فضای مجازی

رویداد۲۴ نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم با زیر سوال بردن ادعای نمایندگان موافق طرح سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی از درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای مسکوت گذاشتن این طرح خبر داد.

معین الدین سعیدی در گفتگو با ایسنا از تصمیم جمعی از نمایندگان مجلس برای مسکوت گذاشتن طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان در جلسه تصویب هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی حضور نداشتند، در تلاشیم تا با تعدادی از نمایندگان درخواست مسکوت گذاشتن این طرح را مطرح کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان انتظار مطرح شدن هشتاد و پنجی شدن این طرح را نداشتند، گفت: طبق قانون اگر ۲۵ نماینده مجلس خواستار مسکوت گذاشتن طرح شوند، این موضوع به رأی گذاشته خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بررسی وضعیت فضای مجازی اولویت کشور نیست، اظهار کرد: ما ترجیح می‌دهیم که این طرح مسکوت گذاشته شود و دولت سیزدهم در صورت صلاحدید، مسئله فضای مجازی را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند. امیدوارم نگرانی مردم در خصوص طرح صیانت از حقوق کابران برطرف شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم نمایندگان بیشتری درخواست مسکوت گذاشتن را امضاء کنند، نمایندگان فعلی که موافقت خود را اعلام کردند در قالب یک کمیسیون یا فراکسیون خاص نیستند بلکه از جناح‌های مختلف و با افکار متفاوت هستند.

"در جلسه‌ای که درخواست هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت مطرح شد، نزدیک ۸۰ نماینده غایب بودند"

نماینده مردم چابهار در مجلس با استناد به جلسه علنی مجلس که در آن هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت رأی آورد، گفت: در آن جلسه موافقان ماجرا ۱۲۱ نفر و مخالفان ۷۵ نفر بودند. چیزی قریب به ۸۰ نماینده هم در جلسه حضور نداشتند. امیدوارم مسکوت گذاشته شدن این طرح اجرایی شود و نگرانی مردم رفع شود.

سعیدی در خصوص این ادعای موافقان طرح صیانت که اصل هشتاد و پنج باعث تخصصی‌تر شدن و گرفتن وقت کمتری از مجلس می‌شود، تصریح کرد: پرسش من اینجاست که چرا دیگر لوایح و طرح‌ها در صحن علنی مطرح می‌شوند؟. هشتاد و پنجی شدن یک طرح، با شفافیت آراء همخوانی ندارد. هر چند که اصل ۸۵، یک امکان قانونی برای مواقع بسیار ضروری است. در تاریخ مجلس شورای اسلامی طرح‌های زیادی شامل اصل ۸۵ نشدند. همچنین هشتاد و پنجی شدن طرحی مثل طرح جمعیت نتیجه مثبتی نداشت. طرح مذکور حدود ۲۰۰ مورد ایراد قانونی داشت. هشتاد و پنجی کردن یک طرح برای مجلسی که شعار شفافیت داده است، نکته مثبتی تلقی نمی‌شود.

نماینده چابهار همچنین در خصوص این ادعای موافقان طرح که به دنبال فیلترینگ یا محدود کردن پلتفرم‌های خارجی نیستند، گفت: باید فنی نگاه کرد. مگر در طرح مذکور به صراحت گفته نشده که پلتفرم‌های خارجی فرصت ۴ ماهه برای وفق دادن خود با ضوابط قانونی جمهوری اسلامی ایران دارند و در صورتی که دفتر رسمی تأسیس نکنند، محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد؟ پلتفرمی مثل اینستاگرام سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام داده تا اکنون به اینجا رسیده است، آیا ساختار‌های ما امکان خلق چنین چیزی را دارند؟

چرا نمایندگان موافق طرح صیانت از حقوق کاربران توییتر و تلگرام دارند؟

سعیدی در پایان از حساب‌های کاربری موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران انتقاد کرد و گفت: نمایندگان مجلس از پلتفرم‌های فیلترشده مثل تلگرام و توییتر استفاده می‌کنند. بدون شک موافقان طرح به ما نمی‌گویند که قرار است پلتفرم‌ها فیلتر شوند، اما محدودیت‌های سنگینی را اعمال خواهند کرد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان