تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

فاجعه در بارسلون؛ عقب‌گرد بزرگ

برای فهمیدن دلایل بحران فعلی بارسلونا باید چند سال به عقب رفت تا مشخص شود این تیم چگونه به اینجا رسیده است.

بارسلون

رویداد۲۴ سپهر ستاری: زمانی که در سال ۲۰۱۹ شروع به نوشتن کتابی در خصوص بارسلونا کردم، تصورم این بود که در فصل پایانی، پیشرفت این باشگاه به سمت شکوه و عظمت را توضیح خواهم داد، اما حالا ماجرای سقوط آن‌ها را به رشته نگارش درمی‌آورم.

پیش از شیوع «کووید ۱۹»، آبی‌اناری‌ها اولین باشگاه ورزشی تاریخ بودند که درآمد سالانه‌شان از مبلغ یک میلیارد یورو فراتر رفت. در حال حاضر، ولی این باشگاه در کمال تعجب رقمی در حدود ۱.۴ میلیارد دلار بدهی ناخالص به بار آورده که بیشترشان باید در کوتاه‌مدت پرداخت شوند! به همین دلیل نیز بود که مدیران «لالیگا» تصمیم گرفته‌اند تا اجازه ندهند بلوگرانا بیش از این زیر قرض برود! نتیجه؟ سنگی بزرگ بر سر راه تمدید قرارداد با ستاره‌ای بزرگ به نام «لیونل مسی»! گرچه گفته میشد فوق‌ستاره آرژانتینی با کاهش دستمزدش به نصف موافقت کرده، اما ظاهراً حتی این تخفیف بزرگ هم برای رفع مشکل، کفایت نکرده است. بله؛ شیوع ویروس کرونا به بارسا - همانند بسیاری از باشگاه‌های بزرگ دنیا – آسیب جدی وارد نموده، اما ماجرای مشکلات این باشگاه کاتالانی بسیار فراتر از این‌هاست!

سقوط بارسا، درست از شب فینال برلین در سال ۲۰۱۵ کلید خورد؛ جایی که آبی‌اناری‌ها چهارمین قهرمانی اروپایی خود طی ۱۰ سال را جشن گرفتند! کاتالان‌نشین‌ها در آن زمان قادر بودند هر بازیکنی، تاکید می‌کنم؛ هر بازیکنی را به خدمت بگیرند، اما حالا حتی در حفظ کلیدی‌ترین و بزرگ‌ترین ستاره خود عاجز مانده‌اند! شاید بپرسید چطور؟ در ادامه توضیح خواهم داد.

«روند خرید آشفته بازیکن»؛ این کلیدواژه مشترک همه مشکلات در «نیوکمپ» است و حدس می‌زنید چه کسی بر نقل‌وانتقالات افتضاح باشگاه در بین سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ نظارت داشته؟ «جوزپ ماریا بارتومئو»؛ چهره‌ای که در سال ۲۰۱۵ به ریاست باشگاه رسید و خیلی زود «آندونی زوبی‌زارتا» مدیر ورزشی‌ای که «نیمار جونیور» و «لوئیس سوارس» را به خدمت گرفته بود، کنار گذاشت! مدیری که در مجموع ۶ سال، با ۵ مدیر ورزشی مختلف کار کرد!

افول آبی‌اناری‌ها هم با از دست دادن فوق‌ستاره برزیلی‌شان شروع شد؛ وینگر فوق‌العاده‌ای که نقش مهمی در درخشش بلوگرانا داشت، اما به جایگاه مسی چشم دوخته بود، به جایگاهِ ستاره نخست تیم. در سال ۲۰۱۷ جونیور با انتقال رکوردشکن ۲۲۰ میلیون یورو پای میز قرارداد با پاری‌سن‌ژرمن نشست و عکس‌های یادگاری‌اش با برج «ایفل» فضای مجازی را تحت سلطه خود درآورد. نکته جالب، اما اینجاست که در همان زمان «خاویر بورداس» ایجنت نامدار اسپانیایی «کیلیان امباپه» را به مدیران بارسا پیشنهاد داده بود، اما نه مدیران باشگاه او را خواستند نه مربیان! بورداس مدعی شده کادر فنی بارسلونا حتی روی نام «ارلینگ هالند» هم خط قرمز کشیده و ستاره نروژی را گزینه‌ای مناسب برای فلسفه بارسا تشخیص نداده‌اند! دو ستاره‌ای که اکنون آرزوی هر تیم در جهان هستند.

فاجعه بزرگ‌تر، اما جایی رقم خورد که مدیران باشگاه کاتالانی تصمیم گرفتند به جای این دو چهره، «عثمان دمبله» را از دورتموند جذب کنند! در ابتدا قرار بود بیش از ۸۰ میلیون یورو برای استخدام این بازیکن فرانسوی پرداخت نشود، اما تیم آلمانی اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود مگر اینکه پیشنهادی تقریباً دو برابری ارائه شود! بارتومئو پرچم سفید را مقابل زنبور‌ها تکان داد و قبول کرد ۱۰۵ میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت و ۴۲ میلیون یورو به عنوان پاداش به حساب زردپوشان واریز نماید! مبلغی چندین برابرِ رقم پیشنهادی برای امباپه! کار به همینجا ختم نشد؛ آبی‌اناری‌ها شش ماه بعد هم ۱۶۰ میلیون یورو برای «فیلیپه کوتینیو» به لیورپول پرداخت کردند! در نهایت چه چیزی نصیب بارسا شد؟ هیچ؛ نه دمبله در بارسلونا به موفقیت مورد انتظار دست یافت نه کوتینیو!

اوایل سال ۲۰۱۹ بارسلونا به سراغ خرید «فرنکی دی‌یونگ» ستاره جوان باشگاه آژاکس رفت و او را با مبلغ ۷۵ میلیون یورو به خدمت گرفت. «حسن چتینکایا» ایجنت صاحب‌نام جهان فوتبال که در آن زمان به تیم هلندی مشاوره می‌داد، در همین خصوص دست به افشاگری مهمی زد و گفت: «این تقریباً دو برابر مبلغی بود که آژاکس انتظارش داشت. در آن دوره فشار زیادی روی مدیران بارسا بود؛ به حدی که پپ شگورا مدیر ورزشی وقت آبی‌اناری‌ها از شدت ذوق، پس از امضای قرارداد اشک ریخت.»

بارسا به پرداخت بیش از حد عادت کرده بود؛ اوایل تابستان ۲۰۱۹، «نیمار جونیور» که از طریق پیام‌رسان واتسپ و گروه مثلث «MSN» با هم‌بازی‌های سابق خودش - مسی و سوارس - ارتباط داشت، به مسی پیام داد که تصمیم گرفته به «نیوکمپ» بازگردد. لئو این پیغام را به گوش مدیرانِ وقت بارسا رساند؛ پیغامی که در اختیار رسانه‌ها هم قرار گرفت تا باشگاه به شدت تحت فشار قرار بگیرد، اما در کمال تعجب هیچ پولی در حساب باقی نمانده بود تا هزینه ۲۰۰ میلیون یورویی مورد انتظار PSG را تامین کند! بخشی از این کسری بودجه به خاطر خرید‌های فاجعه‌بار بود و بخشی دیگر به دلیل افزایش پول‌های دریافتی «خورخه مسی» پدر لئو برای فرزندش!

«ال‌موندو» چندی پیش فاش نمود که فوق‌ستاره آرژانتینی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مبلغ ۵۵۵ میلیون یورو از بارسلونا دریافت کرده. مشکل، اما فقط دستمزد لیونل نبود؛ هر بار که دستمزد مسی افزایش می‌یافت، سایر اعضای تیم هم درخواست افزایش دستمزد را روی میز مدیران قرار می‌دادند. اقدامی که به گفته مدیران وقتِ باشگاه در نهایت باعث شد خرید بازیکنی که لئو بیش از هر چیزی روی آن اصرار داشت، به ماموریتی غیرممکن تبدیل شود.

مدیران وقتِ بارسا در سال ۲۰۱۹ تظاهر کردند که برای خرید نیمار تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، اما مسی فریب حرف‌هایشان را نخورد و هیچگاه روایت تعریف‌شده از سمت بارتومئو را باور نکرد! دلیل هم واضح بود؛ آبی‌اناری‌ها در همان سال، ۱۲۰ میلیون یورو برای خرید «آنتوان گریزمان» هزینه کرده بودند که یک رکورد بی‌بدیل برای انتقال یک بازیکن بالای ۲۸ سال به حساب می‌آمد! از این رو شکست در پروژه «بازگشت نیمار به بارسا»، بزرگ‌ترین شکست مسی در «نیوکمپ» لقب گرفت و هیچگاه از ذهنش پاک نشد. به همین دلیل هم بود که لئو هرگز بارتومئو را نبخشید.

بارسا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در مجموع یک میلیارد یورو برای جذب بازیکن هزینه کرده، اما به قول «جرارد پیکه» مدافع سرشناس تیم: «هر سال کمی بدتر از سالِ قبل». مشکلات مالی آبی‌اناری‌ها در سال ۲۰۲۰ به جایی رسید که آن‌ها برای دور زدنِ قوانین مالی لالیگا مجبور به یک معاوضه عجیب هم شدند؛ کاتالان‌نشین‌ها قبل از پایان سال مالی، «آرتور ملو» را با ۷۲ میلیون یورو به یوونتوس فروختند و بعد از آن «میرالم پیانیچ» را با ۶۰ میلیون یورو از تورین به کاتالونیا آوردند! این مبالغ البته هرگز نه از حساب بلوگرانا خارج شد و نه به حساب بیانکونری وارد؛ ردوبدل مالی بین دو باشگاه تنها ۱۲ میلیون یورو بود! با این وجود به دلیل فروش یک بازیکن ۷۲ میلیون یورویی، اوضاع را برای باشگاه اسپانیایی کمی رو به راه کرد! مشکل، اما اینجا بود که یک بازیکن ۳۰ ساله دیگر به نیمکت تیم اضافه شد؛ بازیکنی که در زمین بازدهی لازم را نداشت، اما دستمزد قابل توجهی را به آبی‌اناری‌ها تحمیل می‌کرد. پس از شکست سنگین ۸ بر ۲ مقابل بایرن مونیخ، مدیران باشگاه به این نتیجه رسیدند که باید سوارس را هم از ترکیب‌شان خارج کنند. خروجی این تصمیم؟ درخشش مهاجم اروگوئه‌ای در اتلتیکومادرید و قهرمانی با روخی‌بلانکو! آن هم در لیگی که بارسلونا به جایگاهی بهتر از رده سوم دست نیافت تا بدترین عملکردش در لالیگا را از سال ۲۰۰۸ به ثبت برساند!

فصل آتی با توجه به مشکلات مالی موجود می‌تواند برای بارسا فاجعه‌بارتر از همیشه هم دنبال شود؛ آن‌ها هنوز با مشکلات شدید مالی درگیر هستند و جدایی مسی شوک بزرگی به تیم وارد کرده است! به همین دلیل به هواداران این تیم توصیه می‌کنم برای مدتی انتظارات خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهند و به دنبال اهداف کوچک‌تری باشد. به قول یکی از مقامات ارشد باشگاه: «بارسلونا دیگر نمی‌تواند هر سال برای بردن لالیگا و فتح لیگ قهرمانان اروپا تلاش کند.»

از شما چه پنهان؛ اکنون در حین نگارش کتاب باشگاه بارسلونا احساس می‌کنم به ۴۰۰ سال بعد از میلاد مسیح سفر کرده‌ام و «بَربَرها» در مقابل دروازه‌ها منتظر یورش به شهر هستند! گویا پیشرفت نه؛ بلکه به گونه‌ای فاجعه‌بار در زمان به عقب برگشته‌ام!

نویسنده: سایمون کوپر

مترجم: سپهر ستاری
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بارسلون ، فوتبال
نظرات شما
پیشخوان