تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

بازار سهام در انتظار تشکیل دولت ابراهیم رئیسی/ شاخص بورس به دومیلیون واحد می‌رسد؟

بورس تهران بعد از ماه‌ها ریزش مداوم، این روز‌ها در فراز و فرود پرنوسانی قرار دارد؛ آیا دولت و کابینه جدید می‌توانند امید را به بورس بازگردانند؟ آیا ماه اول تشکیل دولت سیزدهم زمان مناسبی برای خروج از بورس است؟

بازار بورس ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴ بورس تهران بعد از ماه‌ها ریزش مداوم، این روز‌ها در فراز و فرود پرنوسانی قرار دارد؛ تا جایی که حقیقی‌هایی که ماه‌ها پشت صف فروش بودند، حالا فروشنده شده و تا برخی نماد‌ها سبز هستند، می‌خواهند هر چه سریع‌تر از این بازار خارج شوند، از سوی دیگر برخی خوش‌بین به روز‌های آینده بورس ماندن را انتخاب کردند. آیا دولت و کابینه جدید می‌توانند امید را به بورس بازگردانند؟ آیا ماه اول تشکیل دولت سیزدهم زمان مناسبی برای خروج از بورس است؟

بازار سهام چشم امید به دولت جدید بسته و هر قدمی که در این راه برداشته می‌شود از مراسم تحلیف گرفته تا معرفی کابینه، سیگنال مثبتی برای بازار بورس به حساب می‌آید. در روز‌های گذشته نماگر اصلی بورس رشدی قابل‌توجه را پشت‌سر گذاشته و همین امر سبب‌ شده تا بسیاری از فعالان بازار هم‌اکنون نسبت به افق پیش‌روی قیمت‌ها خوشبین باشند.

از سوی دیگر بررسی ترکیب ورود و خروج پول حقیقی به بورس تهران نشان می‌دهد با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم در روز‌های اخیر، از توجه فعالان بازار سرمایه نسبت به نماد‌های دلاری کاسته و منجر به رویگردانی پول سرمایه‌گذاران خرد نسبت به این نماد‌ها شده است.


بیشتر بخوانید:واکنش دلار به تنفیذ ابراهیم رئیسی / دلار ۳۵ هزار تومانی در راه است؟


به نظر می‌رسد بازار دلار و بورس راه معکوسی را در پیش گرفته‌اند. در حالی که بازار ارز در تعلیق مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت برجام روند صعودی را آغاز کرده و بعد از ماه‌ها انتظار، بی اعتنایی به سرنوشت برجام را در پیش گرفته و به این ترتیب در روز‌های اخیر شاهد افزایش نرخ دلار بوده ایم.

در مقابل بازار بورس که اتفاقا ارزانی دلار برایش نمی‌تواند خبر خوبی باشد چراکه قیمت سهام‌های سال گذشته با نرخ ارز بالای ۲۰ هزارتومان محاسبه شده، حالا بیش از هر مولفه‌ای تحت تاثیر تشکیل دولت جدید قرار گرفته و امیدوار است که با ابراهیم رییسی سیاست‌های حمایتی در جهت بورس در پیش بگیرد؛ بنابراین اگر بازار ارز چشمش به مذاکرات نامعلوم وین خیره مانده، چشم بورس به ابراهیم رییسی و وعده‌های او است.

بازار بورس در لبه سقوط و صعود

در حال حاضر بورس توانسته در روز‌های اخیر شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را به خود ببیند و کارشناسان پیش بینی می‌کنند اگر تا پایان سال قیمت دلار پایین نیاید و از آن سو ایران بتواند بر میزان فروش نفت خود بیفزاید و از این محل سهام مربوط به صنایع نفتی و پتروشیمی ارزش‌مند شود، شاخص بورس به دومیلیون واحد خواهد رسید.

با این حساب بازار ارز و بورس بر لبه پرتگاهی قرار دارند و به دلیل رابطه معکوس آن‌ها کاهش ناگهانی نرخ ارز معادل سقوط دوباره بازار بورس خواهد بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری و عدم توافقات برجام، انتظارات تورمی در بازار افزایش پیدا کرده و دلار روند صعودی را پشت سر گذاشته است. این موارد برای اقتصاد خبر خوبی نیست و اگر شاخص بازار سرمایه فقط به دلیل افزایش نرخ ارز صعودی شود، در میان مدت دوباره همان اتفاق تکرار خواهد شد که بورس در سال ۹۹ به خود دید؛ صعود و سقوط. کارشنسان معتقدند بازار سرمایه باید بر اثر سرمایه‌گذاری و افزایش GDP رشد کند و روند مثبت بازار به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم، واقعی و قابل قبول نیست.

اما باید توجه داشت که برای تحلیل دقیق، شرایط مختلفی را باید در نظر بگیریم و در حال حاضر روند بازار سرمایه با ابهامات سیاسی و اقتصادی زیادی در سطح داخلی و خارجی رو به رو است.

از جمله این ابهامات و البته مهم‌ترین آن‌ها ترکیب تیم اقتصادی دولت و نحوه سیاست گذاری در حوزه بازار سرمایه است. تاکنون که بازار بورس سیگنال‌های مثبتی را دریافت کرده؛ رئیسی با انتخاب یک رئیس بورسی در بانک مرکزی سیگنال مثبت خود را به بورس داد. او در میان اسامی اعضای کابینه خود نام علی صالح آبادی را هم به عنوان رئیس بانک مرکزی نوشته است.

به گفته کارشناسان گرچه هنوز تیم اقتصادی دولت در کابینه کاملا مشخص نیست، اما تا اینجا اسامی افرادی که منتشر شده است، قابل قبول بوده و در حرکت‌های بعد بازار موثر واقع می‌شود؛ بنابراین تاثیر مثبتی را در روند بازار اگر تمایل به حذف یا تعدیل قیمت‌گذاری دستوری داشته باشند، می‌گذارند.

از طرفی عنصر مهم دیگری که در آینده بورس بسیار تاثیرگذار است، اهمیت این بازار برای ابراهیم رییسی و حیثتی شدن این بازار در سیاست است. بازار بورس که در یک سال اخیر و به واسطه سیاست‌های دولت حسن روحانی مال باخته‌های زیادی را به جا گذاشت، برای ابراهیم رییسی فرصت بسیار خوبی است که با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، صعود شاخص بورس در دوره خود را به عنوان یک موفقیت معرفی کند.

چند نکته با سرمایه‌گذاران خرد بازار سرمایه

این طور که به نظر می‌آید بازار سهام مسیر همواری را پیش‌روی خود دارد تا چه در صورت حصول توافق بر سر احیای برجام یا چه رد آن از سوی ابراهیم رییسی و دولتش به اوج‌گیری شاخص ادامه دهد؛ البته در این میان باید توجه داشت که کاهش انتظارات تورمی، می‌تواند به دلیل سهم بالای نماد‌های دلاری در سبد متنوع بازار سهام از سرعت این رشد بکاهد؛ بنابراین رشد شاخص بورس فعلا در گروی نرخ دلار است و هر زمانی که این نرخ رو به کاستی برود روند اوج گیری شاخص هم کند خواهد شد.

در این شرایط کارشناسان و فعالان بازار بورس به سرمایه گذاران خرد پیشنهاد می‌کنند اگر به پول خود نیاز داشته و فقط برای بازگشت ارزش سهامشان به قیمت اصلی مانده‌اند، اکنون زمان مناسبی برای فروش است اما اگر امکان صبرکردن دارند و نیاز ضروری به پول خود ندارند، بهترین گزینه این است که چند ماه دیگر هم صبر کنند و برای خروج از این بازار زمانی را انتخاب کنند که شاخص در بالاترین سطح خود قرار گرفته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان